Inlägg från: Användarnamn |Visa alla inlägg
  • Användarnamn

Jesus Mirakel Tråd 3

Rundown skrev 2011-04-26 22:23:47 följande:
    Jag har redan upprepat den för dig, är det verkligen så knepigt att scrolla tillbaka ett par inlägg för att se efter?

(hit, inlägg #690 är min förra upprepning)
    Vad är din fråga, klarlägg den så missförstånd kan elimineras : ......
  • Användarnamn
    Rundown skrev 2011-04-26 23:32:54 följande:
    Sista paragrafen i inlägg #690. Det är väl tre frågor men de hänger samman så svara gärna på de tre delfrågorna så att säga. Om du inte minns de påståenden du gjort kan du backa ett par inlägg innan #690 för att se konversationen vi hade där och som ledde fram till att jag fick posta frågan igen då du hoppade över den första gången den ställdes.
    "Det är möjligt att vi kan välja vad vill tro att vi kan göra efter vi dör, men det betyder inte att det kommer att bli så.

Men det var inte det jag frågade. kan du inte vara på det istället först så kan vi diskutera val och liv efter döden sedan?

Frågan var alltså hur du kan, i en värld som ser ut som en värld där det inte fins någon gud (dina ord, inte mina) ändå påstår att det finns en gud? Kunde man innan se att det fanns en, kanske för 200 år sedan? Vad får dig att tro att den "guden fortfarande existerar?"

Vi fick när Adam gjorde uppror mot Gud i Eden, en möjlighet att visa om vi kunde styra Jordens samhälle utan Gud.
    Just nu är vi under den bevisperioden. Vi lever under dessa promisser nu:

"Tid och oförutsedd händelse drabbar dem alla" heter det i Predikaren 9:11. Detta innebär att en hel del saker och ting inträffar utan att vi kan göra något åt det.

Vi är på fel plats vid fel tidpunkt.

Predikaren 8:9

”Allt detta har jag sett när jag inriktade mitt hjärta på varje gärning som har utförts under solen, i en tid då människa har makt över människa till hennes skada.”

Men om vi är försiktiga och förtänksamma i våra handlingar så hindrar detta oss från många olyckor. "Vadhelst en människa sår, detta ska hon också skörda" står det i Galaterna 6:7 vilket bekräftar det förhållandet att våra handlingar ofrånkomligt får konsekvenser, somliga av dem mycket bittra.

Om inte Skaparen Gud inte finns kan vi packa åch åka hem.

Illustration: När vi ser en kamera, en radio eller en dator erkänner vi villigt att den måste ha framställts av någon intelligent konstruktör. Skulle det då vara förnuftigt att säga att långt mer komplicerade ting — ögat, örat och människohjärnan — inte har skapats av en intelligent konstruktör?

Rom 1:20
    "Hans osynliga egenskaper ses nämligen tydligt alltifrån världens skapelse, eftersom de uppfattas genom de ting som är gjorda, ja, hans eviga makt och Gudomlighet, så de är oursäktliga."

• Användarnamn
    Rundown skrev 2011-04-27 08:05:26 följande:
    Hur vet du allt detta? Om vi idag lever i en värld som ser ut som den gör utan Guds existens är att citera bibeln inte ett giltigt argument då den under dina egna premisser i så fall bara är en gammal bok i mängden.
    Användarnamn skrev 2011-04-27 00:28:48 följande:
    Om inte Skaparen Gud inte finns kan vi packa åch åka hem.

Illustration: När vi ser en kamera, en radio eller en dator erkänner vi villigt att den måste ha framställts av någon intelligent konstruktör. Skulle det då vara förnuftigt att säga att långt mer komplicerade ting — ögat, örat och människohjärnan — inte har skapats av en intelligent konstruktör?

Rom 1:20
    "Hans osynliga egenskaper ses nämligen tydligt alltifrån världens skapelse, eftersom de uppfattas genom de ting som är gjorda, ja, hans eviga makt och Gudomlighet, så de är oursäktliga."

Vi "erkänner" att kameror med mera har en skapare därför att vi vet att de skapats, vi är bekanta med tillverkning av mekaniska ting. Organ och andra kroppsdelar skapas dock inte på torslandafabriken utan växer fram med sin början i livmodern. Detta vet du antagligen men jag undrar då din skapareliknelse är ganska bisarr. Kanske du menar "designer" istället? Inte för att det gör ditt argument bättre men du framstår i alla fall inte som galen som tror att levande varelser byggs på fabrik.

Läs gärna vad SkåneP sade, om nu skaparen/designern är ännu mera komplicerad, borde han inte då med samma "förnuft" även han vara skapad/designad?
    Vi visar i vårt liv vem man vill följa.
    Den som har uttalned om evigt liv i ett återupprättat paradis, fritt från lidende och dödö, elle följaer man världens oberoende och följer med i den kommande eviga döden.

Eller

• Användarnamn
    SkåneP skrev 2011-04-27 10:41:21 följande:
    ...och i vanlig ordning bemöter du något helt annat än det inlägg du citerar.

Tycker du den argumentationstekniken  funkar bra?
    Inte för den som inte vill se det som kommer från Gud.

1 Korinterna 2:14 2000

"Den oandlige* tar inte emot vad Guds ande säger, det är dårskap för honom, och han kan inte förstå #  det eftersom det måste bedömas på ett andligt sätt."

”fysisk”, dvs. oandlig. Grek.: psykhikọs; lat.: animạlis.

#

Matt 16:32
    Men han vände ryggen till och sade till Petrus: ”Försvinn bakom mig, Satan! Du är för mig en sten att snava på, för du tänker inte Guds tankar, utan människors.”

Romarna 8:5
    ”De som är i överensstämmelse med köttet håller nämligen sinnet inriktat på det som hör köttet till, men de som är i överensstämmelse med anden på det som hör anden till”

• Användarnamn
    SkåneP skrev 2011-04-27 13:27:53 följande:
    För snabba långsamma och lata - hastighet är derivata.
    Alla gör vi våra val. jag har valt den smala vägen och du .........?
  • Användarnamn
    SkåneP skrev 2011-04-27 16:37:38 följande:
    Den verklighetsförankrade.
    Det visar sig.
  • Användarnamn
    SkåneP skrev 2011-04-27 21:16:41 följande:
    Har det redan gjort.
    Inte än;

Uppenbarelseboken 11:18               
    ”Men nationerna blev vreda , och din egen vrede kom, och den fastställda tiden, då de döda skall bli dömda och då du skall ge lönen åt dina slavar profeterna och åt de heliga och åt dem som fruktar ditt namn, de små och de stora, och störta dem i fördärvet som fördärvar * jorden.” genomfördärvar. Jmf Upp 21:3 - 5

* Ordagrant ständigt

2 Petrus 3:7
    Men genom samma ord är de himlar och den jord som nu finns sparade åt eld och förvaras till den dag då de ogudaktiga människorna skall dömas och förintas”

• Användarnamn
    Rundown skrev 2011-04-27 23:27:28 följande:
    Det svarar återigen inte på min fråga, skall jag tolka det som att du alltså inte kan utveckla vad du menade? Du kanske pångrar att du skrev som du gjorde nu när det går upp för dig vad det betyder? Det är helt ok, men då borde du vara vuxen att erkänna det med och gå vidare. Att bara låtsas som det regnar är ful debatt"teknik" och helt ärligt ganska fånigt då det antagligne är uppenbart för alal som läser tråden vad du håller med.

Så, kan du inte försöka diskutera som en vuxen lite så kanske vi båda lär oss något?
    En vuxen är rak på sak.

Vi har alla ett val att göra, bred eller smal väg.

Tror du alla som säger sig tro på Jesus är godkända, även om de inte gör det Jesus bevallar, t ex att ha kärlek inbördes och ändå tar del i det militära, vägrar att utföra Matt 28:18- 20 får att nämna 2 ting.

Matteus 7:21- 23

"21 Inte var och en som säger till mig: Herre, Herre, skall komma in i himlarnas kungarike, utan den som gör min Faders vilja, [Hans] som är i himlarna. 22 Många ska säga till mig på den dagen: Herre, Herre, profeterade vi inte i ditt namn och drev ut demoner i ditt namn och utförde många kraftgärningar i ditt namn? 23 Och likväl ska jag då bekänna för dem: Jag har aldrig känt er! Gå bort ifrån mig, ni som övar laglöshet."

1 Petrus 3:15                     2000

” Men Herren, Kristus, skall ni hålla helig i era hjärtan. Var alltid beredda att svara var och en som kräver besked om ert hopp.”

• Användarnamn
    SkåneP skrev 2011-04-28 15:39:19 följande:
    Att prata i metaforer är inte att vara rak på sak.

Det var imgen metafor att Jesus inte godkänner en som är namnkristen uta det är kalla fakta.
  • Användarnamn
    SkåneP skrev 2011-04-28 16:43:22 följande:
    Nehe, med det jag citerade var.

vad citerade du?
Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3