ojsanoj skrev 2011-12-18 13:58:33 följande:
Det var ju du som drog upp det.
Och jag som avslutade det.
Lön för att predika?
1 Tess 2:6
” Inte heller har vi sökt ära från människor, nej, varken från er eller från andra, fast vi som Kristi apostlar kunde vara en kostsam börda.# ”
#
”vara en kostsam börda”. El.: ”göra vår myndighet (betydelsefullhet) gällande”, ”hålla på vår värdighet”.
2 Korinthierna 11:9
” och då jag var närvarande hos er och kom att lida brist, blev jag inte en börda för någon enda, ty bröderna som kom från Makedonien avhjälpte rikligt min brist. Ja, på allt sätt har jag bevarat mig så att jag inte blivit en börda för er och skall fortsätta att bevara mig så.”
2 Thessalonikerna 3:8
”inte heller har vi ätit mat hos någon gratis. Tvärtom har vi under slit och släp arbetat natt och dag för att inte bli en kostsam börda för någon av er.”
2 Thessalonikerna 3:10
”Ja, också när vi var hos er, brukade vi ge er denna föreskrift: ”Om någon inte vill arbeta, skall han inte heller äta.”
Matteus 10:8
” Bota sjuka, väck upp döda, gör spetälska rena, driv ut demoner. Ni har fått för intet, ge för intet.”
När Jesus befallde sina apostlar att predika de goda nyheterna, bota sjuka och till och med uppväcka döda sade han: ”Ni har fått för intet, ge för intet.” (Matteus 10:7, 8) Hans efterföljare skulle inte ta betalt för de tjänster de utförde. Dessutom angav Jesus själv normen genom att betjäna andra utan någon ekonomisk ersättning.
Aposteln Paulus följde Jesu exempel och utförde sin tjänst ”kostnadsfritt”. (1 Korinthierna 9:18) När han var i behov av pengar arbetade han som tältmakare. (Apostlagärningarna 18:1–3)
Därför kunde han säga om sig själv och sina missionärskamrater: ”Vi är inte försäljare av Guds ord, som många är.”