Inlägg från: Ingrid Marie |Visa alla inlägg
  • Ingrid Marie

Hong Kong, singel

Finns det någon mer som funderar på Hong Kong? Eller finns det kanske rent av någon singel som redan är på gång där?

De barn som behöver familj har ju speciella behov som ofta är större än från många andra kontakter, alt är barnen ganska mycket äldre. Jag antar att det är anledningen till att inte fler försöker få barn från Hong Kong, eftersom det ej är kö och heller inte en dyr kontakt, tvärt om. Hur tänkte du när du valde eller valde bort Hong Kong?

Jag tror att jag kan tänka mig tillräckligt speciella behov för att kunna hitta mitt barn i Hong Kong, men nu är jag snarare orolig att Hong Kong inte ska acceptera mig som sökande. Har lite grann fått känslan av att de vill ha föräldrar med högre utbildning, högre inkomster, högre karriärsmål, högre ...det mesta. Är själv inte alls karriärstypen och strävar inte efter hög levnadsstandard osv. Skulle vilja kalla mig typisk medelmåtta. Kanske jag inte är Hong Kongs typ av förälder? Vad tror ni om mina nojjor? Skulle vara så surt att hoppas på Hong Kong, men sedan inte accepteras.

Par med Hong Kong-tankar och erfarenheter får självklart också svara i tråden! :)

• Svar på tråden Hong Kong, singel
  • Ingrid Marie

Hej Mamma till V 08.
    Det är BV som har Hong Kong och enligt dem har de aldrig fått förfrågan om att hitta familj till barn med HIV därifrån. Hon visste inte varför. Mest handlar det om försenad utveckling, utvecklingsstörning, psykisk sjukdom hos bio-föräldrarna, bio-mamma som använt droger under graviditeten, större syn- och hörselnedsättningar etc.
    Det är ingen kö till Hong Kong, så rent krasst är det väl inte det barn som paren inte kan tänka sig som kommer till mig utan det barn som ingen kan tänka sig? Vilket jag tycker är positivt. Att konkurrensen ligger på sidan inhemsk adoption och inte mellan de svenska familjerna.

Men jag är helt med dig i ditt resonemang kring att vara realist trots omöjligt långa köer osv. Att inte medvetet ta på sig en allt för stor börda. (Samtidigt vara beredd på att även det friskaste minsta barnet kan visa sig vara eller bli det barn som har de allra största behoven och ställer de största kraven på sin mamma.)

Däremot har jag lite svårt att hålla med dig om att det inte skulle vara för barnens bästa att komma till en familj med en förälder, även om barnet har speciella behov. Faktiskt. Antalet föräldrar spelar inte alls samma roll som vilken inställning föräldern/föräldrarna har till barn, familj och livet självt. Är jag övertygad om. En förälder har inte med automatik mindre resurser än två föräldrar i detta sammanhang. Fast nu var det väl inte det vi skulle prata om kanske. :)

Långt och luddigt härifr¨n också, men det är ju så himmelens många aspekter på detta, så det är inte konstigt.

• Ingrid Marie

Det går bra att lägga sig i. :)

Jag håller med dig helt om att man ska tänka även på ev mycket VAB när man planerar sitt föräldraskap. Den där gränsen för hur mycket VAB som blir för mycket varierar såklart ofantligt från arbete till arbete. 

Svar på tråden Hong Kong, singel