Inlägg från: Agnostino |Visa alla inlägg
  • Agnostino

Jesus Mirakel Tråd 3

bad gyal skrev 2011-09-09 01:22:52 följande:
    Herregud, det finns ingen annan Svensk som lever mer i verkligheten än vad jag gör. Jag är inte ens religiös, går inte i kyrkan eller läser bibeln mer än en gång i halvåret. Snacka om att du har fördomar... Bara för att jag tror på Gud.

Jag har druckit alkohol, men jag slutade dricka och knarka för sex år sedan, så jag vet vad jag pratar om...

Nej jag har läst bibeln då och då, och om något verkar konstigt får jag läsa sammanhanget tills jag förstår vad som menas med uttalandet.  
    Jag tror inte du vet vad du tror på. Tror du på bibelns Gud?
  • Agnostino
    bad gyal skrev 2011-09-09 12:12:16 följande:
    Jag vet vad jag tror på. Jag tror på Gud. Religioner har människan hittat på för att kunna känna sig bättre själva (dom känner att min Gud är den riktiga och jag är så duktig för att jag tror på min Gud).

Folk säger Gud, allah, buddah, Jahve osv. Men det finns bara en Gud, (och för att underlätta kallar jag "han"  Gud). Dom flesta människorna inser att det finns en Gud, så vad dom kallar han är inte relevant. Men som det står beskrivet i bibeln säger Gud att under sista tiden (som ser ut som det gör idag) kommer fler och fler sluta tro på han.. 

Jag tycker att man kan läsa bibeln, men man får ju använda sitt eget vett och lista ut vad som egentligen menades med stycket.
    Tex inte tro att bara för någon är otrogen ska man döda den eller vad det nu står.  Men om du läst bibeln vet du även att det står att Jesus sa; Jag kommer inte för att ändra lagar ifrån GT, men jag säger att om någon slår dig på högra kinden ska du oxå vända vänstra till, (Du ska inte hämnas). Men det står även i GT att du ska inte döda... Jag inser att bibeln är väldigt vettig, och om jag tycker något verkar konstigt inser jag att det är jag som måste tänka på vad det egentligen står...
    Dina bibelkunskaper är låga, men du vill inte inse det. Bibeln är en väldigt ovettig bok och att ta sin moral från den, förutom naturligtvis du ska inte döda och älska din nästa osv, vore väldigt illa.
  • Agnostino
    bad gyal skrev 2011-09-09 19:55:25 följande:
    Har det något att göra med att man bad att livslängden var kortare förut? Nej, människan lever under bättre förhållanden nu, med värme inomhus, sjukskrivningar,semester osv osv.... Så givetvis kan kroppen leva vidare bättre nu....

Vetenskapen ljuger i så fall. Jag vet personer som hade varit döda utan Gud.... 
    Du vet personer som du TROR skulle varit döda utan Gud. Och OM dem verkligen överlever tack vare Gud är det troligen Guds fantastiska placebo egenskaper. Gud är världens bästa placebo vet du.
  • Agnostino
    bad gyal skrev 2011-09-09 20:16:23 följande:
    Well, har man ingen mat och ingen inkomst, ingen stat som hjälper dig, är det folks väl vilja (Gud inom folk) som har fått dom att överleva. Vad skulle du säga har fått dom att överleva? Tur? Vilken tur alla miljontals haft... Det fungerar inte så. Vad har dom gemensamt? En tro på Gud....
    Inte tur. Människans vilja att leva är stor, inte Gud. Du nedvärderar människan när du påstår att Gud måste finnas för att man ska vilja leva. För mig är världen mycket mer fantastisk sedan jag insåg att den inte är "skapad" utan "skapar" sig självt.
  • Agnostino
    bad gyal skrev 2011-09-09 22:57:23 följande:
    Det handlar inte om att dom ska säga vad Gud säger att dom ska säga eller göra vad Gud vill att dom ska göra, det handlar om att dom lovar att behandla sig själva bra. Tex. I bibeln står det typ att man inte ska svära, man ska inte snacka skit osv (det är vad Gud säger att dom ska säga). Sedan står det att man inte ska döda eller slåss, behandla alla bra, det är vad Gud vill att man ska göra osv. Men det tänkte ni inte ens på, för ni  vet redan innan ni får reda på någonting vad ni tycker om det, så ni ser inte klart.

Att dom sen tvättar sig med vanligt vatten spelar ingen roll för att om man tänker att det är Guds helande vatten blir det guds helande vatten. Missförstå mig inte nu. Men jag har sett en dokumentär förut om en man som gav vanligt vatten men sa att det vad Guds vatten och det hjälpte människor.

För övrigt är det väl jätte bra att dom tror sig bli fria från sina synder och tar steget till att aldrig svära igen eller slåss eller bete sig horigt eller ljuga, snacka skit. Det är väl jätte bra att dom väljer att inte göra det igen?
    Det är jätte bra att dom tänker på vad dom har gjort för fel så att dom inte gör så igen.

Du tror att det är en lögn att dom barnen blev så berörda att dom grät? Du har ju tom det inspelat på film.. Jätte bra att dom säger att dom vill leva för jesus i sån där ung ålder, Gud vet att om jag hade fått höra mer om Jesus och Gud då jag var ung skulle jag aldrig hamnat i den smärtan jag har gått igenom! 

Det spelar ingen roll att dom gör sönder en kopp, eftersom att det är själva handlingen (att dom säger farväl till skit och litar på Gud) som gör någon skillnad. Dom vill inte vara korrupta. Du känner inte till att USA haft fler skolmassaker Osv?

Bara för att du aldrig har blivit berörd av Gud, säger du att andra som blir berörda av Gud ljuger? Jag vet att då jag är  i kyrkan kan jag ibland börja gråta (Jag håller tillbaka tårarna). Men efteråt känns det som att det där problemet jag hade har försvunnit. (Så då är det ju inte relevant ifall om Gud verkligen finns eller hur)?
    Gud är världens starkaste placebo. Människohjärnan spelar många spratt. Känslor är lättmanipulerade.

Jag har upplevt allt det där som du säger, "underbara styrka från Gud" osv, känns jättebra. Det kallas placebo, något som jag vet nu men förnekade då, precis som du gör nu. 
  • Agnostino

Oavsett vad du vill så hör GT till bibeln och Guds ord och ska inom religionen i fråga behandlas därefter. Bibeln går att tolka på många sätt men för att få det till att det enda budskapet är att tycka om varandra måste man tolka väldigt märkligt. Gud var genom hela GT en onskefull avundsjuk sadist (inte likt en allsmäktig kärleksfull Gud) detta kan du inte förneka bara för att Jesus sa "vänd andra kinden till". Ta till dig allt eller ta till dig inget. Eller, tro på DIN gud, så att säga, och blanda inte in någon skrift i det. Ta sedan din egen moral och sätt den främst. Lita sedan på vetenskap och inte hokus pokus. Sedan ersätter du "Gud" med "liv" så är du plötsligt fri.

• Agnostino
    bad gyal skrev 2011-09-09 23:50:28 följande:
    Du tror inte att jag har läst psykologi i gymnasiet? Jag fick MVG i psykologi, jag känner till placebo effekter mycket väl. Då man ligger och lyssnar på vanlig musik, kan man bli avkopplad osv. Och då du lyssnar på "Gud musik" blir du verkligen förändrad. Jag har aldrig fått såna effekter av kyrkan innan  jag börjat tro på riktigt. Ifall om Gud inte skulle finnas spelar ju ingen roll eftersom att du mår bra ändå då du tillber honom osv...

Du får lugn även om världen runt dig är kaos, vad är det för negativa saker med Gud du pratar om, jag har aldrig stött på en sådan.... 
    inte du personligen kanske. Jag har. Eller, eftersom Gud inte finns måste man ju relatera till kristna istället.

">

• Agnostino
    bad gyal skrev 2011-09-09 23:53:04 följande:
    Jag vet inte, jag levde inte då. Som du också tror har människan förändrats genom tiderna. Du vet nog också att en människa som levde på 1800 talet var annorlunda mot en människa på 2000 talet, 200år. Men ändå tror du inte att människan ändrat sig på 2000 år, intressant...
    Människans beteende har ändrats. Gud är oföränderlig. Guds lagar gäller då som de gjorde när h*n utformade dem.
  • Agnostino
    bad gyal skrev 2011-09-09 23:59:05 följande:
    Du ska inte lyssna på någon som snackar skit. Ifall om du inte lyssnar på den har du inte längre ett problem med den och har på så sätt "dödat" den... Du ska inte låta en häxa leva= Låt inte någon annan bestämma över dig, bli inte berörd av vad hon gör, lyssna inte på henne, låt henne inte leva (i din hjärna)...

Jag har inte läst det men det måste ju vara vad som har menats med det? Varför skulle det inte vara vad som menats? Det stod en mening istället för fyra. Om jag säger fan skit i problemet, menar jag då att du ska bajsa i munnen på den som gör dig ledsen?
    Ja, det där var ju bra av Gud.. Lämnar ju liksom dörren öppen både för att faktiskt döda häxor OCH att ignorera problemet med en sadist till Gud.
Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3