Rundown skrev 2011-04-18 22:05:43 följande:
Hur blir det en diskussion om ena parten redan bestämt sig för att de har rätt och ser allt som "bevis" för att deras förutfattade mening stämmer? Tycker du helt ärligt det blir produktivt?
Så Jesus vill hela alla, men han kan inte, är det så du menar? Jesus är alltså inte mäktig nog att hela de som inte "vill ta mot" (vad nu det är)? De som inte vill ta mot helande... de förtjänar kanske inte att helas? Det är deras eget fel att de är sjuka? Frågar eftersom du antyder att det har med vilja att göra.
KristenTjej84 skrev 2011-04-18 20:13:53 följande:
Jag tror för övrigt inte att någon skapas oförmögen att tro på Gud, utan att tro eller inte tro är ett personligt val man tar när man fått höra talas om Gud, men även om vetenskapsmän och värdsligt uppskattade män/kvinnor som attackerar Guds existens, kärlek, eller makt på olika sätt.
Det är ett personligt val, upp till var och en vad de vill tro och inte tro, dock så är det ytterst sällan man kan ta detta beslut förrän man uppnått tonåren, då man förstår saker bättre.
Hur kan man välja tro? Ligger det inte i tro (faith) att det inte är ett val utan något man bara gör trots att det inte finns belägg för det? Är inte det själva definitionen av just ordet "tro"?
Det är ingen som attackerar något, igen verkar det som att du, medlem i världens största religion, anser att du är i minoritet och under ständig belägring. Så är det inte, det är nämnligen ingen attack att be folk belägga det de påstår, särskillt när påståenden är rätt befängda.
Du verkar tycka det är jätteproduktivt eftersom du fortsätter den här diskussionen och inte ger upp med att försöka få mig att känna så dum som möjligt för att jag tror. Samt överbevisa mig och andra som tror med saker som får motsatt effekt, genom att påstå att det inte finns någon Gud bakom naturens processer te x.
Svarar jag inte på varenda sak du säger, så påstår du att jag flyr och är en skam för min religion.
Nej jag har aldrig påstått att det är människornas eget fel att de föds sjuka eller blir sjuka, så länge de inte har framkallat detta genom att t ex röka cigaretter och fått lungcancer, nu har du missuppfattat mig helt.
Och jag tror att Jesus kan hela alla, både på utsidan och insidan eftersom han älskar människorna, men i mitt fall och många andras fall har detta underlättat att vi trott att han kan göra det vi ber om. Även om jag hört om fall där folk kommit till tro efter att Jesus helat dom också.
Helandet är en gåva, inget man kan förtjäna. Precis som frälsningen, man kan inte förtjäna det heller utan bara ta emot det som den gåva den är.
Klart tro är ett val, du har ju t ex valt att inte tro, då du inte tycker allt det jag berättat om att Jesus har gjort, låter logiskt och är vetenskapligt bevisat, då du verkar tro på den formen av vetenskap som utesluter Gud.
Finns många bevis på övernaturliga ingripanden, jag har nu under flera månders tid veckovis nästan delat med mig av dem. Men jag kan inte tvinga dig att tro, det är ett personligt val. Antingen tror du det finns en Gud som ingriper i människors och kan ingripa i ditt eget liv, eller inte. Punkt slut.
Många om inte alla som valt att tro på Jesus, har på ett eller annat sätt sökt och funnit honom, och fått uppleva hans styrka, kraft och eller kärlek på övernaturligt sätt. Dvs de har fått all den bevis de behöver för att tro att det finns en Gud, som älskar dom. Och de har accepterat det faktumet att det som människa inte går att förstå precis allting, eftersom vi är människor med begränsade hjärnor.