• M C

Jesus Mirakel Tråd 3

Och allt mördande i bibeln skedde i GT dvs för kanske 3-4000 år sen. Toran skrevs långt före bibeln vet du, din bibel består av toran och några lösa sagor män skrivit för att imponera på andra män.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    bad gyal skrev 2011-09-11 11:24:39 följande:
    Guds tio budord gäller även idag och har gällt ända sedan dom kom. Det är väl ganska uppenbart att det är människor som har kommit med dom reglerna? om någon är otrogen ska du döda den, det är vad dom som har blivit bedragna säkert ville göra. Dom handskades uppenbarligen med problemen på ett annat sätt på den tiden. Människor som var greker byggde stora kungadömen och lät människor döda varandra på arenor för sin underhållning. Ändå säger ni att ni tror att det är Gud som har fått människor att mörda, inser ni inte hur ologiskt det låter?
    Så hur gjorde vi som art (människan) i 200 000 år innan det? Hur har vi överlevt i de 10 miljoner år eller så vi varit på väg hit till den här kroppen?
    Och hur klarar jag mig idag?
    Hur klarar sig de som bor i yttre mongoliet? Eller på Samoa?
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    bad gyal skrev 2011-09-12 00:36:58 följande:
    Agnostino skrev 2011-09-11 12:48:27 följande:
    Du har inte alternativet "jag tar det som skrivet av Gud och det som skrivet av människan". Om du ska tro på bibeln så måste du ta den som Guds ord, inte välja ut delar att tro på. Naturligtvis har människan varit barbarer, något mer förklarligt enligt evolutionsteorin än med bibeln. Gud skapade oss till sin avbild = Gud är en barbarisk mördare som lätt blir avundsjuk och utövar kollektiv bestraffning vid varje tillfälle en person syndar/gör fel enligt Guds mening. Jag skyller ingenting på Gud, jag tror inte Gud finns, jag försöker bara få dig att inse hur fel bibeln är och vilken sadist Gud är OCH hur orimligt det är att Gud skulle vara en allsmäktig, allvetande och kärleksfull Gud.
    Varför har jag inte det alternativet? Du vet att i morse då jag kom med det där uttalandet visste jag att du skulle säga, att det inte var ett alternativ. Men tänk lite större nu, Hela bibeln har skrivits av människor, allt. Människan då och nu beter sig olika. Ni har inte besvarat vad jag sa för att ni kan  inte. Ok, Spanjorerna seglade till andra sidan världen, och dödade/tog tillfånga folket, men ni ser fortfarande inte att sådant beteende är mänskligt?! 

Fast som jag förklarade tidigare, behöver människor olika saker för att förstå. Vikingarna trodde också på "Gud", fast något ljushuvud sa att dom trodde på andra gudar för att min Gud inte fanns här då. Man ba nehe?

Eftersom att dom inte hade hört om Jesus men ändå trodde på deras tolkningar av Gud, förstår inte ni att alla människor vet att det finns en Gud, men som jag sagt tidigare tror människan att deras Gud är den rätta, Gud finns, men olika religioner är inte bra. Man ska följa Gud, inte religionen.
    Nej, vikingarna trodde inte på "gud", de trodde på Oden, Tor och de andra asagudarna. Det är inte "gud". Din gud är ett nytt påfund, hur kan det vara så svårt att förstå? Den enda guden som är nyare är Allah. Eller jo, om man räknar mormoner och scientologerna så vinner de, men de är ju helt befängda.
    Så om någon beskriver en Jeti och kallar honom "gud" och nästa beskriver en svartalf och kallar honom "gud", är de samma då? Inte är svaret. Bara för att man har samma namn betyder inte att man är samma människa. Förstår du det?
  • M C
    bad gyal skrev 2011-09-12 00:49:39 följande:
    Skrevs den före? Jag hade ingen aning om att judarna kom före kristna...
    Om du vill föra en seriös diskussion med mig får du ju vara seriös... 

Jag tycker att ordspråks boken är  intressantast. Du ljuger ju så du blir blå. Nya testamentet berättade om Jesus liv,  de flesta författarna var ögonvittnen till det Jesus gjorde, eller hade varit i kontakt med ögonvittnen. En del var Jesu närmaste lärjungar.
     Matteus evangelium -anses vara författat av tulltjänstemannen Matteus som var en av de tolv apostlarna. Han hette Levi då Jesus kallade honom att bli lärjunge.

Markus evangelium – tros vara författat av Johannes Markus som följde med Paulus och Barnabas på första missionsresan. Markus evangelium är troligen det äldsta evangeliet.

Lukas evangelium – författat av en grekisk läkare som blivit kristen. Nära vän och medarbetare till Paulus. 
    Läs mer om Lukas: »Vem var Lukas?

Johannes evangelium – författat av aposteln Johannes, Sebedeus son.

Apostlagärningarna – Lukas, samma författare som till Lukasevangeliet.

Paulus har skrivit 13 brev, alltså nästan hälften av Nya testamentets skrifter: Romarbrevet, 1 Korintierbrevet, 2 Korintierbrevet, Galaterbrevet, Efesierbrevet, Filipperbrevet, Kolosserbrevet, 1 Thessalonikerbrevet, 2 Thessalonikerbrevet, 1 Timoteusbrevet, 2 Timoteusbrevet, Titusbrevet & brevet till Filemon. Breven skrevs till de olika församlingarna han hade varit med om att grunda.

Man kan inte med säkerhet säga vem som författatHebreerbrevet.

Jakob som skrev Jakobsbrevet skrev: "Jakob, Guds och Herren Jesu Kristi tjänare." Jakob var ett vanligt namn och flera med det namnet är nämnda i Nya testamentet. Jakobs brev tros vara författat av Jesu bror som kom till tro efter Jesu död och uppståndelse. Han blev en av de främsta ledarna i församlingen i Jerusalem.

1:a och 2:a Petrusbrevet har aposteln Petrus författat.

1:a, 2:a och 3:e Johannesbrevets författare skriver att han var ögonvittne till Jesu liv och tros vara författat av aposteln Johannes.

Judasbrevet tros vara författat av Judas, en av Jesu bröder.

Uppenbarelsebokens författare satt i fångenskap på ön Patmos för sin tros skull. Det är förmodligen aposteln Johannes som författat Uppenbarelseboken.

Antal år som utspelar sig i Nya testamentet och när det skrevs
    De äldsta berättelserna som tas upp i Nya testamentet är de i evangelierna som handlar om Jesu födelse. Jesusföddes någon gång mellan år 7 och år 4 f. Kr. 

Huvuddelen i evangelierna utspelar sig under de tre år som Jesu verksamhet varade. Jesus korsfästes 33 år gammal.

I Apostlagärningarna fortsätter berättelsen om vad som hände de första kristna efter Jesu död och uppståndelse.

Paulus började förmodligen skriva breven i slutet på 40-talet e. Kr. Paulus levde fram till år 67 eller 68 då han led martyrdöden i Rom.

Den sista och yngsta texten i Nya testamentet tros vara Johannes uppenbarelsebok, författad omkring år 90-100.

Hela Nya testamentet behandlar således sådant som ägt rum under en tidsperiod på högst cirka 100 år.

Nya testamentet är skrivet under en kort tidsperiod, delar kan vara skrivna så tidigt som tio år efter Jesu död och uppståndelse i så fall har allt skrivits under en tidsperiod på omkring 50-60 år.

Shit. Jag dör.
    Du sitter alltså i et faktavacuum och anklagar mig för att ljuga?
    Jag, ateisten, kan alltså mer om din bibels tillkommande än du gör, jag knäpper dig på näsan med enkel kunskap som man får lära sig i grundskolan och du stövlar vidare i din egen lilla värld?
    Klipp och klistra, hejvilt, utan en tanke på upphovsrätten. Dessutom är dina stulna inklipp fel, tiden stämmer inte med forskningen som faktiskt finns runt bibeln. De går på åren som står där, inte på vad det står där och vem som skrivit, hur det är skrivit osv. Man känner igen trollen på skrivstilen serru.

INGEN som mötte jesus har skrivit en rad om det. Det finns en yttepyttechans att ev en av dem kanske mötte honom som barn - och skrev om det som gammal och senil - runt 50 år senare i en tid när folk levde i 34 år ungefär.
    OM nu jesus fanns, även det är jag tveksam till. Själva namnet avslöjar trovärdigheten - jesus kristus betyder "den smorde" på två olika språk. På den tiden var det kungar och präster som blev smorda (på fötterna) och det kan ha varit en kung som det kladdades på. Men bibelns jesus är en fattiglapp. Hur får du ihop det?

Paulus har jag lite att berätta om, men du vill nog inte veta.
    Han ville bedriva ett krig mot romarna, erövrarna. Han använde den nya religionen som avstamp, gjorde den missionerande för att få in mer folk och la till lite mirakel och annat lullull för att locka massorna. Det gick rätt bra faktiskt, han fick till kriget runt 69 e.kr (gick bra!), men Rom tål inte sånt och slog ner som Mjölnir på detta lilla uppror. Han träffade aldrig jesus, han bara ljög ihop en del för att det skulle låta bra.

Nu orkar jag inte mer idag.
  • M C
    Roisin Dubh skrev 2011-09-14 19:09:44 följande:
    Och han skrev inte ens alla de brev i bibeln som bär hans namn. Flera av dem är förfalskningar skrivna av andra.
    Inte direkt ovanligt i bibeln.
  • M C
    Anastasia skrev 2011-09-15 01:27:27 följande:
    Ang, Mirakel från Jesus!  Det finns en linneduk som kallas för Turinsvepningen, och det intressanta är att det sägs vara den linneduken som Jesus sveptes in i efter hans död.   En del människor tror att detta är ett medeltida verk, och därmed falsk.  Men så finns det faktiskt dem som tror att den är äkta. I den här dokumentären så berättar de bland annat varför .  Jag tror att den är äkta, men ni som ser dokumentären får själva avgöra vad ni tror om den. 

">

" target="_blank">

Skulle det vara så som jag tror - att den är äkta, då vill jag klassa den som ett mirakel!:) 
    ">
    Turinsvepningen är från 1300-talet.
    Testat med kol-14-metoden bla, färgprover och dessutom dök den upp första gången på 1300-talet.
  • M C
    bad gyal skrev 2011-09-15 10:06:40 följande:
    Vad dom kallade Gud eller vad dom trodde att Gud gjorde hör inte till saken, dom trodde på något övernaturligt a so it guh...

Bara för att man har olika namn behöver man vara olika människor?
    I Sverige kallar folket mig Eleonor, i Jamaica kallar dom mig Ella.  Jag är fortfarande samma människa.
    Men du är fortfarande Ella, just det.
    Du lär aldrig beskrivas som en tolvarmad elefant rätt vad det är.

Asagudarna var det inget övernaturligt med, det var naturkrafterna som man kan se och uppleva året om. Du får sträcka dig väldigt långt för att få ihop abrahams gud med asagudarna.
  • M C
    bad gyal skrev 2011-09-15 10:16:32 följande:
    Religioner är människans påfund. 
    Yes sir-y-bob!
    Där slog du huvudet på den så berömda spiken - smack ON!
  • M C
    Anastasia skrev 2011-09-15 22:21:24 följande:
    Men sedan visade det sig (om jag inte har missförstått det helt galet) att Turinsvepningen är en blandning av tyg från olika tider.

Något som skulle vara hyper intressant vore om de kunde klippa bort ett tygstycke närmare själva kroppen. 

Det var ingen färg, det är blod på duken. Här kan du läsa mer om detta!

www.shroudstory.com/faq/turin-shroud-faq-02.h...
    Varför? De bevis som finns i frågan pekar alla på samma sak - det är en förfalskning.
  • M C
    KristenTjej84 skrev 2011-09-22 11:05:08 följande:
    Jag väljer att inte svara på den frågan för tillfället, jag lägger ner att argumentera och debattera tills jag får övernaturlig vägledning. För jag har inte alla svar på alla komplexa frågor i mig själv.

Jag hoppas att du med vägledning menar att du tar in ny information via något media, annars har du redan alla svar och ljuger i detta inlägg.
Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3