Inlägg från: mammamys06 |Visa alla inlägg
  • mammamys06

När sov era barn över hos mor- och farföräldrar första gången?

Vår son har varit hos oss sedan slutet av 2007. Han var då dryga året när han kom till oss, nu är han 3,5 år. Han sov över hos sin mormor och morfar i maj 2009 första gången utan oss och de gick bra men jag kände ändå en viss oro och kände mig osäker på om det verkligen var ok fast han inte visade några tecken till att det var fel. Så det gick många månder innan jag kände att vi provar igen. Det var nu i helgen vi provade igen och det gick strålande. Han står sin mormor och morfar väldigt nära, det var dock jobbigt när de tog hand om honom här hemma de dygn jag/vi låg på bb och fick hans syster då fixade han inte det och maken fick åka hem och vara med honom istället för med oss men det kändes bäst även för mig.

Nu var han så glad och stolt över att få sova själv hos mormor och morfar och det gick jättebra att han sov mellan dem i deras dubbelsäng.

Jag börjar känna mig trygg i det också

Hur länge väntade ni på att låta era barn sova hos mor- och farföräldrar utan er?

Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
  • Svar på tråden När sov era barn över hos mor- och farföräldrar första gången?
  • mammamys06

Tack för era inlägg men detta handlar om adopterat barn vilket är lite annorlunda än för biologiska barn.

• mammamys06
    Mimab skrev 2010-02-22 14:50:40 följande:
    Vi hade varit hemma mer än ett och ett halvt år (hon var 3,5 då) då dottern sov hos mormor och morfar första gången. De var på med hämtaresan och fick en bra start på sin relation då. Dock hade mormor varit barnvakt hemma hos oss och nattat henne hemma hos oss när vi var på bröllopsfest en gång. Vi kände oss trygga med första sova-borta-natten.Dock har dottern svårt om vi lämnar henne hos mormor och morfar och åker iväg hem själva, däremot går det bra om mormor hämtar henne hos oss och åker iväg, då är det ju hon som lämnar oss så att säga. Till Påsklovet ska hon vara borta i sex nätter. Vi har i mars varit hemma i fem år.
    Sonens mormor var med på resan och de är väldigt tajta, det gör mycket.
  • mammamys06

Sonen har själv uttryckt att han vill vara själv med mormor morfar men när vi frågar om han vill sova med dem utan oss så tror han att han ska gå och lägga sig nu med en gång och då säger han: inte sova Vår son känner sig väldigt orolig när han ska sova utan oss i vårt hem, då känns det hemskt för där ska ju mamma och pappa vara liksom. Han blir jätteotrygg när vi är borta och han är kvar med andra på natten. Det funkar bättre för honom att sova hos mormor och morfar hemma hos dem för då verkar ha förstå situationen bättre, att mamma och pappa åker iväg utan honom och han är där liksom av den anledningen, hemma blir det läskigt när vi åker iväg och är borta på kvällen/natten. Han får panik då.

Vi tycker det är ok att han sover med mormor och morfar i deras säng när han är där, han ser tydligt skillnaden. Han vill absolut inte sova med dem annars om vi är med och finns i närheten. Vi anser att det är en styrka att han sover med dem i deras säng, inga andra barnvakter kommer någonsin sova med våra barn än hans morföräldrar och ev morbror som står dem så enormt nära. Så länge de förstår skillnaden som är jätteviktigt så är det ok för oss, vi är alla olika vad som känns rätt, det som är rätt för andra är kanske inte ok hos oss och tvärtom

• mammamys06

Sally: Han visar ju tydligt att han inte är redo och din känsla säger det ju också, då måste man ju vänta Det funkade inte bra för vår son att vara ensam med mormor och morfar här hemma, det var liksom fel. Här sover ju mamma och pappa, då ska ju inte mormor och morfar sova där. Men hemma hos mormor och morfar där sover de ju annars och då känns det tryggare att vara där ensam så kommer mamma och pappa sen. Alla barn är olika och det tar olika lång tid innan det är läge och funkar med övernattning utan mamma och pappa

• mammamys06
    Kajsan skrev 2010-02-25 07:16:40 följande:
    1;a barnet var 2.5 år, andra barnet 1.5 år.
    hur gamla var dina barn när de kom till Sverige?
Svar på tråden När sov era barn över hos mor- och farföräldrar första gången?