Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2
Glömde;
Vi vann budgivningen på ett hus igår så nu har vi fullt upp med tankar på annat. Hoppas det gör att ruvningen (om vi kommer så långt så klart) går lättare och ffa snabbare!!
Glömde;
Vi vann budgivningen på ett hus igår så nu har vi fullt upp med tankar på annat. Hoppas det gör att ruvningen (om vi kommer så långt så klart) går lättare och ffa snabbare!!
Mens bör man ha iaf 3-4 gånger om året, just pga cancerrisken...tror att jag minns detta rätt men kolla med er gynekolog och lita inte på mig JaMa Är de så hårda med vikten mitt i IVF-processen alltså. Duktig du är som "krympt" så bra!!
Grrr....iPhone och FL passar inte bra ihop!!
*dansar försiktigt här oxå*
Öm efter ÄP idag, 4 ägg fick de ut, minsta resultatet hittills ju men jag försöker fokusera på att de sagt att "Menopur ger färre men bättre ägg" och så har jag ju inte 2 äggstockar längre. Den återuppståndna vänstra bidrog dock med 1 ägg idag
Det gick annars bra, var mer nervör än jag tidigare varit men det beror ju på min rädsla för ÄP efter sommaren hemska komplikationer. Läkaren var så lugnande och förstående att jag bara fällde någon lite tår
ICS:
Jag tror iNTE att du behöver oroa dig så mycket för cancer inte, bara du blöder någon gång per år är det ingen fara. Din gynekolog vet såklart om det räcker med 2 ggr/år eller tex 4 ggr/år.
Kanelsugen:
Välkommen hit! TRåkigt att du oxå har endometrios och behöver hjälp en IVF men här är vi ett härligt gäng som stöttar och peppar varandra!
Junie:
Jag brukar inte tycka ÄP är så farligt, det känns ju med bedövning och sen som svår mensvärk. Denna gången gjorde nog minst ont av alla! Bara rädd för att de "sticker i mig" och att det faktiskt kan ge hemska följder på sikt!
Ics:
Läs min pres, drabbades av en YTTERST ovanlig komplikation vid ÄP i våras och det sitter hårt i psyket efter det!!
Sen kn visst blodcystor/endocystor krympa, mina gjorde ju det vid behandling med Enanton, men du menade kanske "av sig själv"???
Gräddnosen:
Låter som en ganska hög dos....Första 2 IVF fick jag 150E i 4 dagar och sedan 225E de andra dagarna. den upptrappningen var planerad redan från början, "step-up" heter det tydligen.
3:e IVF fick jag 187,5 E hela tiden, fick 29 äggblåsor och var klart överstimulerad.
Nu sist fick jag 150 E hela tiden.....2 ampuller i taget alltså!
Enligt läkaren på CA ger man samma dos vid Menopur som vid Gonal-F.....
Barnsugen:
Trist med mens men jag håller tummarna att de kan skjuta på ÄP lite.....har du ringt dem??? Kan du börja med stimuleringen en enda dag senare tex??? Fråga!!
Ditt AMH-värde är säkert orsaken till att du är så svårstimulerad....
Glömde:
Ang detta med blastocystodling.
OM man får tillbaka en superfin blastocyst på dag 5 så är chansen att det fäster 50- 60%!!!
Risken är att några embryon dör under den långa odlingen, embryon trivs ju bäst i livmodern. samtidigt är det ganska vanligt att de embryo som är finast dag2 är bland de sämsta på dag 5 och något annat har blivit superbra. teorin bakom blasoodling är alltså att man "pressar" naturen lite längre innan äggåterförande!
Barnsugen:
Jag hade redan börjat få ordentligt ont vid mens när jag började använda menskoppen. Tror dock inte på den teorin oavsett, om blodet samlas i en kopp nedanför livmodertappen eller om det sugs upp i en tampong eller en binda.....det blir ingen lätt väg tillbaka in i livmodern och sedan ut genom äggledarna.....
Så jag använder glatt menskoppen oxå!!!
Junie:
Tror inte att du ska tolka läkarnas svar riktigt så....INGEN läkare kan någonsin garantera en metod som fungerar på alla ju...ofta får man många men inte så bra ägg om man blir överstimulerad....en lägre dos kan rätta till det. Korta protokollet hr ag lite dålig koll på men tror att det brukar innebära att man kör stimulering och nedreglering samtidigt redan från början....
Igår var vi i Göteborg för återföring.
Nåja, av 4 utplockade ägg blev då 3 befruktade, 2 avstannade i sin delning efter 3-4 dagar och en perfekt blastocyst ruvar jag nu på!!!! Inget till frysen men nu ska ju denna fastna så det spelar INGEN roll ...
Är positiv och glad!!
@Junie:
Men du....nu utgår du ju ifrån att du ska få samma procentuella resultat som sist, dvs att många äggblåsor var tomma eller egentligen hade omogna ägg som inte lossnar från äggblåsan vid ÄP. Nu brukar det INTE vara så, vi överstimulering är det VANLIGT men har man färre äggblåsor brukar de vara i bättre timing med mogna ägg vid ÄP.
Skriver igen *tjatig*; vid mina 2 första ÄP hade jag 16 äggblåsor där man vid ÄP fick ut ca 11 ägg. Av dessa blev ca 4 bra på dag 2. Detta motsvarar ju 25% (4/16) Vid min överstimulering hade jag 29 äggblåsor/folliklar, fick ut ca 11 igen och 6 var bra dag 2, detta blir ju bara 13%....
Nu sist hade jag bara 4 ägg efter ÄP, det gav en enda perfekt blastocyst men ändå en "lyckandeprocent" på 25%!!!
Sorry att jag kanske låter överpedagogisk men det är alltid svårt med exempel via nätet!
@Svedjan:
Jag hade INSISTERAT på att bli nedreglerad direkt efter operationen! Det finnsmassa forskning som visar att enbart operation inte räcker, man ska nedregleras efter oxå!!!