Inlägg från: Användarnamn |Visa alla inlägg
  • Användarnamn

Jesus Mirakel Tråd 3

Agnostino skrev 2011-07-22 15:28:07 följande:
    Handlingen att döda skedde fortfarande med Guds hand, Det är som när nazisterna sa "jag handlade bara på order". Mordet utförs av den som begår handlingen.
    När Gud ingriper så gör Han det rättvist och följande kommer också att rättvist:

Rom 14:12

”Så skall då var och en av oss avlägga räkenskap för sig själv inför Gud.”

Uppenbarelseboken 11:18                    

”Men nationerna blev vreda , och din egen vrede kom, och den fastställda tiden, då de döda skall bli dömda och då du skall ge lönen åt dina slavar profeterna och åt de heliga och åt dem som fruktar ditt namn, de små och de stora, och störta dem i fördärvet som fördärvar * jorden.” genomfördärvar. Jmf Upp 21:3 - 5

* Ordagrant ständigt

2 Petrus 3:7
    Men genom samma ord är de himlar och den jord som nu finns sparade åt eld och förvaras till den dag då de ogudaktiga människorna skall dömas och förintas”

• Användarnamn
    Toboas skrev 2011-07-23 10:11:19 följande:
    Nej, jag har inte missförstått någonting. Det står svart på vitt i början av Andra Mosebok, 7:e kapitlet.

1Herren svarade: "Nu gör jag dig till en gud för farao, och din bror Aron skall bli din profet. 2Du skall säga honom allt vad jag befaller dig, och din bror Aron skall säga det till farao, och då skall farao låta israeliterna lämna hans land. 3/4Jag skall göra farao hård och omedgörlig, så att han inte lyssnar på er, hur många tecken och under jag än gör i Egypten. Jag skall bära hand på Egypten och föra mina härar, mitt folk, israeliterna, ut ur Egypten under väldiga straffdomar. 5
    ”Jag skall förstocka hans hjärta, så att han icke släpper folket.” (2 Mos. 4:21)
    Detta betyder inte att Gud ingöt ondskefulla känslor i Faraos hjärta.  ”Jag [skall] låta hans hjärta bli motspänstigt.”
    Gud ingrep inte mot honom för tillfället, utan ”lät honom löpa linan ut och slutligen hänga sig”.
    Det var alltså inte Jehova som förmådde Farao att handla emot hans vilja.
    Farao hade redan ställt in sitt hjärta på att behålla israeliterna som slavar. Gud visade i själva verket omtanke om Farao genom att på hans begäran avlägsna den ena plågan efter den andra från Egypten.

Men att Gud tolererade Farao ledde bara till att denne fick visa ”vad han gick för”, hur förhärdad han i själva verket var.
    Gud sade till Farao: ”Jag skonade dig [eller: ”bevarade dig”], just därför att jag ville låta min kraft bliva uppenbarad för dig och mitt namn bliva förkunnat på hela jorden.” (2 Mos. 9:16)
    Dessutom bevisade sig Jehova vara överlägsen Egyptens gudar. (2 Mos. 12:12)
    Detta ledde till att många egyptier slöt sig till Israel i att dyrka den sanne Guden, Jehova. — 2 Mos. 12:37, 38.
  • Användarnamn
    Selfish Geene skrev 2011-07-23 13:10:14 följande:
    eftersom du vanligtvis inte använder ord i dess korrekta betydelse, så får jag be att få tacka allra ödmjukast för komplimangen!

Men hur kan du veta att jag är snygg? Vi har ju aldrig träffat varandra?! 
    Till och mrd kråkan tucer sima barn aä vackra.
  • Användarnamn
    butterflower skrev 2011-07-23 16:29:55 följande:
    Eh... nä.
    Den här tog första priset faktiskt. 
    Ingen tvingar dig hit.
  • Användarnamn
    pannanikakan skrev 2011-07-23 16:40:49 följande:
    Är det inte knepigt att det inte finns ett enda vetenskapligt arkeologiskt bevis för att 600 000 män, förutom kvinnor och barn  vandrande runt i öknen i 40 år?

Och de måste ju även ha gått väldigt sakta...så stor är den ju inte ;)

Litar du inte på Guds ord så låt bli att läsa den.
    4 Moseboken 2:32

"Dessa var de mönstrade av Israels söner enligt deras fädernehus. De mönstrade i lägren, ordnade i häravdelningar, utgjorde tillsammans 603 550 man."

I slutet
    4 Moseboken 26:51
    "Detta var de mönstrade av Israels söner: 601 730"

När det gäller bristen på arkeologiska bevis för ökenvandringen måste vi komma ihåg att judarna var nomader. De byggde inga städer och odlade inga grödor.
    De lämnade knappast något mer än fotavtryck efter sig. Men ändå kan man i Bibeln finna övertygande bevis för den vandringen.
    Den omnämns på många ställen i Den heliga skrift. (1 Samuelsboken 4:8; Psalm 78; Psalm 95; Psalm 106; 1 Korinthierna 10:1–5)
    Även Jesus Kristus vittnade om att händelserna i öknen hade inträffat. (Johannes 3:14)

Bibelns redogörelse om Mose är alltså utan tvivel trovärdig och sann. Men det är trots allt länge sedan Mose levde. Hur påverkar hans liv oss i dag?
  • Användarnamn
    Jamo skrev 2011-07-23 18:29:01 följande:
    Men pratar man arkelogi är kanske inte bibeln rätt bok att ta upp som bevis? I den boken gick även folk på vatten osv.
    Bibeln är inen erkeologisk eller vetenskaplig bok, där den uttalar sig är den oantastigt och Bibeln är enbart en Bog som talar om var vi kommer ifrån, varför vi är här och hur vi ska få Guds godkännande.
  • Användarnamn
    pannanikakan skrev 2011-07-23 18:50:47 följande:
    Som jag skrev inte  ett enda vetenskapligt arkeologiskt bevis...
    Bibeln innehåller ingen arkeologi. 
    San heribs prisma, Cyroscylinder e t c,
  • Användarnamn
    pannanikakan skrev 2011-07-23 18:55:01 följande:
    Och frågar var, hur kan ett folk (ca 600 000+kvinnor och barn= 1,2 miljoner, lågt räknat) gå i en öken i 40 år utan att lämna ett enda spår efter sig.
    Öknen de påstås ha vandrat i är inte heller så stor att det tar 40 år att gå från ena sidan till den andra, dvs för att ha gått i 40 måste de ha stannat till, haft boplatser osv.

När det gäller bristen på arkeologiska bevis för ökenvandringen måste vi komma ihåg att judarna var nomader. De byggde inga städer och odlade inga grödor.
    De lämnade knappast något mer än fotavtryck efter sig. Men ändå kan man i Bibeln finna övertygande bevis för den vandringen.
    Den omnämns på många ställen i Den heliga skrift. (1 Samuelsboken 4:8; Psalm 78; Psalm 95; Psalm 106; 1 Korinthierna 10:1–5)
    Även Jesus Kristus vittnade om att händelserna i öknen hade inträffat. (Johannes 3:14)
    Bibelns redogörelse om Mose är alltså utan tvivel trovärdig och sann.
    Men det är trots allt länge sedan Mose levde.
    Hur påverkar hans liv oss i dag?
  • Användarnamn
    pannanikakan skrev 2011-07-23 19:13:32 följande:
    Men jösses... Bibeln innehåller, precis som Eddan en massa berättelser. Även om några av dom har en uns av sanning i sig så är det inte arkeologi.
    Bibeln är inte ensam om det här. 
    Om du anser den så, så låt bli att bry dig om det Gud vill delge oss som gör att vi kan få det liv Han utlovar
    Upp 21:3-5
  • Användarnamn
    Agnostino skrev 2011-07-23 23:32:41 följande:
    Hur kan en så opålitlig bok vara trovärdig? Bara för att det står upprepade gånger betyder det inte att det är sant då boken inte är tillförlitlig.
    Det är din sak att förkasta Guds ord Bibeln efter det att du ärligt studera den.
Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3