• Alm

    Avliva katt

    Vi måste avliva vår katt, har sökt med ljus o lykt efter nytt hem. Pga vi ska flytta från hus till lgh. Och dottern ska börja på allergidagis.
    Jag undrar bara hur avlivningen går till? kostnad? Tar veterinären hand om katten sen efteråt eller hur går det till. Man kan ju inte begrava den nu själv menar jag. Usch detta e trist.

  • Svar på tråden Avliva katt
  • Filifjona

    Tror det kostar ca 500-1000 kronor. Katten får lugnande, sedan får den avlivningsgift in i en ven.  Man får välja om mna vill ta med katten och begrava, om den ska skickas på massbränning, eller separat bränning (kostar mer) och att ni då får askan sen.

    Beklagar att ni nödgas avliva er katt.

  • ELHU

    Hittar ni verkligen ingen som kan ta hand om den? Nån i släkten/familjen som vill/kan ställa upp... Satt ut annonser överallt?

    Även om ni flyttar till lgh så bör ni ej utesluta att det inte skulle funka..

    Men allergidagis? Aldrig hört talas om det..

    Usch skulle aldrig klara av att ta bort en frisk katt!!! Den är värdig mer än så..

  • Alm
    ELHU skrev 2010-02-24 10:07:55 följande:
    Hittar ni verkligen ingen som kan ta hand om den? Nån i släkten/familjen som vill/kan ställa upp... Satt ut annonser överallt?Även om ni flyttar till lgh så bör ni ej utesluta att det inte skulle funka..Men allergidagis? Aldrig hört talas om det..Usch skulle aldrig klara av att ta bort en frisk katt!!! Den är värdig mer än så..
    Håller med dig det känns verkligen piss. Nu bor vi på landet katten är mer ute en inne. Har satt ut annons på bla blocket INGEN har hört av sig. Inga vänner eller släktingar kan/vill ta hand om henne.
     
    Allergidagis ska hon börja på för att det är närmare både vår nya lgh och till mitt jobb.Och då får man inte ha djur själv även om vår dotter inte är allergisk.
  • icecreamlover

    Idag ska vi avliva min 2,5 åriga lilla Gus som för 1 år sedan fick diagnosen reumatism. Han har fått smärtstillande medicin dagligen sedan dess, men har fortfarande svårt att ta sig upp från liggande till stående. Han hade kunnat få leva några år till om det nu inte hade varit för att vi ska flytta till USA (min mans hemland) och att omplacera honom inte vore schysst. Vem vill liksom ta på sig en sjuk katt som för den delen inte är särskillt "snäll". Det känns som om detta alternativet är det mest skonsamma för honom. Men onte gör det i mig att förkotta hans liv på detta sätt. Men vad ska man ta sig till?

  • Saliro

    har du kollat om ni har nått katthem i närheten?? e ju bätter att ge honom dit så kan de placera om honom.

  • Alm
    lindha roger skrev 2010-02-24 10:45:21 följande:
    har du kollat om ni har nått katthem i närheten?? e ju bätter att ge honom dit så kan de placera om honom.
    Har kollat det och de har inte plats för fler katter.

    Tog hand om en kattunge som nån bara hade slängt ut för ½år sen. Ringde både polis och katthem INGEN hade möjlighet att göra nått tyvärr. Men som tur va så kunde jag ordna ett hem till katten efter ett tag.  Men min vuxna är det ju uppenbarligare mycket svårare med
    icecreamlover skrev 2010-02-24 10:40:14 följande:
    Idag ska vi avliva min 2,5 åriga lilla Gus som för 1 år sedan fick diagnosen reumatism. Han har fått smärtstillande medicin dagligen sedan dess, men har fortfarande svårt att ta sig upp från liggande till stående. Han hade kunnat få leva några år till om det nu inte hade varit för att vi ska flytta till USA (min mans hemland) och att omplacera honom inte vore schysst. Vem vill liksom ta på sig en sjuk katt som för den delen inte är särskillt "snäll". Det känns som om detta alternativet är det mest skonsamma för honom. Men onte gör det i mig att förkotta hans liv på detta sätt. Men vad ska man ta sig till?
    Verkligen trist
  • CTMT

    Man kan inte bara avliva en frisk och levnadsglad katt. Den har inte själv valt sin ägare precis och förtjänar väl ett fullvärdigt liv?

    Har du verkligen hört runt med alla organisationer, t.o m www.kks.nu ? De kan hjälpa till med omplacering (tar nog en avgift på 500 kr men det hoppas jag katten är värd för att få leva vidare isåfall?)
    Skriv ett mail till dem och säg att katten är avlivningshotad pga det och det så kan det hända att de lägger lite extra prio på att hjälpa dig.


    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • Lydisen

    Förstår heller inte hur man kan avliva en fullt frisk katt för att dottern ska börja på allergidagis för att det ligger närmast er. Helt sjukt. Djur har tyvärr inget status och speciellt inte katter. Det hade varit en annan sak om dottern varit allergisk och ni varit tvungna att göra er av med katten, men även då hade jag aldrig avlivat den utan gjort ALLT i min makt för omplacering.


    Icecreamlover: Tråkigt att höra om er katt med reumatism men du ska nog inte säga att ingen vill ta hand om en sjuk katt. Jag känner många i min bekantskapskrets som har tagit hand om sjuka djur och på så sätt räddat dem från avlivning. Det finns alltid goda själar där ute.

  • loijsen

    Lämna katten till en kattorganisation, ingen katt skall behöva avlivas pga folks bekvämlighet, hade man avlivat en människa utifrån bekvämlighetssynvinkel.....

  • Alm
    CTMT skrev 2010-02-25 12:05:03 följande:
    Man kan inte bara avliva en frisk och levnadsglad katt. Den har inte själv valt sin ägare precis och förtjänar väl ett fullvärdigt liv?Har du verkligen hört runt med alla organisationer, t.o m www.kks.nu ? De kan hjälpa till med omplacering (tar nog en avgift på 500 kr men det hoppas jag katten är värd för att få leva vidare isåfall?)Skriv ett mail till dem och säg att katten är avlivningshotad pga det och det så kan det hända att de lägger lite extra prio på att hjälpa dig.
    Ska maila dem. Tack.
Svar på tråden Avliva katt