Inlägg från: Selfish Geene |Visa alla inlägg
  • Selfish Geene

Jesus Mirakel Tråd 3

Användarnamn skrev 2011-06-06 15:28:16 följande:
    Universum växer, var kommer den kraften ifrån.
    Som MC nämde tidigare så växer universum, men bara sett till dess utbredning, det tillkommer ingen ny energi (materia).
    Kraften som fick universum att börja expandera känner vi inte till

(nej, Inte du heller! Din gissning att "Gud gjorde det" är lika värdelös som alla andra gissningar som också saknar belägg) 

Att universum fortsätter växa beror på att det inte finns en motkraft som hindrar expansionen 
  • Selfish Geene
    Användarnamn skrev 2011-06-06 20:30:29 följande:
    Det måste kraf till för att utvidga pch det bildas nya galaxer.

www.rymdforum.nu/

År 1995 lade forskare märke till ett egendomligt uppförande hos en stjärna som exploderade i sin galax.
    Det gällde den mest avlägsna stjärnan  SN 1995K som någonsin observerats. Precis som i fallen med supernovor i närliggande galaxer blev den här stjärnan extremt ljusstark, och ljuset avtog sedan långsamt, men processen tog mycket längre tid än man någonsin tidigare observerar.
    I tidskriften New Scientist illustrerade man detta med hjälp av ett diagram och förklarade: ”Formen på ljuskurvan…är utsträckt i tiden med exakt så mycket som man kan förvänta om galaxen avlägsnade sig från oss med nära nog halva ljushastigheten”.

Slutsatsen?
    Detta är  ”Det hittills bästa beviset för att universum verkligen expanderar.

Eftersom det inte finns självalstrande kraft nog att utföra det som händer i universum, med Gravitation – Elektromagnetism – Den starka kärnkraften och Den svaga kärnkraften, så varifrån kommer kraften!

Att universum utvidgas betyder inte att dess massa ökar.
  • Selfish Geene
    Användarnamn skrev 2011-06-06 21:09:53 följande:
    Jasså inte, hur inteligent är du :)
    en.wikipedia.org/wiki/Observable_universe

globalwarming62.forumotion.com/t136-universum
    www.ungafakta.se/stjarnorplaneter/irymden/gal...
    kasta inte bäver i trähus....

Nej, universum ökar inte i massa, bara i omfång.
    Det betyder att avstånden ökar, men det tillkommer inte någon ny energi.

Du har missförstått vad "expanderande universum" innebär 
  • Selfish Geene
    Användarnamn skrev 2011-06-06 21:26:48 följande:
    Då är det så för dig.
    Nej, massan(energin)  i universum är konstant, det är du som inte har förstått det du läser om universums expansion
  • Selfish Geene
    Användarnamn skrev 2011-06-06 21:41:03 följande:
    Du som inte ens förstår solens farlighet, sulle du förstå universum :)
    www.aftonbladet.se/halsa/article12318969.ab

Adjö med dig debattör:

Debattör är en individ med stort behov att framföra sin åsikt i en eller flera frågor.

Kan grovt delas in i sådana som uttrycker åsikter inom områden de behärskar och sådana som uttrycker åsikter inom alla områden, oavsett om de behärskar dem eller inte.

1 Korinthierna 1:20 2000
    ”Var finns ni de visa, de skriftlärda och denna världens klok huvuden? Har inte Gud gjort världens vishet till dårskap?

Använder du slumpgenerator när du länkar?

Om du blev förnärmad över att bli tillrättavisad är jag den första att beklaga, själv är jag (nästanFlört) alltid tacksam när jag får mina villfarelser korrigerade.

Hur som helst är jag glad att du kanske har lärt dig något nytt om universums expansion här idag 
  • Selfish Geene
    Användarnamn skrev 2011-06-06 22:19:35 följande:
    Ok, du visar det rätta, du som menar att solen slocknar medan ny kraft tillförs.

www.rymdforum.nu/

www.kemi2011.se/sites/default/files/Ny%20Tekn...

Skriv inte bara floskler utan klara bevis för det du säger.

Det tillförs ingen ny energi till det existerande universumet, det borde du förstå vid det här laget.

Solen består av vätgas som pressas ihop, när gas utsätts för ökat tryck stiger temperaturen, med ökad temperatur följer ökat tryck osv.
    Värmen får väteatomerna att svänga så kraftigt att de krockar och bildar nya ämnen (bla helium) dock blir det en liten mängd massa/energi över när de nya grundämnena bildas, den avges i form av ljus och värme. 
    Eftersom inget nytt väte tillförs solen, kommer den så småningom att förbruka allt sitt bränsle (i sanningens namn blir det ju inte "förbrukat", bara omvandlat) och solen dör.

Om
    solen skulle existera för evigt skulle det innebära att det hände för första gången i universums historia.
    Men, nåväl! Låt oss säga att du har rätt: Varför låter Gud stjärnor, som skapats på precis samma sätt som vår sol, bete sig annorlunda än stjärnan i vårt solsystem? 
    Vad är poängen med att låta stjärnor födas, leva ochg dö (tillsammans med allt eventuellt liv som är beroende av dess energi) om det inte är nödvändigt? 
  • Selfish Geene
    Användarnamn skrev 2011-06-06 22:56:09 följande:
    Tillförs ingen energi :)
    Universum växer.
    universum växer pga att det fick en knuff vid big bang, så länge ingen motkraft hejdar expansionen kommer den att fortgå. 

Föreställ dig att du släpper en näve stenkulor på ett golv! 
    När de landar börjar de rulla iväg åt olika håll, men olika krafter kommer så småningom att stoppa dom (till exempel när de krockar i en vägg eller kraften absorberas av friktionen från golvet)

Föreställ dig nu att inga sådana motkrafter existerar!
    Då finns inget som kan hejda kulornas framfart (inget som absorberar energin), de fortsätter att rulla.
    Ibland kanske de krockar i varandra och går i bitar eller smälter samman, då blir de fler eller färre till antalet, men massan (mängden material) är alltid samma

Den totala mängden "kulor" (massa+energi) kommer att vara densamma, men ytan som kulorna rör sig på växer

Jag önskar verkligen att jag kan hjälpa dig att förstå det här! 
  • Selfish Geene
    Användarnamn skrev 2011-06-06 23:21:37 följande:
    Läs själv vad du skriver och försök att jämföra det med att universum växer :)
    "golvet" är det tomma rummet.

Förstår du skillnaden mellan att "växa" då energi tillförs, till exempel när ett barn växer upp till en vuxen människa med större massa än den nyfödda bebisens) och att "expandera", när en konstant mängd massa brer ut sig över ett större och större område?

Universum expanderar, det växer inte

• Selfish Geene
    Användarnamn skrev 2011-06-07 00:04:41 följande:
    Hur gammal är du ????
    30

förstår du fortfarande inte att massan har varit konstant sedan universums begynnelse? 
  • Selfish Geene
    Användarnamn skrev 2011-06-07 08:07:04 följande:
    Universum utvidgar si, det blir fler galaxer.
    sv.wikipedia.org/wiki/Universums_framtid

Då avslutar vi här och dö med din sol.
    De nya galaxerna bildas av redan existerande materia/energi

Jag är inte bekymrad för den saken, när solen dör har jag redan varit död i flera miljarder år.

Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3