KristenTjej84 skrev 2011-07-23 00:39:34 följande:
Du har missförstått det hela. Farao ville aldrig släppa judarna, men citatet kan misstolkas så som att Gud skulle medvetet härda Faraos hjärta för att få chansen att straffa Farao, vilket låter konstigt och jag inte tror är sant.
Då Farao inte ville tro eller tänka på någon annan högre än sig själv, och änny mindre ödmjuka sig för fattiga slavarnas Gud när han själv ansåg sig vara den störste och mäktigaste Guden, så härdades hans hjärta då Gud bad honom släppa hans folk.
Nej, jag har inte missförstått någonting. Det står svart på vitt i början av Andra Mosebok, 7:e kapitlet.
1Herren svarade: "Nu gör jag dig till en gud för farao, och din bror Aron skall bli din profet. 2Du skall säga honom allt vad jag befaller dig, och din bror Aron skall säga det till farao, och då skall farao låta israeliterna lämna hans land. 3/4
Jag skall göra farao hård och omedgörlig, så att han inte lyssnar på er, hur många tecken och under jag än gör i Egypten. Jag skall bära hand på Egypten och föra mina härar, mitt folk, israeliterna, ut ur Egypten under väldiga straffdomar. 5