Inlägg från: Användarnamn |Visa alla inlägg
  • Användarnamn

Jesus Mirakel Tråd 3

Anastasia skrev 2011-11-16 18:37:38 följande:
    Jesus hade all makt i himlen och på jorden innan årtalet 1914, så hur förklarar du det?  
    I och med att Jesus stod upp för JHWH och dog fullkomlig hade han fått all makt över himmel och Jord, det står inte att han fick Guds allmakt..

. (Psalm 110:1, 2; Hebréerna 10:12, 13)
    (Uppenbarelseboken 12:1—5; Lukas 21:24; Hesekiel 21:25—27)
     Psalm 2:8, 9: ”Begär av mig, så skall jag giva dig hedningarna [nationer, NW] till arvedel och jordens ändar till egendom. Du skall sönderslå dem med järnspira, såsom lerkärl skall du krossa dem.” — Uppenbarelseboken 2:27; 12:5; Daniel 2:44.
  • Användarnamn
    Anastasia skrev 2011-11-16 18:28:12 följande:
    Men det är något extra med Vakttornet även om jag självklart även medger att det finns andra falska profeter också som inte tillhör vakttornet.  jag kan bara dra några exempel:

* "Christ came in the character of a Bridegroom in 1874 .. at the beginning of the Gospel harvest."
    VT 1879, okt, s 4

* "[Restoration of Jews to Palestine and the conversion of 144,000 literal Jews due before 1914.]
    VT 1880, jun, s 108

* "We need not here repeat the evidences that the “seventh trump” began its sounding A. D., 1840, and will continue until the end of the time of trouble, and the end of “The times of the Gentiles,” A. D., 1914, and that it is the trouble of this “Great day,” which is here symbolically called the voice of the Archangel when he begins the deliverance of fleshly Israel. “At that time shall Michael stand up, the great prince [Archangel] which standeth for the children of thv neonle and there shall be a time of trouble such as never wa’s since there was a nation.” Dan. xii. 1. Nor will we here, again present the conclusive Bible proof that our Lord came for his Bride in 1874, and has an unseen..."
    VT 1880, nov, s 1

*  “Be not surprised, then, when in subsequent chapters we present proofs that the setting up of the Kingdom of God is already begun, that it is pointed out in prophecy as due to begin the exercise of power in A.D. 1878, and that the “battle of the great day of God Almighty” (Rev. 16:14), which will end in A.D. 1915, with the complete overthrow of earth’s present rulership, is already commenced.”
    1889 (1904 upplaga) (The time is at Hand), s 99101

* “The date of the close of that “battle” is definitely marked in Scripture as October, 1914. It is already in progress, its beginning dating from October, 1874.”
    VT 1892, 15 jan, s 21-23

* "Bible prophecy shows that the Lord was due to appear for the second time in the year 1874. Fulfilled prophecy shows beyond a doubt that he did appear in 1874. Fulfilled prophecy is otherwise designated the physical facts; and these facts are indisputable."
    VT 1922, 1 nov, 333
    Det där kommer du ingenstans med, även Apostlarna hade felaktiga förväntnings även om allt uppfylldes i deras tid och det samma sker idag, ha tålamod.
  • Användarnamn
    Anastasia skrev 2011-11-16 18:54:21 följande:
    Ja men nu talar du om Jesus återkomst, jag talar om regerandet.  Jesus regerar redan nu i Himlen och på jorden.   Men en dag så kommer han att komma tillbaka, den timmen och stunden känner ingen till förutom Fadern i Himlen. Det är inte människans rätt att utsäga när Människosonen skall komma tillbaka, endast Fadern vet detta.  Men vi kan se på tecknen när det är nära.  Men vi kan aldrig veta när.  

Johannes 5:30
    Regerandet började 1914 då han kastade ut Satan och hans demoner.
    Du ser vad som hänt i världen sedan dess.

Det är skillnad på när Jesus fick sitt rike Dan 2:44 och hans ingripande:

Uppenbarelseboken 11:18                    

”Men nationerna blev vreda , och din egen vrede kom, och den fastställda tiden, då de döda skall bli dömda och då du skall ge lönen åt dina slavar profeterna och åt de heliga och åt dem som fruktar ditt namn, de små och de stora, och störta dem i fördärvet som fördärvar * jorden.” genomfördärvar. Jmf Upp 21:3 - 5

* Ordagrant ständigt

2 Petrus 3:7
    Men genom samma ord är de himlar och den jord som nu finns sparade åt eld och förvaras till den dag då de ogudaktiga människorna skall dömas och förintas”

• Användarnamn
    Anastasia skrev 2011-11-16 19:14:17 följande:
    Vart hade apostlarna fel?
    De hade felaktiga förväntningar,  vissa av lärjungarna trodde att Jesus skulle bli Jordisk kung  Israel, de ville ha Jesus till kung, men han gick undan
  • Användarnamn
    Anastasia skrev 2011-11-16 19:22:28 följande:
    Ang Satan och hans demoner.  Hur förklarar du då Lukas 10:17-20 där Jesus och de 72 säger detta:

" 7De sjuttiotvå kom glada tillbaka och sade: ”Herre, till och med demonerna lyder oss när vi uttalar ditt namn.” 18Han svarade: ”Jag har sett Satan slungas ner från himlen som en blixt. 19Ja, jag har gett er makt att trampa på ormar och skorpioner och att stå emot fiendens hela styrka, och ingenting skall skada er. 20Men gläd er inte över att andarna lyder er, utan gläd er över att era namn är upptecknade i himlen.”

Vem ljuger här? Jesus eller vakttornet?  Enligt Jesus så hade Satan redan slungats ner från himlen som en blixt.  Enligt Vakttornet skedde detta 1914! Och enlgit jesus och de 72 så fanns demonerna redan på jorden vid Jesus tid - men ni menar på att demonerna kom hit till jorden 1914?  

Och ja, jag ser vad som händer i världen.  När Jesus dog på korset och uppstod så fördes vi in i en ny era som kallas för den sista tiden.  Detta är en era då vi inte vet när Människosonen kommer men vi kan se tecken på att hans ankomst är nära.  Redan på apostlarnas tid så inträffade det ett krig mellan Romarna och Judarna, så att något nytt startade 1914 därför att det inföll ett krig det året, har jag svårt för att tro.   
    Ingen lärjunge ljuger, det ordet får stå för dig, de hade felaktiga förväntningar.

Sedan behöver du nog läsa evangelierna igen.
    De sjuttios förkunnartjänst och Jesu uppföljningsarbete varar relativt kort tid. Snart börjar de 35 förkunnarparen återvända till Jesus. ”Herre”, utropar de glädjestrålande, ”till och med demonerna underordnar sig oss när vi använder ditt namn.” Jesus blir säkert hänförd över denna fina tjänsterapport, för han svarar: ”Jag har börjat få se Satan redan fallen likt en blixt från himlen. Se, jag har gett er myndighet att trampa ormar och skorpioner under fötterna.”

Jesus vet att sedan Guds rike blivit upprättat i ändens tid skall Satan och hans demoner kastas ut ur himmelen. Men att lärjungarna som blott och bart är människor nu kan driva ut osynliga demoner tjänar som en ytterligare bekräftelse på denna kommande händelse. Jesus talar därför om Satans framtida fall från himmelen som om det redan hade inträffat.
    Det är därför i symbolisk bemärkelse som de sjuttio får myndighet att trampa ormar och skorpioner under fötterna. Likväl säger Jesus: ”Gläd er ändå inte över detta, att andarna underordnar sig er, utan gläd er därför att era namn har blivit inskrivna i himmelen.”
    Jesus är jublande glad och prisar offentligt sin Fader för att han använder dessa hans ödmjuka tjänare på ett så storslaget sätt. Han vänder sig till sina lärjungar och säger: ”Lyckliga är de ögon som ser de ting ni nu ser.
    För jag säger er: Många profeter och kungar önskade få se de ting ni nu ser, men fick inte se dem, och få höra de ting ni nu hör, men fick inte höra dem.” Lukas 10:1—24; Matteus 10:1—42; Uppenbarelseboken
    12:7—12.

10:18 – Vad syftade Jesus på när han sade till de 70 lärjungarna: ”Jag har sett Satan falla ner från himlen som en blixt”? Jesus menade inte att Satan redan hade blivit utkastad från himlen. Det hände inte förrän kort efter det att Jesus blev insatt som himmelsk kung 1914. (Upp. 12:1–10) Det går inte att vara dogmatisk i den här frågan, men när Jesus omnämnde en framtida händelse som om den redan hade skett, betonade han tydligen att den med säkerhet skulle inträffa.

--------------------------------

”Sedan vände de sjuttio åter med glädje och sade: ’Herre, till och med demonerna underordnar sig oss när vi använder ditt namn.’”
    Vilket fantastiskt prov på Guds makt över demonerna var inte detta!
    En sådan fin tjänsterapport gjorde verkligen Jesus hänförd, för han sade: ”Jag har börjat få se Satan redan fallen likt en blixt från himlen.” (Lukas 10:17, 18)

Jesus visste att Satan och hans demoner till slut, efter det messianska rikets födelse i himmelen, skulle kastas ut ur himmelen.
    Men att vanliga människor på det här sättet kunde driva ut osynliga demoner tjänade för Jesus, medan han fortfarande var kvar på jorden, som en extra försäkran om denna kommande glädjefyllda händelse. Jesus talade därför om detta framtida fall av Satan från himmelen som ett faktum. — Uppenbarelseboken 12:5, 7—10.

Den skörd Jesus talade om var inte en skörd av spannmål eller frukt, utan en skörd av människor, fårlika människor som skulle komma att ge ett villigt gensvar till Rikets budskap. Frukterna av en sådan skörd höll redan på att visa sig. Men det skördearbete som Jesus och hans efterföljare utförde under de där få månaderna som återstod till den 14 Nisan år 33 v.t. lade endast grunden för en långt större skörd efter Jesu död och uppståndelse. — Jämför Psalm 126:1, 2, 5, 6.

Tidpunkten var nu pingstdagen år 33 v.t., och omkring 120 av Jesu efterföljare var församlade i Jerusalem. ”Plötsligt kom från himmelen ett kraftigt ljud alldeles som ljudet av en framfarande styv bris, och det uppfyllde hela huset, där de satt. Och de blev alla uppfyllda av helig ande och började tala olika tungomål, alldeles som anden förunnade dem att uttala sig.” Detta var början till en enastående skörd! ”På den dagen fogades omkring tre tusen själar till.” (Apostlagärningarna 1:15; 2:1—4, 41) ”Dag efter dag höll de ständigt i endräkt till i templet, ... under det de prisade Gud och fann ynnest hos allt folket. Samtidigt fortsatte Jehova att dagligen till dem foga dem som blev frälsta.” (Apostlagärningarna 2:46, 47) Senare finner vi: ”De som trodde på Herren fortsatte att fogas till, skaror både av män och av kvinnor.” Och ännu senare: ”Guds ord [fortsatte] att växa till, och antalet lärjungar fortsatte att öka mycket i Jerusalem; och en stor skara präster började vara lydiga mot tron.” — Apostlagärningarna 5:14; 6:7.
    6 Motståndet mot Rikets budskap ökade nu kraftigt. Hindrade detta skördearbetet? Nej, för ”de som hade blivit kringspridda gick ... igenom landet och förkunnade ordets goda nyheter”.
    Filippus gick till staden Samaria, och skaror av människor lyssnade ivrigt på honom, och de demonbesatta, de förlamade och de oärdiga blev alla botade. Inte underligt att det blev ”stor glädje i den staden”. — Apostlagärningarna 8:1—8.

Den uppväckte Jesus hade sagt följande till sina lärjungar: ”Ni skall vara vittnen om mig både i Jerusalem och i hela Judéen och Samarien och till jordens mest avlägsna del.” (Apostlagärningarna 1:8) Verksamhetsfältets omfattning krävde fler arbetare — snabbt! Vilken skörd av lärjungar skulle man inte nu kunna vänta sig!
    Och den hade redan börjat — allt under Guds heliga andes vägledning. Efter den mordiskt sinnade Saulus’ omvändelse kan vi läsa följande: ”Så kom verkligen församlingen utöver hela Judeen och Galileen och Samarien in i en period av frid och byggdes upp; och eftersom den vandrade i Jehovas fruktan och i den heliga andens trösterika ro, fortsatte den att växa till.” (Apostlagärningarna 9:31)
    När skördandet av fårlika människor ökade farten som vi också ser utöver världen idag.,
  • Användarnamn
    Anastasia skrev 2011-11-16 19:32:07 följande:
    De hade ännu inte fått helig ande då! Den helige Ande kom över apostlarna i Kapitel 2
    Helig ande är Guds verksamma kraft och den anden fick de del av redan då de blev utvalda.

Det du talar och  var gåvan att tala olika språk så sanningen om Jesus blev vida känt.
  • Användarnamn
    Anastasia skrev 2011-11-16 19:25:15 följande:
    Ja men det var innan Jesus sände Helig Ande till apostlarna.  Kan du ge något bevis för att apostlarna hade fel efter Jesus himmelsfärd? 
    De höll på att enbart Judarna fick bli lärjungar, de hade fel om vad som var tillåtet att äta, omskärelsen e t c. läs själv .........
  • Användarnamn
    Anastasia skrev 2011-11-16 20:02:24 följande:
    Tro på Bibeln istället för att tro på vad vakttornet säger till dig/er.   
    Jag har tagit min ställning i kunskap.

Jag önskar dig att ta ståndpunkt i exakt kunskap oxå, sedan väntar vi på resultatet som inte är så långt borta.
  • Användarnamn
    Anastasia skrev 2011-11-16 20:16:45 följande:
    Jag väljer att tro på Bibeln och tror att Bibeln kan ge mig den kunskapen som finns hos Gud.   Jag tror på vad som står i Bibeln och väljer att inte symbolisera precis allt som går emot vad jag vill tro på.  Vilket din organisation faktiskt gör i vissa fall.   
    Min organisation????

Jag har min egen tro och tar ställning för den.

Vilket är den sanna tron, det är du skyldig att visa mig.

1 Petrus 3:15                     2000
    ” Men Herren, Kristus, skall ni hålla helig i era hjärtan. Var alltid beredda att svara var och en som kräver besked om ert hopp.”

Matt 7:21- 23

” 21Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja. 22 På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’ 23 Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’”

Guds Son gjorde klart att inte ens de som gör sådant som liknar det som det getts befallning om, men gör det på fel sätt eller med fel motiv, får komma in i Guds kungarike, utan blir fullständigt avvisade. (Mt 7:15–23)

Längre fram gav Jesus en varning för falska profeter som motsvarade den Mose gav. Sådana profeter skulle använda Jesu namn och ”göra tecken och under för att om möjligt villa bort” människor, men deras frukter skulle visa att de utövade laglöshet. (Mt 7:15–23; Mk 13:21–23; jfr 2Pe 2:1–3; 1Jo 4:1–3.)

Jesus är utan tvivel vred på alla de religiösa organisationer som falskeligen påstår sig representera honom.

Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3