Inlägg från: Darling1980 |Visa alla inlägg
  • Darling1980

Till er som inte kan gå ner i vikt

Jag "Överäter" inte och äter inte onyttigt- men jag äter kolhydrater. Tränar och har fin kondition för min ålder. Ändå går jag inte ned mina 20 kilo i övervikt. Kanske jag är sjuk, jag vet inte. För alla tjatar om "det är enkel matematik- lika mycket in- lika mycket ut"
    Märkligt... för just nu är det mer ut än in och ändå går jag inte ner- jag går int eheller upp- men ned går jag fanimej inte!

Sen finns det bevisligen skillnader mellan folk och folk- hur de gör för att gå ned i vikt. Annars skulle det inte finnas så många som lyckats me dLCHF, Atkins, Gi-metoden, Viktväktarna osv

Att svälta sig till viktnedgång är knappast en lösning. Även om "de i fattigare lände" klarar sig på mindre.

• Darling1980
    onoff skrev 2010-02-24 23:52:55 följande:
    Jag måste hålla med TS i ALLT hon skriver! Visst ämnesomsättning kanske är nedsatt på vissa. Men på HUR många då? Är det så vanligt förekommande? Känns bara som att vi överviktiga har en massa ursäkter. Själv tycker jag att det inte finns några ursäkter. Det är "bara att börja banta". Har själv jojo-bantat i många år och är överviktig nu och gravid, så jag har många ursäkter till att äta den där pizzan (de gör ju ingenting nu när jag är gravid).. Jag har säkert bantat bort över 150 kg sammanlagt (och säkert gått upp detsamma) Men visst fan är det skadligt att ha ett högt bmi enligt forskarna (Ja, om det mesta är fett vill säga. En tyngdlyftare har kanske en hög bmi, ja ni fattar) Tid till motion finns ALLTID!!! 1 timma i vecka hinner alla med (20 min per dag * 3) Så fysiskt möjligt är det för alla att gå ner, ok ska inte skriva alla, finns väl nån stackare på miljonen som inte kan. Det största problemet är motivationen! Finns den där så klarar du allt!! Finns inget som heter KAN INTE....! Abstinensbesvären är aldrig så pass allvarliga att du dör av dom. Stå ut, så försvinner dom! I know, I been there!! Riktigt peppande första inlägg av TS!! HEJJA HEJJA! VAR STOLT ÖVER DIN VIKTNEDGÅNG!!!
    Men... du klarar det ju tydlige inte?
    Du jojobantar, och blir ännu en till statistiken på att jojobantare går upp igen. Alltså gör du ju någonting fel (Att bli gravid är ingen orsak att bli ohälsosamt överviktig). Så det känns märkligt att du säger till andra vad de bör och ska göra för att få det att fungera och bli bra- då du uppenbarligen inte har en susning. Men jag missuppfattade kanske någonting i ditt inlägg.
  • Darling1980
    Ungmamma83 skrev 2010-02-25 00:00:48 följande:
    skippa kolhydraterna några månader så kommer du nog att lyckas
    Varför då?

När jag var 23 så åt jag kolhydrater och vägde helt normalt. Jag tror inte på att skippa en viss del av byggstenarna eller genvägar som pulverdieter, Lowcarb sticks och liknande. Kolhydrater behövs också. Sen kna jag tro att vissa rasar i vikt om de skippar det. Men jag kan inte se mig LEVA helt utan kolhydrater och alltså tänker jag inte skippa dem. :)
  • Darling1980

Tycker TS ska se på alla tjocka och sluta se lata matberoend emänniskor som proppar i sig fett och snask utan hejd och istället se människor. Vissa av de mäniskorna kanske kämpar med sin vikt just då du står där och dömmer dem. Andra skiter fullkomligt i hur du eller h*n ser ut- en annan står och skäms...

Klart vissa är överviktiga pga psykisk sjukdom eller mentala blockeringar. Men det är väl lika stor sjukdomsorsak som metabolismbesvär?

• Darling1980
    onoff skrev 2010-02-25 00:06:02 följande:
    ÅH, det är en myt det där att du går upp i vikt när du börjar äta vanligt efter en pulverdiet. Ja nu pratar jag om pulverdieten cambridge som innehåller mindre än 500 kcal om dagen. Du får en lägre ämnesomsättning när du går på dieten, men så fort du börjar äta mat igen så kommer ämnesomsättningen snabbt tillbaka! Visst många går upp i vikt efter att ha gått på pulverdiet, men oftast beror det på att man svullar och är enormt sugen på mat när man får börja äta igen och överkonsumerar ALL mat, "för det var ju så längesen jag åt pizza nu... mmm gött!" Man måste stå emot suget när man börjar, men fysiskt sett så går du INTE upp i vikt efter en avslutad pulverdiet!! Läs mer här cambridgesoppan.se/faq.html
    En pulverdiet är ju en god "kickstart" för många, emn man kan ju inte hålla på med den i all evighet? Skapas inga nya, goda rutiner kring maten så går man ju upp då man slutar med pulvret?  Sen lär man förlora mer än bara fett under en sådan svält-diet.
  • Darling1980
    singer skrev 2010-02-25 00:11:01 följande:
    OK, nu är inte jag ett dugg tjock ,men svarar ändå Därför att det ligger i vår överlevnads instinkt att äta när vi blir hungriga. Och när man vill gå ner i vikt kanske man går och "håller sig" förlänge och detta slutar sen i mat frossa, och efter ett tag så känns det som man tappar kontrollen. Situationen känns fast i att det inte går att komma ner i vikt. Man tappar självkänslan och sen rullar det på i en ond spiral. Mycket enkelt varför det finns så många tjocka människor. Inget konstigt alls.
    Mmmm och det förklarar kanske även fenomenet med jojobantare.

Medans andra verkar kunna äta enorma mängder med mat. Märkt detta hos många av mina vänner- de äter och äter och rör inte specillet mycke tpå sig men de håller sig "smala", även om de inte är vältränade.
  • Darling1980
    drever skrev 2010-02-25 00:12:50 följande:
    skulle inte bli särskilt förvånad om jag gick in på ts sida och det stog debattör .....jojojojojjo vi vet all vad e det för slags några. själv går jag inte ner trots mina tre siffriga 127 kg there i said it varsegod låt fördommarna hagla jag är beredd.  För min egna del sitter det i mat och ångest problematik som hängt med sen skolålderns härliga dagar i form av mobbing dagligen hur ful fet tjock osv jag är.  så får självförtroendet en rejäl törn som är mkt svår att reparera för mig ,    och det har tagit sif uttryck alltid i mat även om jag inte märkt det förens nu lika mkt som jag hatar den lika mkt vill jag ha den,   ångest på det osv sen snurrar man runt där i en cirkel av äckel njutnings ångest känslor....... antar att det bara ä'r att rycka upp sig?
    Märkliga är att ANDRA stör sig på hur DU ser ut. Din existens stör dem. Klkart många som blir överviktiga nästan fortsätter av ren protest.

Vem är det man ska skämmas inför, för skämmas ska man tydligen- för att man är lat, tjock, och tydligne för korkad att försåt den enkla matematiken >_<

Jag hoppas att du blir nöjd med vem du är- och om du vill bli smal, orkar ta itu med det. Men du har inget att skämmas för eller någon du ebhöver försvara dig mot gällande din vikt. Möjligen dig själv, om du vill något annat.
  • Darling1980
    onoff skrev 2010-02-25 00:15:36 följande:
    JAAAA!!! DU MISSUPPFATTADE!!! Jag talar om folk som inte "kan" gå ner i vikt för att dom är "sjuka" Jag vet HUR jag ska göra för att gå ner i vikt!!! Och jag vet att jag KAN gå ner i vikt!!! Jag kan förstå dessa tankar att det är svårt att gå ner i vikt, för jag själv har dom, och jag har själv undanflykter, för att jag är lat. För det krävs en del av den psykiska biten för att gå ner i vikt! Ibland träter motivationen, och då går jag upp i vikt, ibland finner jag motivationen och då går jag ner i vikt!!! Det jag menade var att man kan inte skylla övervikt (ja i dom flesta fall) på den fysiska biten, min ämnesomsättning funkar inte, bla bla bla... Klart den gör och skulle den mot förmodan INTE göra det, ja... det finns hjälp och få.. det finns mediciner!! det finns nyttig mat så slipper övervikten blir så stor. Det gäller bara att välja rätt saker att stoppa i munnen!! Alla kan gå ner i vikt! Även jag! Det krävs bara motivation! Jag vet varför jag går ner i vikt och jag vet varför jag går upp i vikt!!
    Men vi kan konstatera att det faktiskt ÄR svårare för vissa att hålla en normal vikt och samtidigt leva ett "normal liv" (där de inte behöver knapra pulver och "diet bars" hela livet.

Ni hoppas på tjockisa och kallar dem feta och att de är lata, fast ni är det även själva. Lite som "jag känner en mörkhyad därför kan jag inte bli anklagad för att vara rasist"

Är det i ett försök att "Upplysa" alla tjockisar där ute? :)
    Om det folk förmodligen ständigt prackar på dem.
  • Darling1980

Börjar likna en tråd som gör reklam för pulverdieter bara....oseriöst som fan.

• Darling1980
    onoff skrev 2010-02-25 00:19:34 följande:
    Det finns hjälp att få om man vill ha hjälp!
    Är hjälpen CAMBRIDGEMETODEN eller? :>
Svar på tråden Till er som inte kan gå ner i vikt