• Jimmyh

16 år, blivande pappa, varför soc?

MiaEd skrev 2010-02-25 15:22:36 följande:
    Jimmyh har du någon blogg?
    www.jimmyhh.blogg.se den länken finns längst ner på alla mina inlägg :) men skriver inte om att min flickvän är gravid än. det blir om några veckor
  • Jimmyh
    Ungmamma83 skrev 2010-02-25 16:38:03 följande:
    skolan då?
    jag går inte gymnasiet. jag tänker jobba. och sen kanske jag vill plugga senare i livet. men nu ska jag jobba
  • Jimmyh
    Ungmamma83 skrev 2010-02-25 20:35:33 följande:
    bara så du vet det är svårt att få jobb utan gymnasie
    har en provanställning nu så det kommer gå bra. men jag orkar inte rabbla upp allt en gång till. har tagit de så många gånger i en annan tråd :)
  • Jimmyh
    enlitenbitkaka skrev 2010-02-27 15:08:55 följande:
    Tycker han verkar ha rätt bra koll på läget trots sin unga ålder. Och han är bara 16, han ska bli pappa - han har gott om tid på sig att ta upp sina studier. Hans  prio nu ligger ju i att kunna försörja sig och sin familj.
    äntligen någon som förstår. jag kan plugga senare om jag känner för det men nu ska jag jobba.

er andra som pratar om plugg och provanställning och allt möjligt. jag orkar inte ta den diskutionen en gång till. jag har diskuterat det mycket i en annan tråd och jag gör allt jag kan just nu.

det är inte säkert att en prov anställning/praktik leder till fast anställning.

Det är inte säkert att jag får fast anställning efter att jag pluggat heller.

jag tänker inte diskutera det mer nu. för det finns ingen anledning att slösa energi och tid på diskutioner om jobb och utbildning när jag tagit mitt beslut om det redan.

jag tänker lägga min energi på min flickvän och ordna allt runt graviditeten nu :) jag är så lycklig :) och min mamma och pappa e jätte glada för våran skull och har sparat spjälsängen jag hade när jag var liten. dom har sparat mina leksaker och massor med kläder. vi har fixat lite saker för att kunna flytta hemifrån när bebisen kommer.

det vi behöver ordna för flytt är i stortsätt en soffa och sen är det bara så som kastruller, tallrikar och sådanna tillbehör. sen behövs det bara en barnvagn och bilbarn stol :)

och pengar till alla startkostnader har vi redan.

Ha det underbart alla människor :) nu är jag lycklig :)
  • Jimmyh
    Skogsflickan skrev 2010-02-28 01:54:05 följande:
    Svar på ts: kan vara ngt så enkelt med soc att ni ska dit för att de ska fastställa faderskapet. Ni får då svara på lite frågor m.m..Det här får många göra om dom inte är gifta innan. Eller så kan det vara så som många skrivit att ni får hjälp med stöd,ekonomi,samt kanske bidrag till att förbereda och köpa saker till barnet.Hur som helst önskar jag er lycka till och grattis till bebisen!
    barn morskan sa att vi skulle dit för att få veta våra rättigheter och kanske få hjälp med en lägenhet och liknande. vi har redan pengar till alla startkostnader och om jag får jobbet så klarar vi oss på det och förääldrarpengen. :) tack så mycket :)
  • Jimmyh
    Pygge87 skrev 2010-02-28 01:37:29 följande:
    är glad för din/er skull och hoppas på att allting går som ni förväntar er. Lycka till!
    TAck så mycket :)
  • Jimmyh
    Smileycat skrev 2010-02-28 21:50:56 följande:
    vart bor ni? Vi ska precis sälja babyskyddet till bilen osv.. använt till ett barn några månader bara..Jag tror att ni kommer klara det här super! NI verkar ju fixa allt runt omkring innan o så, mkt mer förberedda än många äldre tom kan vara! *lycka till*
    bor norr om stockholm. vart bor ni? :) vad är det för modell ? :)
  • Jimmyh
    Smileycat skrev 2010-02-28 21:55:41 följande:
    bor norr om sthlm I U-väsby.. Det är en acta graco med bas, tror den heter akta graco autobaby.. ska se om jag hittar länk
    haha jag bor också i väsby :) vilken tur med avståndet mellan oss om vi ska köpa den av er :) ja försäk fixa länk du :)
  • Jimmyh
    MARIO skrev 2010-03-01 14:47:54 följande:
    Vad glad jag blir för eran skull. Brukar läsa här o på era bloggar. Vad kul att dina föräldrar tod de så bra. All lycka till från oss!
    Härligt :)kul att du läser bloggarna :) den 21 mars kommer vi skriva på bloggarna att vi ska bli föräldrar :)

Tack så mycket :)
  • Jimmyh
    marnde skrev 2010-03-02 12:56:31 följande:
    Grattis till graviditeten! Jag hoppas att allt går bra!Att bvc sköterskan uppmanade er att ringa soc berodde förmodligen på att er graviditet anses vara en högriskgraviditet. Tyvärr är det ju så att många problem är relaterade till unga föräldrar. Emellertid är det långt ifrån självskrivet att ni kommer att få problem eller vara i behov av mer stöd än andra bara för att ni är unga. Bvc kan inte tvinga er att kontakta soc, men de kan göra en anmälan dit om de av ngn anledning är oroliga för er och ert barn. Jag föreslår att ni har en öppen kommunikation med henne om detta för att höra anledningen till att hon vill att ni tar kontakt. I många kommuner finns stöd för unga föräldrar dit ni kan vända er, som inte har med soc att göra överhuvudtaget. Det är jobbigt att bli förälder, även för mig som är 30 år och har ett stabilt förhållande sedan över tio år, fast inkomst, utbildning och stort socialt nätverk. Faktum är att det kan kännas oerhört skönt att veta att det finns någonstans dit man kan vända sig. Se bara vad bra det känns att skriva av sig lite här på forumet. Om det gäller ekonomi skadar det ju inte att ta reda på fakta kring vilka rättigheter ni har. Även om du får arbete så antar jag att din flickvän har lägsta föräldrapenning och barn kostar pengar.Slutligen, om ni int känner förtroende för er bvc, byt. Det kan mycket väl vara så att man stirrar sig blind på er ålder istället för att se er kompetens som föräldrar.Lycka till!
    Igår var vi på MVC för första gången. innan hade vi varigt på ungdomskliniken.

Barnmorskan på MVC var kanon bra. Hon var jätte trevlig och pratade inte ens om våran ålder. Sen efter ultraljudet i vecka 18-20 så har dom en egen soc sekriterare som dom kontaktar. som kommer att hjälpa oss med att få en lägenhet. där jag bor behöver man vara 16 för att stå i kö för lägenhet men 18 för att få bo. så då kan soc prata med min hyres förening så att vi kan få bo där innan jag fyllt 18. så vi behöver inte kontakta soc utan de gör barnmorskan.

Sen är det upp till försäkringskassan om dom anser att vi behöver bostadsbidrag och så är  det upp till soc om dom tycker att vi behöver mer pengar men det har jag ingen aning om. nu känns iaf de mesta rätt lugnt.

Det är skönt att ha en bra barnmorska iaf :)
  • Jimmyh
    MARIO skrev 2010-03-02 20:12:22 följande:
    Då får jag läsa mer! :)Jag tror även ni klara er på ekonomisk. Kan säga att när vi flyttade i hop hade jag studibidrag 950 o sambon a-kassa på 8000 Vi klarade oss bra. Så När vi skulle få våran första tog vi en trea. Tycket då att vi klarade oss på 2000:. De är hälften av vad man kan ta ut i föräldrarpening de var ju mer än vi hade innan. Nu har vi mer pengar men mer utgifter. :) Så jag man lever efter de pengar man får in......
    Allt löser sig bara man vill :) det känns som jag har goda odds att få jobbet så jag är inte specielt orolig. Sen så har vi nästan alla saker vi behöver för att flytta hemifrån och det vi inte har kommer vi önska oss när vi fyller år :)
  • Jimmyh
    Faile skrev 2010-03-02 20:25:44 följande:
    Tips!Om du bor i Väsby så tycker jag ni ska ta en tur förbi vallentuna till Täby kyrkby. Där finns en butik som säljer second handprylar för barn och de har allt! Barnvagnar ( jättefina till riktigt bra priser ), bilbarnstolar, leksaker, spjälsängar, kläder osv.....allt man kan behöva till kanonpriser!Jag kommer inte ihåg vad butiken heter, men den ligger i kyrkby centrum, precis vid järnvägsstationen täby kyrkby. Väl värd ett besök
    Det får vi ta att göra. tack för tipset :)
  • Jimmyh
    Faile skrev 2010-03-02 20:18:31 följande:
    Jag tycker du hanterar allt bättre än många ( äldre ) föräldrar. Du fokuserar på dig och din nya familj samt planerar både kortsiktigt och långsiktigt. Jag är helt säker på att det kommer gå alldeles lysande för er lilla familj Lycka till och grattis till kommande bebis!
    Jag vill bara att jag min flickvän och mitt barn ska få det bästa möjliga :) jag försöker göra allt jag kan för att ordna allt så att det är klart så tidigt som möjligt :) Tack så mycket :)
  • Jimmyh
    SweetPearl skrev 2010-03-05 21:58:26 följande:
    Har läst en tråd förut som du har skrivit. Jag tycker att det ni gör bevisar att ni kommer att klara av föräldraskapet galant, eftersom ni visar stor mognad och har långsiktiga planer bla. Läste i din blogg att du har diabetes. Det har jag också och jag väntar vårat andra barn. Fick första några månader innan jag fyllde 20. Är nu 22 och kommer fylla 23 strax efter när andra fötts. BF är i juni.
    tack för att du tror på oss :) just nu sitter vi och räknar ut alla kostnader, lägenhet, bebis, el, värme, mobil, försäkringar. vi försöker helt enkelt få ihop en hel budget på vad allt kostar. så vi planerar för fullt allting. Härligt att du kollade in på bloggen :) hur länge har du haft diabetes?  Hoppas allt går bra med graviditeten :)
  • Jimmyh
    MariaKsk88 skrev 2010-03-05 23:20:33 följande:
    Ville bara säga grattis till bebisen!! :) Vi var också 17 när vår son föddes, min sambo var 16 när jag blev gravid. Visst är det skönt när folk bara behandlar en som FÖRÄLDER, och inte MÅSTE ta upp det faktum att man är sååå himla ung? Tycker ni verkar superduktiga som planerar så mycket och verkligen tar det på allvar. Tur för din tjej att hon har dig!! :)
    tur för oss båda att vi har varandra :) tackar så mycket :) Folk får faktiskt kalla oss unga föräldrar och klaga hur mycket dom vill, dom ända som vet hur bra vi klarar det här är just vi 2. så folks fördomar bryr jag mig inte så mycket om. klart det är skönt att bli behandlad som vilken förälder som helst men man lär sig leva med andras fördomar. men de är nog inte så många som verkligen vågar vräka ur sig något. när vi var och kollade på barnvagn så stod personalen och tittade på oss väldigt konstigt innan dom gick fram för att fråga om vi ville ha hjälp med något. och då var dom hur trevliga som helst, de är ju deras jobb. men när dom stod och kollade konstigt ville man ju bara vräka ur sig. Ja vi ska bli föräldrar några fler frågor? haha.

Jag är säker på att allt blir jätte bra :) mycket planering, men det är underbart att få koll på läget :)
  • Jimmyh
    MariaKsk88 skrev 2010-03-05 23:44:47 följande:
    Haha jag var höggravid nr vi köpte vår vagn (i er ålder), och vi tyckte det var pinsamt att köra hem den utan bebis i, så vi täckte för så det skulle se ut som om det var en bebis i som låg och sov.. :P Folk tittade på oss som om vi vore kaniner! Två unga föräldrar, en "bebis" i vagnen o en till i magen! :DJag har inte fått så många sura kommentarer, faktiskt fler positiva kommentarer :) Och det är dem man får komma ihåg! Sen dömer väl folk snabbt, men när de väl börjar prata med en så blir de mycket trevligare. Men jag blir så glad när jag ser PAPPOR i din ålder som faktiskt bryr sig, för tyvärr har jag träffat så många unga tjejer som blivit gravida vars pojkvänner/engångsligg fullständigt skiter i barnet :( Min pojkväns mamma sa typ en gång att jag skulle vara "tacksam" att min pojkvän inte stack när jag blev gravid.. ja det är klart jag är tacksam, men hon säger det som om det "normala" beteendet är att sticka?? Jag FÖRVÄNTADE mig ingenting annat än att han skulle stanna kvar - och nu 5 år senare är vi fortfarande tillsammans och han är världens bästa pappa. Han har fått så mycket uppmärksamhet, varit med på TV och i tidningar osv just för att det är så ovanligt med just unga PAPPOR. Synd!!
    Haha varför skämmas över att köpa barnvagn ? jag tycker det är härligt att kolla på barngrejer :)

många killar i min ålder vill väll leva sitt ungdomsliv med alkohol och byta flickvän varannan helg. sen är väll inte så många redo att förändra sin livscituation och börja ta ansvar för en annan människa. Jag kunde knappt ta hand om mig själv när jag träffade min flickvän för 19 månader sen. och titta bara nu. jag tar hand om alla jag kan. Ser till att min flickvän har det bäst. Bryr mig om mina föräldrar vilket jag aldrig gjorde tidigare. jag har mognat väldigt fort sen jag träffade min underbara :) och som min pappa säger. "man väljer inte vart man hamnar, men hur man hanterar" Och nu har jag valt att hantera detta genom att göra allt för min flickvän och mitt blivande barn :) jag ser det som en självklarhet att göra allt jag kan för min familjs bästa. det är det nog inte många 16 åringar som gör. Men nu är jag här och jag är väldigt lycklig :) aldrig mått bättre :)

Ja det är riktigt synd att många unga pappor skiter i sitt ansvar. Men det är ju underbart att du har en sådan kanon sambo :)
Svar på tråden 16 år, blivande pappa, varför soc?