• Jimmyh

16 år, blivande pappa, varför soc?

Mariohn skrev 2010-02-23 20:31:12 följande:
    Du var tydlig från början. Det var jag som kom dragandes med mina fördomar och talade innan jag läste efter ordentligt.  Förlåt! 
    ingen fara. jag är nästan säker på att jag har jobb innan barnet föds. jag känner mig väldigt säker men det är ju aldrig 100% säkert. allt kommer nog gå bra till slut iaf :)
  • Jimmyh
    AtroCious skrev 2010-02-23 20:34:55 följande:
    Det vet inte du något om. Finns många omyndiga föräldrar som får socialbidrag.
    eftersom att jag kommer vara vårdnadshavare för mitt barn så är jag försörjningsskyldig för mitt barn. och mina föräldrar för mig. eller ?
  • Jimmyh
    Mariohn skrev 2010-02-23 20:36:00 följande:
    Det hoppas jag verkligen Lycka till!
    Tack så mycket :)
  • Jimmyh
    Jennifer69 skrev 2010-02-23 21:26:58 följande:
    Om man är ogifta när barnet föds blir mamman automatiskt vårdnadshavare, INTE mor eller farföräldrarna. De kvarstår som vårdnadshavare för deras barn, inte för barnbarnen. Någon skrev så ibörjan av tråden och det är helt fel. Pappan blir vårdnadshavare när mamman skrivit på att han får bli det, om man inte är gifta så klart. Då blir båda vårdnadshavare automatiskt.
    okej. vi ska skriva mig som vårdnadshavare så fort det går så att både jag och min flickvän får ha vårdnaden om något skulle hända :)
  • Jimmyh
    MiaEd skrev 2010-02-24 08:06:19 följande:
    Soc kan hjälpa till med andra saker runt omkring. Jag hade förvisso fyllt 18 när jag fick mitt första barn (är 21 nu och väntar mitt andra) men dom hjälpte mig med mycket praktiska saker jag aldrig skulle tänkt på annars. Som att tidigt ställa barnet i kö till förskolan osv.  Ett råd till dig är att satsa på att fortsätta plugga istället för att leta jobb nu. Det är tufft att jobba utan utbildning, jag själv ska börja på högskolan nu i augusti.. 
    jag tänker inter plugga mer just nu. och om jag skulle plugga så får vi ju inga pengar. jag ska på intrevju idag om jobb så allt kommer lösa sig.
  • Jimmyh
    antitanten skrev 2010-02-24 03:00:41 följande:
    Hej JimmyJag är klart imponerad av dig som person och blivande ung pappa.Har kikat i din blogg och måste säga...... strong kille det där.Dessutom skriver du bra och din musik är toppen.Är tyvärr inte så insatt i regelverk osv vad gäller dina frågor, men jag hoppas att du och din flickvän får den hjälp och stöd ni behöver.Kram
    tack så mycket för allting :) skönt att höra :)
  • Jimmyh

idag har jag börjat på en ny praktik plats. och jagär nästan helt säker på att det här kommer leda till ett jobb. man kan aldrig vara helt säker men jag är så säker man kan bli. vd:en e riktigt shysst. mina "koleger" intygade för vd:en att jag jobbade riktigt snabbt och var trevlig. sen så var alla riktigt trevliga och dom hinner inte med allt som måste göras så vd:en sa att dom absolut behövde mig just nu och jag tror att dom kommer anställa mig i juni när praktiken tar slut.

• Jimmyh
    vittra skrev 2010-02-24 20:13:44 följande:
    Du vet att man som praktikant egentligen inte får utföra de anställdas arbete? Då måste de i så fall anställa dig direkt. Vid praktik måste du hela tiden ha en handledare med, och huvudsyftet är inte att du ska arbeta utan att du ska få en inblick i hur arbetet ter sig. Så fungerar det givetvis inte alltid i verkligheten, men vill du gärna ha en anställning skulle jag ju råda dig till att påpeka det och att de i så fall anställer dig direkt. Annars gör du lönearbete utan lön = slavgöra. Ska de ändå anställa, jamen vad är problemet att göra det nu i så fall?
    eftersom jag inte har utbildning så vill dom gärna se att jag kan jobba och att jag inte bara sköter mig i en vecka innan dom ska anställa mig. handledare och hadledare, jag jobbar ju inte ensam utan utför jobbet med en anna person. det jag menar med slavgöra är att jag inte går runt och städar upp andras skit. jag är glad om jag får en anställning i juni och kanske kan få jobba på påsklovet och få betalt för det. vi får se hur allt går :) dom kanske tycker jag jobbar så bra att dom vill ha mig 8 timmar per dag istället för 6 praktik timmar så dom anställer mig tidigare. men det är inget jag kan avgöra :)
  • Jimmyh
    vittra skrev 2010-02-24 20:35:06 följande:
    Ok, det låter ju väldigt bra iaf! En rejäl chans att visa framfötterna
    ja och jag har inget emot att jobba hårt och fort när jag jobbar så det är perfekt när man får en möjlighet till det :)
  • Jimmyh
    AnnaT skrev 2010-02-24 20:32:40 följande:
    Deras anledning var att vi var unga föräldrar inget annat.Dom hotade med LVU bara för att vi inte ville bo kvar där fär att dom behandlade oss som skit.Vi är och har aldrig varit dåliga föräldrar på något sätt just därför anser jag att soc visst är störda i huvudet.Visst att alla inte är så som tur är menjag varnar bara för vad som kan hända det som vi var med om ska ingen behöva vara med om specigellt inte bara för att man är unga föräldrar.
    ingen ska behöva vara med om det. jag vet att soc gjort mycket fel och att vissa som jobbar där inte borde jobba där. men det finns alltid dom som sköter sitt jobb bra
Svar på tråden 16 år, blivande pappa, varför soc?