Inlägg från: Gräddnosen |Visa alla inlägg
  • Gräddnosen

Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2

Hjärtat - 1:a försöket: 3 mån, 2:a och 3:e försöket: vanlig nedreglering, dvs ca två-tre veckor

Tror att det var den långa nedregleringen som gjorde skillnaden för mig. Har en aggressiv endo med många stora cystor och mycket sammanväxningar

• Gräddnosen

Vindla - jag förstår hur du tänker, att det känns jobbigt att vänta ända tills i höst med IVF. Man är ju otålig efter att ha kämpat så länge så man vill inte vänta längre än nödvändigt. Jag tänkte också så men sen började jag resonera så att det nog vore bättre att köra den långa nedregleringen först istället för att kanske köra först 3 mån och riskera att misslyckas och sen få köra 6 mån till. Då skulle det ju bli ännu längre tid att vänta. Fattar du vad jag menar? Det var jobbigt att vänta och nedreglering så långe är väl aldrig kul men så här i efterhand är jag superglad att jag valde den taktiken. Har man väntat så långe som vi hade kändes 3 eller 6 mån inte som så stor skillnad. Men jag förstår absolut dem som tycker det är jättejobbigt att skjuta på IVF mer än nödvändigt. Lycka till med ditt beslut! Jag håller tummarna!

• Gräddnosen

Vindla - det viktigaste är att du gör det som känns bäst för dig. Det är ju ingen universallösning att köra på lång nedreglering även om det finns studier som visar att chanserna för en kvinna med endo att lyckas vid IVF ökar med 40% om hon genomgått en nedreglering på 3-6 mån innan. För mig funkade det ju, men det kanske det gjort ändå med vanlig nedreglering. Det får man ju aldrig veta. Och för en del funkar den korta metoden bäst. Det är ju så olika. Vill inte råda dig till något utan bara att du ska gå på din egen magkänsla.

• Gräddnosen

Vindla - bra fråga! Jag tror att det är de små härdarna och inflammationen som nedregleringen hjälper mot. Stora cystor och sammanväxningar påverkas nog inte av den.

Jag tycker att du och din man verkar fundera klokt gällande att ta en paus och få ladda batterierna. Jag tyckte faktiskt det var jätteskönt att vara nedreglerad för då slapp jag tänka på allt som har med IVF och ägglossning att göra. Det gick ju liksom inte att bli gravid. Jag slapp också smärtan. Se bara till att fä Depot-sprutor som bara tas en gång i månaden, typ Enanton, så att du slipper mecket med nässpray varje dag.

Sorry om jag lät hård i förra inlägget. Inte meningen. Ville bara visa på hur svårt det är att veta vad som är bäst för en. Har själv känt mig väldigt frustrerad över detta. Jag håller tummarna stenhårt för dig!

• Gräddnosen

Jag åt faktiskt d-vitamin inför det IVF-försöket som äntligen resulterade i ett plus och vår son. Tillfällighet eller inte, ingen aning men tycker absolut att ni ska prova, tjejer. Som Loppan skriver så är det ju inte skadligt och man blir piggare

Svar på tråden Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2