Inlägg från: Användarnamn |Visa alla inlägg
  • Användarnamn

Jesus Mirakel Tråd 3

KristenTjej84 skrev 2011-06-20 21:52:09 följande:
    Som jag sa, vi har olika tolkningar om det hela. Varför man aldrig ser Jehovas vittnen på Jesusmanifestationen.
    Även fast alla andra inom kristendomen, som Katolikerna,baptisterna, lutheranerna, messianska troende mfl samlas där för att visa sin kärlek för Jesus och hans nåd.
    Att predika evangeliet är att berätta om Jesus som vägen sanningen och livet, hans försoning och hans bud.
    Så tror jag, tror du annorlunda så är det bara så.
    Varför drar du in JV.

Jag önskar dina och Bibelns svar.
    Och jag tackar för dina svar om Jesus.

Undrar vad ditt svar är på  frågan, "Vad ska vi göra i himlen och vem ska man regera över?"
  • Användarnamn
    KristenTjej84 skrev 2011-06-20 22:04:28 följande:
    Leva med Jesus, och tjäna honom på olika sätt. Helt beroende på vilka vi är och vilka gåvor vi har.
    Det mest underbara är att vara i Jesus närvaro, som är så fylld av ljus och kärklek att det nästan inte går att beskriva. Typ som att vara i en lovsångs-gudstjänst för evigt, samma atmösfär av frid och lycka.
    Säkert till och med änny bättre. Jag vet inte allt om himmelen, men jag vet att det är en oerhört underbar plats och att det finns roliga saker att göra där, och man är fylld av Guds kärlek.

Troligen är himeln något fin eftersom apostlarna skådade in i den..

Ändå trivs jag bra med livet på jorden, fast då under Jesu rättvisastyre. - Upp 21:1-5
  • Användarnamn
    KristenTjej84 skrev 2011-06-20 22:32:18 följande:
    Det vet jag ingenting om. Men läser man hela bibeln, hela nya testamentet t ex, så står det tydligt att Jesus gick på jorden, helade människor från sjukdomar o befriade från onda andar, samt blev korsfäst och dog för våra synders skull, och uppväcktes från de döda för att ställa sig till sin faders högra sida, och skickade den helige anden ner till oss som hjälpare. Varför Jehovas vittnen ignorerar detta vet jag inte.
    ??????????????
  • Användarnamn
    Selfish Geene skrev 2011-06-20 22:36:39 följande:
    det står i 1 moseboken att "det större ljuset till att härska över dagen och det mindre till att härska över natten, och han gjorde stjärnorna"

ignorerar du detta eller hävdar du att alla stjärnor skapades samtidigt? (på den fjärde dagen)
    Vet inte vad du är ute efter, men inte kan du Bibeln:

Skapelsedag 4

'Må det bli ljuskällor i himlarnas utsträckning till att skilja dagen och natten åt; och de skall tjäna som tecken och till att utmärka tidsperioder och dagar och år.

Och de skall tjäna som ljuskällor i himlarnas utsträckning till att lysa på jorden.'

Och det blev så.

Och Gud grep sig an med att göra de två stora ljuskällorna, den större ljuskällan till att råda över dagen och den mindre ljuskällan till att råda över natten, och likaså stjärnorna." - 1 Moseboken 1: 14-16, NW.

Tidigare, i samband med första "dagen", användes uttrycket: "Må det bli ljus." Det hebreiska ord som där användes för "ljus" är 'ohr, vilket betyder ljus i allmänhet.

Men i samband med fjärde "dagen" används i stället det hebreiska ordet ma.'ohr', vilket betecknar källan till ljuset. Rotherham säger i en fotnot till ordet "ljuskällor" i Emphasised Bible: '1 v. 3, ma.'ohr´, indirekt ljus."

Sedan visar han att det hebreiska ordet ma•'ohr' i vers 14 betyder något som "ger ljus".

Den första "dagen" trängde uppenbarligen indirekt ljus genom jordens molnlindor, men källorna till det ljuset skulle inte ha kunnat ses av någon iakttagare på jorden, eftersom molntäcket fortfarande omslöt jorden.

Nu, den fjärde "dagen", förändrades tydligen dessa förhållanden.

En atmosfär som till en början innehöll mycket koldioxid kan ha orsakat ett varmt klimat över hela jorden, men den frodiga växtligheten bör ha absorberat en del av denna värmeupplagrande koldioxid under tredje och fjärde skapelseperioden.
    Växtligheten avgav i sin tur syre - en förutsättning för djurlivet. - Psalm 136: 7-9.

Hade det funnits en iakttagare på jorden då, skulle han ha kunnat urskilja solen, månen och stjärnorna, vilka skulle "tjäna som tecken och till att utmärka tidsperioder och dagar och år". (1 Moseboken 1: 14, NW)

Månen skulle utmärka månmånadernas gång och solen solårens.

De årstider som nu blev till denna fjärde "dag" var utan tvivel mycket mildare än vad de senare kom att bli. - 1 Moseboken 1: 15; 8: 20-22.

• Användarnamn
    Selfish Geene skrev 2011-06-20 22:58:32 följande:
    Du svarade inte på frågan.

Skapade Gud stjärnorna på den fjärde dagen eller har stjärnorna skapats vid olika tidpunkter? 
    Hade du varit seriös skulle du få utförligare svar. Så besvära dig inte.
  • Användarnamn
    KristenTjej84 skrev 2011-06-20 22:32:18 följande:

Av intresse kanske:
    Det hebreiska ord som i Nya världens översättning bland annat återges med ”ljuskälla” (ma’r) används både om lampor och om himlakroppar som skänker jorden ljus.
    Enligt skapelseberättelsen gjorde Gud så att det på den fjärde skapelsedagen framträdde ”ljuskällor i himlens öppna rymd”. (1Mo 1:14, 19)
    Detta syftar inte på frambringandet av själva ljuset (hebr.: ’ōr), eftersom berättelsen visar att det fanns till sedan tidigare. (1Mo 1:3)
    Det betyder inte heller att solen, månen och stjärnorna skapades vid den här tidpunkten, för i Bibelns allra första vers heter det: ”I begynnelsen skapade Gud himlen och jorden.” (1Mo 1:1)
    Den fysiska himlen med dess himlakroppar, däribland solen, existerade alltså under en period av okänd längd innan de processer och händelser ägde rum som beskrivs i det första kapitlet i Första Moseboken.

Man bör lägga märke till att det i 1 Moseboken 1:1 står: ”I begynnelsen skapade [hebr.: barạ’] Gud himlen och jorden”, medan det i vers 16 och 17 heter om den fjärde skapelsedagen: ”Gud grep sig an med att göra [hebr.: en form av ‛asạh] de två stora ljuskällorna, den större ljuskällan till att ha herravälde över dagen och den mindre ljuskällan till att ha herravälde över natten, och likaså stjärnorna. Alltså satte Gud dem i himlens öppna rymd till att lysa på jorden.”

Det hebreiska verbet ‛asạh, som ofta återges med ”göra”, kan också helt enkelt betyda ”anrätta” (1Mo 18:8), ”laga” (1Mo 19:3), ”bereda” (1Mo 21:6), ”ordna” (1Mo 21:8), ”tillverka” (2Mo 35:10), ”göra i ordning” (Neh 13:7) eller ”anlägga” (Pre 2:5).
    Berättelsen visar alltså här hur solen, månen och stjärnorna, som redan existerade, nu kom att te sig från jorden sett. På den första ”dagen” trängde ljus (hebr.: ’ōr) gradvis ner genom det molnlager som ännu omslöt jorden, och det skulle ha varit synligt för en iakttagare på jorden, om det hade funnits någon. (1Mo 1:3)
    På fjärde ”dagen” skedde det en förändring. När det står att Gud på den dagen ”satte” ljuskällorna ”i himlens öppna rymd”, betyder det att Gud då lät källorna till ljuset (hebr.: ma’r), dvs. solen, månen och stjärnorna, bli synliga på himlavalvet.
    Avsikten var att de skulle ”skilja dagen från natten” och ”tjäna som tecken och till att utmärka tidsperioder och till att utmärka dagar och år”.
    Förutom att dessa ljuskällor är ett tecken på Guds existens och majestät, gör de genom sina rörelser det möjligt för människan att exakt indela tiden i årstider, dagar och år. (1Mo 1:14–18; Ps 74:16; 148:3)
    Samma hebreiska ord (ma’r) används om belysningen i tältboningen, där ljuset kom från oljelampor. (2Mo 25:6; 27:20; 35:8, 14, 28; 3Mo 24:2; 4Mo 4:9) I Ordspråksboken 15:30 används ordet på ett bildligt sätt i uttrycket ”ögonens klara ljus”. Egypten varnades genom en profetia för att det skulle komma ett fullständigt mörker över landet, därför att Jehova skulle förmörka alla ”lysande ljuskällor [ordagr.: ljusets (’ōr) ljuskällor (form av ma’r)] på himlen”. (Hes 32:2, 7, 8)
  • Användarnamn
    Selfish Geene skrev 2011-06-20 23:17:30 följande:
    Jag är seriös.
    Jag undrar om du och/eller Aqua-girl ignorerar delar av bibeln?  
    Visa det då!

Man ignorerar inte delar av Bibeln, även om man inte har full förståelse för allt.
  • Användarnamn
    Selfish Geene skrev 2011-06-20 23:51:00 följande:
    Så du förstår inte vad som avses i 1 mos?
    Varför ställer du en sådan fråga om du är seriös?
    Du har fått svar och om du inte förstår så studera själv.
  • Användarnamn
    KristenTjej84 skrev 2011-06-21 13:55:42 följande:
    Här kan du se vad bibeln säger om sjukdomar, och vaifrån de kommer:

agapegeek.wordpress.com/2011/03/17/understand.../

"Tid och oförutsedd händelse drabbar dem alla" heter det i Predikaren 9:11. Detta innebär att en hel del saker och ting inträffar utan att vi kan göra något åt det.

Vi är på fel plats vid fel tidpunkt.

Predikaren 8:9

”Allt detta har jag sett när jag inriktade mitt hjärta på varje gärning som har utförts under solen, i en tid då människa har makt över människa till hennes skada.”

Men om vi är försiktiga och förtänksamma i våra handlingar så hindrar detta oss från många olyckor. "Vadhelst en människa sår, detta ska hon också skörda" står det i Galaterna 6:7 vilket bekräftar det förhållandet att våra handlingar ofrånkomligt får konsekvenser, somliga av dem mycket bittra.

• Användarnamn
    Jamo skrev 2011-06-22 10:03:19 följande:
    Om "gud" och "jesus" finns (vilket dom inte gör) .
    Bevisa det!

Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3