-
Nix inte av dem anledningarna som du tror. Jag behöver inte blotta varenda tanke och tros åskådning samt åsikt här om jag inte vill. Anledningarna är personliga. Jag vet vad som händer om man pratar för mycket.R Franklin skrev 2011-07-30 19:21:08 följande:Varför går du ogärna in på det ämnet? Tryter argumenten plötsligt när du inte kan definiera någon skillnad på det en schizofren säger sig höra och det du påstår dig höra?
-
Jag har aldrig sagt att jag hör "röster i mitt huvud" dem slutsatserna drog du själv.Agnostino skrev 2011-07-30 20:34:05 följande:Jag menade inte att alla troende är tokstollar. Jag menar att om du hör röster bör du undersöka dig. Hela min familj och släkt är troende, jag är enda ateist/agnostikern i en ganska stor släkt så att du drar in mig i någon sorts "inte respekterar troende" kategori är väldigt felaktigt Jag har full respekt för att människor tror. Jag tycker ändå det är konstigt och tycker att om man har röster talandes i ens huvud bör man få det undersökt.
Gud kan tala till en via den helige anden. Då handlar det inte alls om några röster i huvudet.
-
Agnostino skrev 2011-07-30 21:50:49 följande:Sa jag att du hörde röster? Om jag gjorde detta ber jag om ursäkt, jag menade i allmänhet naturligtvis.
Om du inte menar genom röster, hur menar du d
å? Känslor? Syner? Brinnande buskar
På många olika sätt, vissa går det inte att förklara, men japp syner är ett sätt absolut.
Men känner jag dig rätt så säger du bara att folk som ser syner hallunicerar och borde inspärras på dårhus dom med
så därför tänker jag inte ens försöka svara på frågan mer djupt. -
Guds röst är unik, men det är väldigt svårt att förklara det för en människa som inte tror på den helige anden och änny mindre har den helige anden i sig då han/hon tagit emot Jesus.M C skrev 2011-07-30 22:59:37 följande:Men du skrev ju att guds röst hörs på ett annat sätt, som att hans skulle vara annorlunda mot din egen?
Därför är det dårskap för icke troende, men de som är kristna vet exakt vad jag menar.
-
Jag har inte svar på alla frågor, och har aldrig påstått detta heller, har nu gjort mitt bästa för att svara på frågor om allt ifrån Guds röst till vad kristendom egentligen handlar om då någon kom med en kommentar som jag tolkade som om kristna skulle gå runt o döda folk även i vår tid.
Svarar nu på de sista frågorna:
Jo jag har stött på en människa som jag misstänker är drabbad av schizofreni, antar att tanten i stan som jagar folk o gapar och skriker för fullt måste lida av detta, hon som härjar på drottninggatan.
Jo jag fick den uppfattningen om att man försökte koppla schizofreni ihop med kristna som hör Gud tala, ursäkta om jag misstolkade det hela.
Jag tvivlar på att de som är scizofrena hör Gud på samma sätt som vi kristna gör, då deras röster ofta ber dom skada sig själva och göra sjuka saker, något Gud aldrig skulle göra.
Men jag har en egen tolkning/gissning/uppfattning om varifrån de rösterna de schizofrena hör kommer ifrån, som jag inte tänker ta upp här och nu då det inte är rätt plats och tillfälle. Sen får ni kalla mig för feg eller vad sjutton ni nu vill, har hört allt detta förut så det förvånar mig inte längre.
Nej just nu kan jag inte förklara din situation Agnostino, då jag inte är allsmäktig och allvetande om hela ditt liv, din själ eller hur ditt hjärta är, detta vet bara Gud och de Gud uppenbarar detta för.
Jag kan inte påstå med 100% säkerhet att icke kristna inte kan höra Guds röst, då jag hört folk som inte varit kristna bli varnade i situationer där en olycka kunde ha skett, typ sväng inte åt höger!! om personen svängt åt höger så skulle han/ hon krockat med en älg. I många fall har detta dock lett till att människor börjat få en uppfattning om att det finns en högre makt över dom själva i de situationer.
Men vad jag vet, efter min egen erfarenhet som kristen, så talar Gud också till hjärtat via den helige anden, inte alltid på samma fysiskt hörbara sätt som jag skulle höra min kompis tala till mig ifall hon har något att prata om och därmed inte helt på samma sätt som jag antar att pyskiskt sjuka hör röster.
Därför så är det väldigt svårt för mig att förklara HUR gud talar till någon som inte ens tror eller vill tro på någon Gud. Nu har jag gjort mitt bästa och tar en paus från den här tråden. Ha en fortsatt trevlig kväll allihopa!
-
Här kommer jag med veckans Sid Roth till dom som är intresserade:)
ett till vittnesmål av en man som mötte Jesus personligen och fick hjälp med hur hantera stress:
http://www.sidroth.org/site/News2?abbr=tv_&page=NewsArticle&id=10318
samt ett till vittnesmål om hur Jesus fortsattt att hela människor:
http://samuelsvensson.wordpress.com/2009/01/18/jesus-helade-mig/
ha en fortsatt trevlig dag allihopa:)
-
Det är han inte, men jag förstår att du tror det då du är Jehovas vittne.Användarnamn skrev 2011-08-01 19:23:47 följande:Hur kan man möta Jesus idag, han är ju en högt upsatt ängel numera och i hela Bibeln igenom var det Gabriel som Gud sänder t ex till Maria.
Jesus har och kommer att möta fler människor ansikte mot ansikte till ändens slut, helt enkelt för att han älskar dom och dog för deras synder för att de ska kunna ha evigt liv med honom i paradiset.
Vissa möter han i drömmar & syner, andra ansikte mot ansikte i vardagsrummet, olika människor olika vittnesmål.
-
http://www.filippos.se/jvtro.htm
Här ser man skillnaden mellan Jehovas vittnens & Kristna.
Det står i bibeln att Jesus bar sitt kors till golgata och blev korsfäst, men Jehovas förnekar detta och säger att han blev korsfäst i en påle. Så man kan inte påstå att de är precis samma lära direkt..
-
Kristna så som jag ser det, är människor som tror Jesus är Guds son, samt dog för våra synders skull på ett kors för att sedan uppstå från döden. Det är inte JAG som har bestämt att de som tror på bibelns Jesus är kristna, utan det är det kristendomen går ut på.Jamo skrev 2011-08-01 22:18:06 följande:Nej, det var ju en jävla skillnad på det.
Är alltså inte JV kristna? Vad är dom då? Är det du som bestämmer vilka som är kristna eller inte? Låter lite totalitärt.....
Jehovas Vittnen är en sekt, om de vore kristna så skulle de kalla sig själva för kristna inte för Jehovas vittnen.
Om du inte visste detta så är jag glad att jag kunde upplysa dig, eftersom du tydligen inte varit uppmärksam på länken jag skickade.
Jehovas kallar Jesus för en ängel, fast han själv kallade sig för människosonen.
Om jag lägger till något helt annorlunda än det som står i bibeln, och påstår att det är den som är den sanna bibliska tron så tycker inte jag att jag kan kalla mig för kristen.
-
Jag kallar dom bara för sekt då de inte vill att de som lämnat Jehovas vittnen har kontakt med de som är kvar i JV.
Dvs om Ingrid är Jehovas vittne och är gift med ett jehovas vittne och får barn med jehovas vittne, men sedan lämnar jehovas vittnen så får hon inte längre träffa sina barn. Något jag tycker är sekt likt.
Dessutom så verkar de också tro på en form av ersättningsteologi, att de är 144.000 Israeliterna som står i nya testamentet ska bli frälsta. Något som inte heler är rätt.
Klart Babtister också är kristna, eftersom de tror på den Jesus bibeln talar om och inte hittar på en egen historia av det hela.
Du verkar inte förstå att Jehovas vittnen är inte samma som bibelns kristna. Visst de tror på vissa saker som vi också gör, men det är en del stora skillnader mellan oss.
Alla som tror på bibelns Jesus, som Guds son och enda vägen till frälsning och treenigheten, dvs fadern sonen och den helige anden samt det som står i nya testamenter, är Kristna. Dock kan de använda olika ord för just sitt samfund. Här är en till länk ifall du ignorerade den förra om JV.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jehovas_vittnen
Jag tror för övrigt att baptisterna också kan kalla sig för kristna utan större problem i medierna.
http://www.baptist.se/omoss/vadvitror.4.1300a18510bea4a552380009018.html