Inlägg från: Selfish Geene |Visa alla inlägg
  • Selfish Geene

Jesus Mirakel Tråd 3

Användarnamn skrev 2012-01-03 21:54:12 följande:

Vad är det brinnande Gehenna som Jesus talade om ?

Ordet Gehenna [Helvetet}förekommer 12 gånger i de kristna grekiska skrifterna. Fem gånger förbinds det med eld. Översättare har återgett det grekiska uttrycket ge-ennantou pyros med helvetets eld och brinnande gehenna.

Historisk bakgrund:

Hinnnoms dal (gehenna) låg utanför Jerusalems murar. Under en tid var den platsen för avgudadyrkan, med bland annat barnoffer.

Under det första århundradet användes Gehenna som förbränningsplats för Jerusalems sopor. Döda djurkroppar kastades ner i dalen för att förtäras i elden, som man hade tillsatt svavel för att öka förbränningen.

Dessutom kastades avrättades brottslingars kroppar ner i Gehenna, eftersom dessa brottslingar inte ansågs vara förtjänta av att begravas i en minnesgrav.

Därför talade Jesus i Matteus 5:29, 30 om att hela kroppen kunde kastas i helvetet eller Gehenna.

Om kroppen föll i den ständigt brinnande elden förtärdes den helt, men om den råkade hamna på en avsats i den djupa ravinen kom dess ruttnande kött att angripas av de maskar eller larver som fanns där.

Levande människor kastades inte i gehenna; det var således inte en plats där någon pinades i medvetet tillstånd

I Matteus 10:28 varnade Jesus sina åhörare och sade att de skulle känna fruktan för honom som kan tillintetgöra både själ och kropp i Gehenna.

Vad betyder det?

Lägg märke till att det i den här versen inte nämns något om någon pina eller plåga i Gehennas eld. Han säger i stället att man skall känna fruktan för honom som kan tillintetgöra … i Gehenna. Genom att nämna själen separat framhäver Jesus här att Gud kan tillintetgöra en människas alla utsikter till att få leva även i framtiden, att det därmed inte finns något hopp om uppståndelse för henne/honom.

När det talas om det brinnande Gehenna har det uttrycket således samma innebörd som sjön som brinner med eld i uppenbarelseboken 21:8, nämligen tillintetgörelse, den andra döden. Död för evigt.

Du predikar för de redan frälsta, jag tror inte för en sekund att det finns ett helvete eller att jag kommer att straffas på något sätt för min avsaknad av tro.

Min poäng är att AqariusGirl faktiskt tror det och dessutom vidhåller att skaparen tillika verkställaren av straffet förtjänar vår beundran (och att jag förtjänar att torteras i evighet för att kärleken inte är ömsesidig)

När Gud säger "älska mig annars..." ser jag inte en älskvärd, beundransvärd varelse, jag ser en självcentrerad psykopat!

• Selfish Geene
    Användarnamn skrev 2012-01-03 23:00:12 följande:
    Var läser du om att Adam åt ett äpple?
    Jag antar att Johan menar den "förbjudna frukten", jag förstår att du kanske inte lyckades lista ut det ur kontexten.
  • Selfish Geene
    Användarnamn skrev 2012-01-03 23:05:44 följande:
    Vad var det de gjorde, vet du det, var det bara det att de åt en frukt.

Läs 1 Mos Kap 3 och se om det bara var så enkelt.
    spelar det någon roll vilken typ av frukt det var?
  • Selfish Geene
    Användarnamn skrev 2012-01-03 23:23:09 följande:
    Ja, och vem sade att de fick kunskap av att äta av just den frukten?
    Gud sade att det var Hans tråd och varför fick inte Gud ha en frukt för sig själv.

Så du skyller också på Gud, människan ville själv bestämma och det fick de, varför klaga.

Nu kommer du att håna så vi slutar här.
    Menar du att saker sker som inte är Guds vilja?
  • Selfish Geene
    Användarnamn skrev 2012-01-10 00:18:11 följande:
    Jag tror inte du förstår Bibeln, det otäcka står människan för.
    Är människan orsak till kvinnornas alltför trånga förlossningskanal? (och isåfall: varför har hyenatikarna liknande problematik?)

• Selfish Geene
    Lampstället skrev 2012-02-03 18:33:39 följande:
    Vad har du för bättre lösning än att Skaparen JHWH Gud rättar till det vi förstört.
    att den rosa osynliga enhörningen rättar till det vi förstört
  • Selfish Geene
    Lampstället skrev 2012-02-03 19:12:48 följande:
    Jag såg inte ett enda bättre förslag
    mitt förslag var bättre för den rosa osynliga enhörningen kan göra allt JHVE kan, men dessutom kommer hon dela ut gratis tuggummi till alla!
  • Selfish Geene
    Lampstället skrev 2012-02-03 19:23:28 följande:
    Satsa du på det.
    Har du något bättre förslag?
    Den rosa osynliga enhörningen är bevisligen bättre än JHVE, varför satsa på tvåan när man kan satsa på vinnaren?!

Sa jag föresten att Den Rosa Osynliga Enhörningen ska låsa i JHVE i en lite bur och ha honom som keldjur? 
  • Selfish Geene
    Lampstället skrev 2012-02-05 21:25:04 följande:
    Bibeln är bevis nog och den håller jag mi till.

Du försöker inte ens finna sanningen.
    jag antar att det är en fråga om att sänka sina beviskrav tillräckligt mycket, själv föredrar jag Nagijala framför himlen så jag använder "Bröderna Lejonhjärta" för att bevisa dess existens
  • Selfish Geene
    Lampstället skrev 2012-02-05 22:17:19 följande:
    Jag har bara ett krav gällande evolutionen, visa den felande länken.
    Jag har bara ett krav gällande Gud: visa den himmmelska tekannan som Gud har placerat i omloppsbana runt solen
Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3