• M C

Jesus Mirakel Tråd 3

felisa skrev 2010-03-30 12:09:07 följande:
    MC: Jag förstår att du har svårt för skuld-temat, detta att vi alla är syndare. När man blir frälst så får man dock en förståelse för sin egen litenhet inför Gud och allting faller på plats. Har definitivt inte ändrat min åsikt om ateister, förstår inte hur du kan dra den slutsatsen. Ja, en ateist kan ha god moral, men är som sagt likväl en syndare som endast kan räddas genom Guds nåd och död på korset. Som frälst så förvandlas man och blir en ny människa. Man är fortfarande en syndare, men får ett nytt hjärta och nya tankar/handlingsmönster.Roligt att du faktiskt gillar människor! Då är du säkert glad över det faktum att du på ett sätt har bidragit till evangelisation Personligen har jag alltid uppskattat ärlighet, att vara pk är bland det tråkigaste som finns. Men ärlighet och detta att man ska säga vad man tycker, behöver inte gå hand i hand med att inte respektera andra människors åsikt/tro/världsbild. Ofta ofta träffar jag folk som inte delar mina åsikter. För den sakens skull förklarar jag inte för dem att "din åsikt suuuuger!". Snarare att ok, jag hör att du tror och tänker si och så. Jag för min del resonerar mer....Av ren nyfikenhet, använder du samma argumentationsteknik irl? Om så är fallet, vad ger det för resultat?
    Jag är ingen syndare, prata för dig själv du.

Jag förstog hur allt hänger ihop först efter många lång år i skolbänken och med näsan i böcker som handlar om naturvetenskap och på sajter på nätet med statistik. Låter det tråkigt så kan jag avslöja att det är det inte.
    Ateister har betydligt bättre moral än kristna, det är bara att titta i statistiken. Så det du gafflar om saknar helt och hållet någon gund i verkligheten, du tror något som du blivit itutad av någon anna precis lika okunnig.

Detta ihop med en självpåtagen särställning och ett krav på respekt är så oerhört löjligt att jag får dåndimpen varje gång jag läser det. Varför ska man någonsin respektera någon på befallning? Det är dominans, inte respekt.

Jag kan rädda liv. Det är jag mycket stolt över och jag skulle rädda även hitler eller åke gren om de fick en hjärtattack på vägen mitt framför mig. Sån är jag. Men det hindrar inte att jag tycker att de två är ungefär så stora idioter som det finns. Min medmänsklighet och empati sträcker sig inte så långt som till åsikter, folk har korkade åsikter överallt.
    SD tex. De tycker att vi ska gå tillbaka till hur det var på 50talet. Det låter som bajs i minö öron och jag tvekar inte en sekund att framför min åsikt om jag hör/läser den.

Mina vänner - skulle de säga något så befängt som att haitierna fick vad de förtjänade - fick nog höra hur korkat det är. Men sådana vänner har jag inte, jag väljer nämligen mina vänner med omsorg.

Men hur gör du IRL? Går du fram och predikar där med? Hur många skrattar dig rakt i ansiktet?
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    Milkina cerka skrev 2010-03-30 13:56:40 följande:
    Varför är Svordomar viktiga för dig? Finns det inte bättre uttryckssätt?Det du säger är upp till just d i g..J a g  skulle aldrig kompromettera m i g  så..
    Nej, det är bra det.
    Men svordomar är ord de med, de betyder inget mer än att jag understryker hur befängt/illa/sjukt något är.
    Vissa dagar är det fler svordommar, andra inga alls.

Men just det där med haiti fick mig att bli snortokig.

Tycker inte det är att kompormentera mig, det är mer för mig en fråga om att inte förneka mitt ursprung. Har inga som helst planer på att ändra mig för att passa någon annans mall av hur man ska gå och låta för att passa i den fina salongerna. Även om jag kan ändra mig så gör jag det nästan aldrig. Jag vill vara den jag är, har tillbringat för lång tid av mitt liv att göra andra till lags.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    Toboas skrev 2010-03-30 14:01:04 följande:
    Jämför ateismens/agnostikernas utveckling och de troendes när det gäller andel av befolkningen. (I antal växer ju de flesta grupper eftersom befolkningen växer). Jag tror inte att det är vi som arbetar i uppförsbacke.
    Nej, det är ju bara att ta en titt på alla kyrkor som numera är bostadshus.
  • M C
    Milkina cerka skrev 2010-03-30 14:09:25 följande:
    Nej, svordomar är i l l a, förstärker inte mer än ditt eget dåliga förhållande till GUD.Du komprometterar d i g,  järnet utan att d u inser det, det är mellan dig och Gud, tack och lov att jag inte är ansvarig själv.. J a g  har gjort m i t t  med att försöka få d i g  att i n s e.
    Nej, du tycker att de är illa. Men vem dör, får hjärtattack eller öppna sår av det? Får du andnöd eller blåsor?

Ingen skadas av att jag svär. Känsliga öron räknas inte - är man så känslig att man dör vid svordommar så ska man nog inte gå ut öht.

Men troligast är att det inte finns någon gud. Bevisen pekar på det. Så för vems skull är jag snäll, empatisk, medmänsklig, rolig och generös? För vems skull är jag elak, snäsig, hämndlysten?
  • M C
    bluebird skrev 2010-03-30 14:15:51 följande:
    Svordomar har inget med Gud att göra, var får du det ifrån?
    Annat än att vi svär om saker som kyrkan förklarat vara dåliga: djävulen, fan, skit, knulla. I spanien är det oblater, skit, horor, pungkulor och heliga jungfruer.

Svordommar är bara ord vi säger för att de ska understryka något, vem här skulle säga dåliga oblat? (mala hostia)
  • M C
    Milkina cerka skrev 2010-03-30 14:38:38 följande:
    Så du känner gud och har daglig kontakt med honom?
    Är det inte dags att ta kontakt med NYT? Du är först i världen!
  • M C
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-03-30 14:44:27 följande:
    Att påpeka för en ateist att förhållandet till gud blir sämre om man svär är ju utomordentligt humoristiskt!
    Ja, jag flinar fortfarande.{#lang_emotions_sealed}
  • M C
    Milkina cerka skrev 2010-03-30 14:59:14 följande:
    visst, men varför inte passa på .. Menar du tidningen så kunde jag inte bry mig mindre.. Ännu mindre om någon som inte e n s  skriver G u d  med stor bokstav som man s k a l l. Flina på du, det går nog över.
    Gud är inget egennamn, lika lite som enhörningen eller spagettimostret.
    Tomten, stålmannen, batman - alla fantasifoster får samma bemötande av mig. Vad du tycker i frågan spelar för mig väldigt liten roll. Det är ju inte ditt namn.
  • M C
    Milkina cerka skrev 2010-03-30 17:18:53 följande:
    Bättre d e t  än svordomar iaf, särskilt i en tråd tänkt att visa på Hans Mirakel..
    Det är din åsikt. Jag har en annan. Vem har rätt?
    Mina ord kan man iallfall läsa och det torde vara huvudsyftet på ett öppet forum.
  • M C
    pearshapedbastard skrev 2010-03-30 18:48:42 följande:
    Det är betydligt mer ohyffsat att skriva obegripligt än att svära. Det är som om jag hela tiden skulle envisas med att vråla mina svar till dig om vi konverserade IRL på en meters avstånd.
    För mig känns det mera som att man b ö j e r sig in i den personliga s f ä r e n och viftar franskt med a r m a r n a för att understryka när man lämnar mellanrum.
    Att svära känns som att jag står mer i min sfär och blir arg och stampar i marken.
    SÅ HÄR KÄNNS DET SOM ATT FOLK SKRIKER!
    När man skriver så här känns det som att jag skriver ett plakat för att det verkligen ska synas.
    När jag skriver så här känns det som att jag nickar till med huvudet på varje stavelse det är kursiverat.

Ibland måste man bara få skriva saker för säkerhets skull - med en extra understrykning - som om jag verkligen vill något med blyertspennan.

Så tycker jag.
Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3