Jesus Mirakel Tråd 3
felisa skrev 2010-03-30 12:09:07 följande:
MC: Jag förstår att du har svårt för skuld-temat, detta att vi alla är syndare. När man blir frälst så får man dock en förståelse för sin egen litenhet inför Gud och allting faller på plats. Har definitivt inte ändrat min åsikt om ateister, förstår inte hur du kan dra den slutsatsen. Ja, en ateist kan ha god moral, men är som sagt likväl en syndare som endast kan räddas genom Guds nåd och död på korset. Som frälst så förvandlas man och blir en ny människa. Man är fortfarande en syndare, men får ett nytt hjärta och nya tankar/handlingsmönster.Roligt att du faktiskt gillar människor! Då är du säkert glad över det faktum att du på ett sätt har bidragit till evangelisation Personligen har jag alltid uppskattat ärlighet, att vara pk är bland det tråkigaste som finns. Men ärlighet och detta att man ska säga vad man tycker, behöver inte gå hand i hand med att inte respektera andra människors åsikt/tro/världsbild. Ofta ofta träffar jag folk som inte delar mina åsikter. För den sakens skull förklarar jag inte för dem att "din åsikt suuuuger!". Snarare att ok, jag hör att du tror och tänker si och så. Jag för min del resonerar mer....Av ren nyfikenhet, använder du samma argumentationsteknik irl? Om så är fallet, vad ger det för resultat?Jag förstog hur allt hänger ihop först efter många lång år i skolbänken och med näsan i böcker som handlar om naturvetenskap och på sajter på nätet med statistik. Låter det tråkigt så kan jag avslöja att det är det inte.
Ateister har betydligt bättre moral än kristna, det är bara att titta i statistiken. Så det du gafflar om saknar helt och hållet någon gund i verkligheten, du tror något som du blivit itutad av någon anna precis lika okunnig.
Detta ihop med en självpåtagen särställning och ett krav på respekt är så oerhört löjligt att jag får dåndimpen varje gång jag läser det. Varför ska man någonsin respektera någon på befallning? Det är dominans, inte respekt.
Jag kan rädda liv. Det är jag mycket stolt över och jag skulle rädda även hitler eller åke gren om de fick en hjärtattack på vägen mitt framför mig. Sån är jag. Men det hindrar inte att jag tycker att de två är ungefär så stora idioter som det finns. Min medmänsklighet och empati sträcker sig inte så långt som till åsikter, folk har korkade åsikter överallt.
SD tex. De tycker att vi ska gå tillbaka till hur det var på 50talet. Det låter som bajs i minö öron och jag tvekar inte en sekund att framför min åsikt om jag hör/läser den.
Mina vänner - skulle de säga något så befängt som att haitierna fick vad de förtjänade - fick nog höra hur korkat det är. Men sådana vänner har jag inte, jag väljer nämligen mina vänner med omsorg.
Men hur gör du IRL? Går du fram och predikar där med? Hur många skrattar dig rakt i ansiktet?