bad gyal skrev 2011-09-11 11:34:17 följande:
1) vem säger att dom var humana för 2000 år sedan? Vikingarna fanns för 1000 år sedan och mördade osv...
2) Men jag förstår inte, vikingarna var inte människor som betedde sig som dom ville, dom betedde sig barbariskt för att Gud ville det!
3 )Vad tänker ni med? Massmord sker för att människan vill mörda, men att dom dödade en person för 2000 år då skyller ni på Gud...
4) Vänta tror du att en människa för 2000 år sedan, skulle komma på tio budord som löd:
5) - Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig. (varför skulle dom avsäga sig makten och ge makten till någon annan?)
- Du skall inte göra dig någon bildstod eller någon avbild av det som är uppe i himlen eller nere på jorden eller av det som är i vattnet under jorden. Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem. (Vad skulle det spela för roll för en människa?)
- Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren skall inte låta den bli ostraffad, som missbrukar hans namn. (Inte relevant för en människa om Gud inte fanns).
6) Hedra din far och din mor, så att du får leva länge i det land som HERREN, din Gud, ger dig. (samma)
7) Du skall inte mörda. (Samma, en människa skulle bete sig hur som helst för att få vad dom ville).
8) Du skall inte begå äktenskapsbrott. (Ditto), Du skall inte stjäla. (Ditto), Du skall inte bära falskt vittnesbörd mot din nästa. (Ditto), Du skall inte ha begär till din nästas hus. Du skall inte ha begär till din nästas hustru, inte heller till hans tjänare eller tjänarinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa. (Ditto)
Varför skulle en människa göra dom lagarna? Det är inte logiskt. Plus, fler fick veta vad som hände.
9) Ändå säger ni att ni tror att det är Gud som har fått människor att mörda, inser ni inte hur ologiskt det låter?
1) Det beror väl på var du tittar. För det första är GT klart äldre än 2000 år men det antar jag du visste. Budismen är 2.500 år gamal och klart humanare.
2) Kan du förklara det igen, jag förstår ärligt talat inte....
3) Om massmordet står med i en skrift som en del anser komma från gud och dessutom anser att massmordet sker på direkt uppdrag av denna gud är det väl fel att skylla på människorna. Som tur är är GT mest påhitt vilket innebär att inget massmord skedde i verkligheten.
4) Om du seriöst tror att de tio budorden kommer från Jesus så är du väldigt felinformerad och har väldigt dålig koll på den religion du verkar tillhöra.
5) Rörande budord 1,2 och 3: Eftersom reglerna skrevs av prästerna så var det här ju ett sätt att TA makten och se till att man INTE tillät andra gudar.
6) Ja, vad kan den äldre generationen ha för intresse av att säga att man ska hedra sina föräldrar...
7) Om du seriöst tror det så kan du väl fundera en stund på om du tror att mord var lagligt i alla andra kulturer.
8) Jo, alla samhällen har lagar. Om man ser vad som skapar konflikt inom gruppen och förbjuder det så borde antalet konflikter minska, det är verkligen inget mystiskt med det.
9) Jag tror inte på gud så det är knappast så att jag verkligen tror att gud mördat eller låtit mörda någon men om någon säger att Darth Vader var genomgod och älskade alla så kan jag lätt peka ut exempel på motsatsen utan att behöva tro att han är på riktigt.