Inlägg från: Darling1980 |Visa alla inlägg
  • Darling1980

Till er som inte kan gå ner i vikt

Tokern skrev 2010-02-25 00:24:48 följande:
    För att inte säga en pr-kupp för LCHF. Dessutom är det inte lönt att svälta sig till målvikt om man inte har strategier för att kunna hålla vikten. Jojo-bantning är extremt ohälsosamt.
    jag ger int emycket för en diet, jag kör med tallriksmodellen. Fungerat förut, men sen skenade det iväg- Kanske jag har någon hormonstörning eller liknande. Men jag ger inte ett skit för pulverdieter eller LCHF, även om det fungerat för andra...påstås det. Jag känner dock ingen som kan vittna om det...:D
  • Darling1980
    Probably the best in the skrev 2010-02-25 00:23:12 följande:
    Ämensomsättningssjukdomar är SÅ Mkt vanligare än vad man tror. Nu kommer det nya rön om hypotyreos typ 2. Sänkt ämnesomsättning som inte ses i blodprover. 40% av en grupp på 200 peroner, främst kvinnor hade antikroppar i sköldkörteln, men bra blodprover! Blandannat, med sänkt ämnesomsättning kommner trötthet, värk, depressioner mm, många får tabletter mot depp och går upp av dom. Och som jag skrev tidigare i ett inlägg, hur många lever det optimala livet utan yttre störningar som gör att man har ork att ta tag i sin matsituation, sin träning mm? Jag har gått ner massor, men i efterhand har jag konsteterat att livet var ganska optimalt då. Sen kom hypotyreosen, osäkerhet kring jobb och div andra saker. Då är det lättare att käka macka än att göra sallad...
    Det där var intressant!
    Var nämligen till läkaren och gav blodprover men de hittade inget som tydde på hormonförändringar- vilket min läkare misstänkte att mitt problem var då jag gick upp så mycket, så fort och egentligen utan anledning. Görs det tester för den där typ 2 idag? Har du någon länk?
  • Darling1980
    onoff skrev 2010-02-25 00:29:02 följande:
    LÖJLIGT!!! Cambridge är den enda metod jag har provat i pulverdieter, därför nämnde jag den! Var tvungen att länka till en faktabeskrivning, då du tydligen hade fel fakta om pulverdieter!!! Det stämde ju inte alls det du skrev!!!
    Vad exakt stämde inte?
    De ger dig samma tips på siten som vilken annan dietist skulle ge dig- ät hälosamt. Men de säger även att pulverdieter ökar risken för jojobantning! + att det är dyrt, omotiverat dyrt!

www.viktminskning.dk/Cambridge-metoden.php

Tänker inte läsa på Camridges egen officiella site och äta varenda ord. Då kan jag ju lika gärna börja köpa Nutrilett eller Herbalife, de är ju bäst, det vet ju alla! ;O

Grejen är att pulverdiet är självsvält, och klarar man det så är det säkert jättekul att bli av med flera, flera kilo på väldigt kort tid.
  • Darling1980
    Probably the best in the skrev 2010-02-25 00:31:25 följande:
    www.hypo2.info och vet du...även med "vanlig" hypo rekommenderas det att man drar ner rejält på kolhydraterna Många jag pratat med mår utmärkt på LCHF kost Det är ju ingen diet utan ett sätt att leva och hålla sjukdomar i schack...
    försökte med LCHF och det kändes inge vidare. Är faktiskt därifrån jag fått några extrakilon. Sen tål jag inte mjölkprodukter som ost, grädde och liknande, och jag älskar frukt och grönsaker, ris och pasta...fibrer. Och det klingar illa utifrån vad jag läst om LCHF och folks tips. Kan en vegetarian köra LCHF?

Många har ju reagerat bra på LCHF. Mellan LCHF och pulverdiet så kör jag ju heller LCHF.

Äter inte socker tex. Men jag kan inte se ett liv utan ris och spaghetti och knäckebröd :>

Tack för länken
  • Darling1980
    onoff skrev 2010-02-25 00:33:41 följande:
    Ja, de är vad du tror ja!! Tur att jag vet sanningen själv! Är inte meningen att vara "elak" mot dom "tjocka" ja är ju faktiskt en av dom! Är meningen att det ska bli en peppning, tyckte själv att ts inlägg var peppande! Och säkert en hel del "tjockisar" med mig som tycker detsamma!
    Böev ute på 90talet med att peppa gneom att hoppa på folk ;D

Nä men om du upplever det som peppande att höra att du är fet, ful, lat och dum, så kör på :) Jag blir inte peppad, på sin höjd blir jag ledsen att du tror att din åsikt är så viktig att du behöver vara elak mot andra som ser ut som dig men kanske inte är i exakt samma sits?

Ni kanske ska bilda en klubb för sadistiska, självplågande knubbisar.

;)
  • Darling1980
    Probably the best in the skrev 2010-02-25 00:39:13 följande:
    Fast frukt, ris och spagetti är ju socker det med Klart vegetarian kan köra LCHF. Du ska ju inte äta mer protein än vanligt. Mer fett och lite kolhydrater. Är inte så insatt i vegetarianerna protein intag iof men tofu och sånt där finns ju! Men valet är ju självklart ditt Lycka till!
    Ja jag vet att det är socker,  men jag unsviker det vita sockret och det där onödiga där de tinte tillför något annat än tillfällig njutning och energi :D Godis ;) bakelser , läsk. Avskyr allt sött, förutom choklad.

Om jag förstått rätt är det okej med kolhydrater(socker) men att man inte ska äta mycke fett samtidigt som kolhydrater. För det "fucka upp" hur man ska lagra/förbruka fettet i kroppen?

Jag får kämpa vidar,e hitta mitt eget super-recept ;D

jag är helt klart inspirerad av LCHF. Men inte renlevnadsmänniska.

Tack, och detsamma!
  • Darling1980
    MLT skrev 2010-02-25 00:41:03 följande:
    Jag har en teori om att alla människor befinner sig på en slags nollpunkt. Oavsett om man väger 100kg eller 50kg så är det ens nollpunkt. Ökar man i vikt känner man sig obekväm och samma sak om man minskar i vikt. Jag tror att ens nollpunkt är en trygghet, det är så man ska känna sig för att vara bekväm och trygg i sin kropp, även om man kanske har ångest för vad man ser i spegeln och på vågen. Om man då försöker gå ner i vikt genom att minska på maten så går det bra ett tag, tills man lämnat sin nollpunkt eftersom man börjat gå ner i vikt. Du vet att du måste sluta äta onyttigt för att fortsätta gå ner, men när du fått den där lite lätta känslan i kroppen så känns det plötsligt ok att äta bara en bulle eller en portion mat extra och snart är man tillbaka i sitt gamla ät-beteende. Som om man hela tiden strävar efter att befinna sig på sin nollpunkt. Jag tror att det är mycket lättare att gå ner och hålla vikten om man sätter upp tydliga målbilder och jobbar med sin hjärna. Du ts hade dina målbilder klara redan, eftersom du nyligen vägt 55kg. Men har man aldrig varit normalviktig eller var det för länge sen är det svårt att veta vad det är man kämpar för och då är det nog lättare att tappa glöden. Att gå ner i vikt är som att famla i mörkret utan att veta vart man ska och det tar väldigt lång tid att komma dit, medan maten ger trygghet nu på en gång. Lägger man då till allt socker i maten som gör många beroende, allt större portioner och stillasittande så tycker jag inte att det är lika konstigt som du att fler blir överviktiga och/eller misslyckas med sina viktminskningsförsök.
    Kloka och sanna ord.

Man har en känsla i sin kropp och lever på- en dag inser man att man inte passar i strl 38, utan msåte gå och hämta en strl 42! ^_^ Men det känns ju inte annorlunda, man är bekväm i kroppen! Det är andras kommentarer och åsikter som säkert gör att det känns jobbigt för många.
  • Darling1980
    PennyD skrev 2010-02-25 00:47:39 följande:
    När är från början? Inte vid födseln antar jag? Och generna, de gör ingenting menar du?
    Kan säga att jag inte är i 100kgs klassen, men fortsätter ja gi samma takt att gå upp så är jag nog där om några år.

Jag blev faktiskt "poff" stor, och jag hann inte alls med. I "huvvet" är jag fortfarande 55kg "smal" och jag blir fortfarande lika shockad varje gång jag ska prova kläder eller går förbi en helkroppsspegel. KÄNSLAN i kroppen är densamma- det är ju _min_ kropp.

Men iomed en snabb viktökning så blir kroppen tröttare och det försämrar ju även det "orken" att ta itu med det då man väl upptäcker det.

Så jag förstår om folk går upp utan att märka det- och när de väl märker det har det gått så pass långt att de inte riktigt orkar att ta itu med det direkt.

Hur många har inte bestämt sig för at tbanta för det har fått en shock av att se en bild på sig själv som en kompis tagit på en tillställning? Man ser sig själv varje dag i spegeln- och man går sakta uppåt. Man kanske inte maniskt väger sig...

Sen har man en vacker dag en enorm mental-och fysisk elefant att ta itu med på något sätt. :D
  • Darling1980
    onoff skrev 2010-02-25 00:49:02 följande:
    Ful fet och dum- och lat (lat skriver hon att man är) är rösten många feta får höra bakom sin rygg, av andra som diskuterar "fenomenet" och säkert deras egen röst i huvudet.

Dum säger hon ju underförstått- iomed att hon påstår att vi inte fattar att gå å banta! och hur man ska göra det. Ful säger hon underförstått iomed att hon ifrågasätter feta människors blotta existens :) Jag hittar inte på, men jag kanske läste in för mycket själv.
  • Darling1980
    MLT skrev 2010-02-25 00:54:23 följande:
    Det är lite det jag menar, att man vänjer sig ju sakta vid hur man känner sig och det är så det ska kännas för att vara rätt. Jag är gravid i v. 22 och när jag ser andra blivande mammor ser det så naturligt och vackert ut med magen och de ser så trygga ut. Jag har också fått mage och känner mig absolut inte så fin och naturlig. Jag tror att det är samma sak för många som försöker gå ner i vikt, de ser en smal människa och vill se likadan ut. Men när de själva går ner känner de sig inte smalare eller finare utan söker sig tillbaka till sin trygghet/nollpunkt. Jag menar inte att det här sker medvetet, utan jag tror att det kan vara en anledning till att så många misslyckas med att gå ner i vikt.
    Abslut. Är väl int enöjd me dhur jag ser ut nu- för jag oroar mig ju för det alla andra ser; Dvs en kropp som snart kopallsar av hjärtsjukdom eller diabetes eller något annat läskigt! Men jag KÄNNER mig inte fulare eller fetare nu än då jag vägde 55. Jag mins att jag tyckt att jag var fet då- men då jag ser bilder och jämför med idag så förstår jag inte hur jag tänkte eller varför.
  • Darling1980
    Ungmamma83 skrev 2010-02-25 00:55:34 följande:
    på vilket sätt är pulver oseriöst? pulver är en väldigt bra kickstart.
    Jg skre vpå andras tällen att pulverdiet är en bra kickstart- och det var inte pulverdieten i si som jag ansåg oseriös- fick bara en vibb av att allt för många under en kort period förespråkade samma pulverdiet. :D

Har självkört med Nutrilett med goda resultat- så länge jag höll på med pulvret. Eftersom det är någonting annat i mitt liv som msåte fungera, så ser jag ingen meing med att köra pulverdiet, har inget behov av att snabbt gå ned och sedan gå upp igen. Vill hitta mitt sätt att äta&vara aktiv för att gå ned i vikt.
  • Darling1980
    Jickan skrev 2010-02-25 08:45:59 följande:
    Vill bara göra ett litet tillägg till alla er som vill gå ner i vikt. jag klankar inte ner på pulverdieter för det funkar säkert för vissa men i mitt fall så försökte jag i knappt två veckor...inget vidare resultat. Jag blev grinig och hade huvudvärk och orkade inte tänka ordentligt, de blir inget bra när man ska försöka jobba. För mig funkar det toppen med Viktväktarna för då kan jag äta semla och pizza och kolhydrater utan att svälta det är snarare så att det är svårt att få i sig all mat man ska äta varje dag. Kruxet är att äta rätt mängd och inte överdriva. De som är Viktväktare nu för tiden vet att man inte behöver väga all mat och det finns super bra hjälpmedel för att ha koll på vad man äter. Sen håller jag med alla som skrivit här att ALLT faktiskt beror på hur man är som person och hur man har det just nu i livet. Man måste vilja själv annars är det ingen idé. Sen kan de ju vara de som har sjukdomar mm så de inte kan gå ner i vikt på något "lätt" sätt. Kan inte alla människor bara få vara som är? Trivs man själv med hur man ser ut? varför ändra på det då?? Jag har själv gått ner från 84-57 men när jag vägde 84 och kollade mig i spegeln så såg jag ju inte en tjock tjej utan den smala tjejen som fanns innanför. Jag har som jag skrivit tidigare bara gått ner i vikt för att jag själv kände att jag behövde det. Självklart spelar de ju in att nu för tiden finns det allt för många människor som tittar snett på en när man väger lite för mycket. Du får helt enkelt inte vara tjock!? Hoppas ingen missförstår mig. Kram
    Har samma erfarenhet av pulverdiet. Jag gick dock ned kilon snabbt- men jag orkade inte med min träning och övriga livet som vid den tidpunkten var väldigt fysiskt krävande...

Och fast jag i princip är vegetarian och skippar snask- och väger mat och har en "kalori-tak" så gick  jag snabbt upp de där kilona + några till. Folk ÄR och FUNGERAR olika. Och ingen som ser en annan "knubbis" kan VETA hur den andre fungerar och hur den har kämpat med sin övervikt (Eller är helt nöjd och väljer att vara tjock) Så varför ska folk hålla på att dömma överviktiga på det här viset?

"provocera tjocka för att peppa dem att gå ned i vikt" som någon sa  :P
  • Darling1980
    baxers skrev 2010-02-25 11:14:56 följande:
    hej jag har väkt 97 kg och jag är 1.86 lång  var överviktig men har gått ner 18 kg genom att äta nyttigare slutat med sötsaker å alkohål äter nestan bara sallad å soja produkter och trännar varje dag  är mycket piggare  en innan  årkar mer .. så har man bara viljan att ofra saker för sitt mål ska det inte vara nå problem
    Ditt BMI var rutn 28, och man är "överviktig" efter BMI 25, beroende på fett/muskler i kroppen. Du gjorde bra som gick ned, och Grattis att du lyckades! :) Men en med BMI på 28 och en som har BMI på 30+ och lider av fetma- har olika utgångslägen. Sen har kanske inte alla samma möjlighet att "offra saker" för hälsans skull.

Även många smala där ute lever inte hälsosamt, just för att de inte finner tiden att sköta om sin kropp. Men det syns inte föräns de dör eller blir sjuka.

En fet person som inte är öjd med sin vikt, kämpar nog med det på ett eller annat sätt. De som inte vill eller orkar kämpa får folk stötta, inte racka ned på.

Självkänslan blir ju inte bättre. Alla känner inte för att kämpa bara för att andra är elaka. Alla är inte "nu jävlar ska jag visa dem"-

Din övervikt är en övervikt men jämfört med någon som har 100 kg att starta med, kan du förstå hur övermäktigt det kan kännas? Även om "Alla" vet att "ju mer övervikt desto lättare ryker kilona i början".
  • Darling1980
    Mullet skrev 2010-02-25 11:32:11 följande:
    Men inte ska man hoppa över mellanmål, men däremot är det bättre med en frukt ist för en choklad bit eller yoggi. Man ska ju försöka ha en jämn blodosckernivå hela dagen vilket man sällan har om man bara äter lunch (hur stor och bra den än är) och sen inte äter middag förrän runt fem- sex tiden, då många faktiskt äter sin middag. När vi hade dietist med vårat lag så sa han att man inte ska hoppa över något, men dra ner till en mindre mängd. Och tillåt dig att äta onyttigt en gång i veckan. Det är väldigt svårt att sluta helt tvärt med något, och det behöver man oftast inte. Känner man att tallriksmodellen inte räcker så dra ner på potatis, pasta, ris och ät mera grönt. Du skall absolut inte gå hungrig om dagarna, då tror kroppen att du svälter och behåller allt du stoppar i dig!
    Aldrig ätit en chokladbit som mellanmål... vet inte hur många som gör just det valet. Däremot ser jag ingen skillnad på en mörk chokladbit och en frukt (möjligen att i en frukt får du vitaminer- men mörk choklad påstås ju också ha goda egenskaper!) för en frukt innehåller ju socker, rätt mycke socker dessutom. I övrigt lät det sa väldigt vettigt i mina öron! ^_^
  • Darling1980
    Themis skrev 2010-02-25 21:28:34 följande:
    Jag behöver bara tänka på att det luktar fritös runt krematorierna i USA för att aldrig mer gå in på McD...
    Alltid spanat men ser faktiskt sällan annat än normala ungdommar och barnfmailjer på donken då jag tittar in genom fönstret. Är överviktig, men skulle _aldrig_ äta där. Fy f*n.
  • Darling1980
    Jin skrev 2010-02-26 19:57:23 följande:
    Jag skrev ingenstans i mitt inlägg att det är lika lätt för alla att gå ner i vikt, men jag är helt övertygad om att alla KAN gå ner i vikt och behålla vikten bara man ger sig fan på det, precis som andra grupper så som rökare och personer som missbrukar kan sluta. Det är inte alltid lätt, men det går (och jo, jag vet vad jag pratar om här). Jag förstår inte varför du tycker att det är så konstigt att jag tycker att man bör sträva efter en hälsosam vikt? Jag har absolut inte mobbat någon, bara dumt av dig att påstå det! Efter det jag har gått igenom med min cancersjukdom har jag lärt mig att uppskatta livet på riktigt, och framförallt att ta vara på livet för det kan ta slut alldeles för fort. Jag anser att man bör ta hand om sin kropp så bra som möjligt, och jag vill påverka de jag kan att göra detsamma. Jag förstår inte hur det kan vara fel?
    Du kanske har rätt att alla kan- men är det även så att "det är lätt" och allt annat som TS förklarar det? :) Att vilja gå ned, men ändå kanske om och om igen bli nedslagen för att viljan inte räcker för att gå ned ändå- FÖR DET ÄR INTE LÄTT FÖR ALLA! :D Vilket Ts påstår.  Att alla _kan_ gå ned på ett eller annat sätt (cieter, operationer, självsvält, dropp, motion) är det ingen som ifrågasätter egentligen.

Bara att Ts verkar anse att det borde alla göra- för det är ju så himla lätt så det är ju helt ofattbart att det existerar tjockisar där ute i världen. Hon fattar ju ba ingenting! :D *doh*

:D
    Jag hör till den grupp som går upp av en påse chips- och alltås hellre avstår- från allt som är "gott" och snaskigt och inte tillför min kropp något. Jag tränar och har bra blodvärden och kondition- men har ändå 30 kilo övervikt som jag kämpar med, och det går ibland ned, men oftare uppåt. Och jag kan tänka mig att leva ett helt liv utan chips och glass för att få vara normalviktig- men inte att svälta, eller leva på diet. Men jag tror säkert att jag _kan_ gå ned i vikt om jag VILL nog mycket för att tex operera mig.

Jag vill, men jag vill inte operera mig. Så folk får helt enkelt titta bort eller börja stå ut med att se mig i matkön, stan och i busskön :P
  • Darling1980
    mona83 skrev 2010-02-26 21:08:15 följande:
    Såg ett program på tv för ett bra tag sen, var nåra smala och nåra överviktiga. Dom mätte fett på allas kroppar och faktiskt hade den smala mer farligt fett än den överviktiga.
    Ett bra exmepel på att smala långtifrån alla gånger lever ett mer hälsosamt liv än en som är något överviktig. :D Mer fram för sådana program.. Jag oroar mig själv för min sambo och kompis mat och tärningsvanor(Or the lack of it).

De är smala, så ingen kritiserar dem och motiverar dem att leva hälsosammare. Men jag är övertygad om att de båda lär dö eller bli sjuka av något läskigt, långt före mig som är överviktig... but only time will tell.
  • Darling1980
    Stinky skrev 2010-02-27 09:32:05 följande:
    Moaahhaaa?
    Skratt från det mörka djupet-  "Mwuohahahahah!!" Tänk dig en dracula som just ska fira att han fått sig ett mål mat, i en gammal svartvt rulle från 1920-taler eller när de nu började filma med ljud :> Glöm inte att den är tysk dessutom!
    ------------------------------------------------------------------

Är bra att man ger tips på dieter- men det är ingen universill sanning, förutom att det faktiskt fungerar för vissa. Så det är ju enbart av omtanke :<
  • Darling1980
    Probably the best in the skrev 2010-02-27 12:34:09 följande:
    Darling1980 skrev 2010-02-27 10:06:13 följande: Skratt från det mörka djupet-  "Mwuohahahahah!!" Tänk dig en dracula som just ska fira att han fått sig ett mål mat, i en gammal svartvt rulle från 1920-taler eller när de nu började filma med ljud :> Glöm inte att den är tysk dessutom!----------------------------------------- --------- ----------------Är bra att man ger tips på dieter- men det är ingen universill sanning, förutom att det faktiskt fungerar för vissa. Så det är ju enbart av omtanke :< Nej, mitt var mildare, det såg du väl på hur många bokstäver och vilka det innehöll...mitt moahaa kommer från ett litet sött vitt spöke som är indränkt i smör och som bara flukturerar i Stinkys mardrömmar Och enda orsaken är att hon ska tänka om liiiiite och förstå att vissa saker faktiskt passar andra även om hon fortfarande bara vill tro att man MÅSTE äta kolhydrater För det är ju det det handlar om, Stinky hävdar att kroppen måste ha kolhydrater (mer än man äter vid LCHF) och vägrar tror på att många överlever och dessutom mår mkt bra utan. Och att jag, enligt henne, är dum i huvudet och hon är mkt smartare tror jag visst bestämt också det handlade om..men det har väl jag tolkat det till själv...
    AAah...

Började om med LCHF (nu då det ändå blev lite avdammat iom den här tråden) och se om jag får fart på kilona(år rätt håll!). Läste också om att tex hjärnan behöver mindre kolhydrater än vad man trott tidigare! :D Men jag funderar fortf på hur jag ska göra en varierad kost utan mejeriprodukter.... aldrig börjat äta ersättningprodukter av soja. Men sojaprodukter är helt okej enligt LCHF?
  • Darling1980
    Probably the best in the skrev 2010-02-28 22:32:42 följande:
    Har aldrig kollat upp sojaprodukter då jag inte är i behov av det. Men du känner väl till kolhydrater.ifokus.se, där får du garanterat svar! Jag lyckades skriva magiteruppsats på LCHF kost (och lite hypotyreos dessutom, troligen var det väl bristen på kolhydrater om gjorde att jag fixade det öht )
    Ska kolla länken! :D Det jag vet om LCHF är det jag läst på "kostdoktorn.se" och länkar därifrån. Det är oerhört svårt att lämna kcal-tänket.
Svar på tråden Till er som inte kan gå ner i vikt