Inlägg från: FiaLotta |Visa alla inlägg
  • FiaLotta

Vi som går på Linneamottagningen i Växjö del 3

Loppa8: Jag vet flera som blivit gravida av pergotime. Men vad sa Besima när du spolade sist? Du skrev att det var lite motstånd men trodde hon det skulle påverka eller fick hon bort det som satt där? Om det är fri passage så är ju ändå chanserna goda att bli gravida med Pergotime eller Puregon om det inte är ngt annat som ställer till det. Det är väl väntetid på titthåll så då kunde du väl köra 2 månader iaf o se hur det funkar, Besima kanske kan skicka remiss för titthål även om du provar Puregonen. Jag hoppas det lyckas för er.

• FiaLotta

Loppa8: F'n vad trist med pergon. Jag fattar inte varför det inte kommer in nya beställningar när det uppenbarligen är många som behöver det. Men finns det inga andra hormoner ni kan prova, sprutor t.ex?

Kappan, varför börjar du med p-piller? Förlåt är säkert jag som inte hängt med o är lite knäpp.

Välkommen lilla80. Vi tyckte att Linnéamottagningen var bra men känner lite i efterhand att Besima förhalade processen eller vad man ska säga. Vet att fler känner så med. Men läser man på och vet sina alternativ så kan man pressa henne lite. Det är fantastiskt att man kan få hjälp.

Vi är nu i v. 17 och illamåendet börjar avta men inte helt. Var på hjärtljud för en vecka sen. Det var mysigt. >Läste en artikel igår om provrör och började störtlipa och kände att fy fan vad jobbigt allt är med provrör och utredningar som på Linnean. I mitt huvud fanns inte just då att just det vi har lyckats nu. Men det är klart att alla känslor som funnits med under åren och alla utredningar finns ju kvar. Jag håller tummarna för er alla som fortfarande kämpar. Jag tänker mycket på er.

• FiaLotta

Vår remiss till ivf blev ju också fördröjd flera månader. Inte klokt att det får gå till så! Hoppas det går snabbt nu när ni ringt igen. Besima fick dessutom skicka remissen till Kvinnokliniken som där sedan var tvungna att godkänna innan den gick vidare till Malmö. Där låg den i över 8 veckor för läkaren som bara skulle skriva under enbart jobbade 2 dagar i veckan o inte hann. Blir fortfarande förbannad när jag tänker på det. En jäkla underskrift. Alla andra prover o så var ju klara. Fy fasiken. Håller tummarna att det går bättre för er andra med remissen.

Jag går in i v 20 imorgon. Magen växer men vågar inte tro på att det är ngt därinne. Har börjat drömma hemska drömmar o är superorolig. Ska på ultraljud nästa vecka så är nog rädd inför det. Tror att bebisen rör på sig men vågar inte tro på det när man inte är säker, kanske är tarmarna ;). Får hoppas oron släpper någon gång iaf.

• FiaLotta

Maskrosungen: Ja jag tror bebisen börjat sparka ordentligt på urinblåsan. Kan inte förklara buffarna på annat sätt. Ska bli spännande på tors på ultraljudet. Jag har gått upp ett kilo är i v 20 (19+3). Där jag bor har de tjatat jättemkt om vikten att man inte får gå upp så mkt osv så jag skällde nästan ut dem sist. Inte klokt. De menar att man helst ska gå upp bara 6-8 kg. Men huvudsaken är väl att man mår bra o att bebisen mår bra. Men som sagt än så länge har jag bara gått upp 1 kg. Gick nog ner en massa i början för är mkt smalare över vissa delar av kroppen än innan graviditeten. Men åt ju inte så mkt när jag mådde som mest illa. Äter nog lite för lite fortfarande tyvärr.

Fröken Sy: Trist att illamåendet inte släpper. Jag har också kvar det men inte lika mkt som innan som tur är, men har också ställt in mig på att ha det fram till födseln.

• FiaLotta

Vad skönt att ni äntligen får komma till malmö. Vi gick på rmc. Fick lappen om väntetid 3 månader i december men redan 2 veckor senare kom kallelsen till tiderna. Info o läkarbesök i jan förra året så jag hoppas det går lika fort för er. Förstår att du blir ledsen av det din mamma sa. På något sätt vill follk bry sig men gör det på fel sätt. Jag blev så ledsen varje gång ngn sa sluta tänka på det så blir ni gravida eller skaffa hund så blir ni gravida. Men hallå vi har stop i äggledarna vad är det folk inte förstår. All lycka till dig o att ni får komma igång fort nu på rmc. Kram.

• FiaLotta

Jodå här rullar det på. Gick in i v. 28 idag. Jobbar 75 procent för sammandragningarna är lite jobbiga så är hemma 25 procent...om försäkringskassan godkänner det vi får se. Går lite fram o tillbaka med mat o så. Fortfarande lite illamående o fogarna spökar. >Men glad iaf :). Har gått upp ca 4 kg så inte så mkt tror jag. Men kommer säkert mer sista veckorna kan jag tänka mig. Hoppas ni andra mår bra. Kram.

• FiaLotta

Vad gäller proverna så får de inte vara över ett år gamla när du börjar i Malmö så det är lugnt.

• FiaLotta

Loppa8: Jag har gjort titthål två gånger. Sist nu så gjorde de det akut på natten men man får komma hem samma dag oftast, men eftersom jag mådde så illa av nedsövningen så fick jag stanna en natt sen. Det kommer du klara bra. Skönt att det gick fort att få en tid. Jag tror jag var sjukskriven 1 vecka efter. Små hål med ett fåtal stygn bara som ska ramla bort av sig självt sen.

• FiaLotta

Stort grattis Blom!!! Så mysigt.

Loppa 8: Skönt att titthålsop. gick bra. Har du pratat med Besima om nästa steg?

Kappan. Styrkekram till dig. Hoppas ni får komma igång med själva behandlingen fort med i Malmö efter patientskolan.

Själv går jag här hemma o vankar ;). Gick in i v. 34 idag. Så tråkigt att vara hemma, vet inte vad man ska hitta på. Kan ju inte göra vad som helst heller pga foglossningarna. Börjat få förvärkar varje kväll/natt så jobbigt det med. Men samtidigt är jag så tacksam att ivf:en fungerade och att vår skatt snart är här. Så skönt att man kan få hjälp. Så även om åren som gått hos Besima och nere i Malmö gör sig påminda ibland och man bryter ihop totalt eftersom det varit en jobbig tid, så är det ju värt det nu i slutändan när vi väl snart får vår skatt. Bara så overkligt, vi har nog inte riktigt fattat ännu att vi har lyckats. Ofta så säger vi till varandra att vet du? Vi ska ju ha en bebis! Får väl hoppas det sjunker in snart :).

• FiaLotta

Oj Kappan. Vilken vändning. Men grattis! Ring besima imorgon så hon får göra VUL och se om det går att se ngt ännu. Har hört många nu som fått sina remisser till Malmö och sen blivit gravida själva. Visst är det märkligt, men helt underbart ju :). Men oron släpper väl på något vis kan jag tänka mig när man vet att man ska få hjälp i Malmö. Kön är ju ca 3 månader i Malmö så skulle du få missfall så är det väl det som gäller, om det nu inte är så att du lyckas igen själv isf. IVF är ju ett sista steg om man inte lyckas själva. För nu vet ni ju att ni kan själva. Jag hoppas att det inte är utomkveds och att det går hela vägen. Var inte orolig för att du rökt och druckit. Fostret tar inte upp ngt av det under första tiden, men du bör nog sluta med det nu ;). Börja med folsyran igen. Allt löser sig. Ta ett stort andetag. Du är gravid, på egen hand :). Stort grattis igen.

• FiaLotta

Grattis Maskrosungen! Jättemysigt. Mys och njut nu {#emotions_dlg.flower}. Vi har bara 2 veckor kvar nu till vårt mirakel kommer. Inplanerat snitt den 27 april. Känns overkligt att det är så snart :).

• FiaLotta

Nej vi vet inte om det är tjej eller kille. Första UL knep bebisen ihop benen så det var nog inte meningen att vi skulle veta, så vi har inte tagit reda på det sen på de andra UL.

Inte långt kvar nu Fröken Sy. Hoppas du slipper gå över tiden. Hur känner du dig?

• FiaLotta

Twitter: Tyvärr så är närmsta stället att göra IVF Malmö. Men har du redan en dotter så tror jag inte du behöver en remiss väl utan du kan ringa Cura själv eftersom ni får bekosta det själva. Var gjorde ni första IVFen?

• FiaLotta

Grattis till lillkillen. Mys nu ordentligt. Kram.

• FiaLotta

Hej tjejer. Tänkte bara berätta att den 27/4 kom lille Hugo med planerat kejsarsnitt pga att han låg i säte. Han var 51 cm o vägde 3445 gr. Han är helt underbar :). Tyvärr fick jag en rejäl blödning efter förlossningen o fick ligga på uppvaket hela natten med blodtransfusion. Blev lite chockartat men klart värt det när man har lille Hugo i famnen nu :). Han har gulsot o har inte gått upp riktigt i vikt så det har varit mkt läkarbesök och är fortf men förhoppningsvis vänder det nu. Hoppas ni alla har det bra, Kram,

• FiaLotta

Kappan fy vad hemskt att du skulle uppleva det. Var det på kk i Växjö? Egentligen skulle bi göra en anmälan eller iaf klagomål mot henne. Inte klokt. Men skönt att bebisen mådde bra.

• FiaLotta

Klart du kan göra en anmälan eller klagomål mot henne. Det finns ju ngt sån man kan ringa eller skicka till som tar emot klagomål från patienter. Det brukar ligga sådana kort i väntrummen.

Svar på tråden Vi som går på Linneamottagningen i Växjö del 3