![tea1982](/bundles/flmuser/images/default_avatar_th.png)
-
Till hennes försvar förstår jag faktiskt inte heller ditt senaste inlägg, i all trevlig bemärkning.Jennie med ie skrev 2010-02-22 16:33:04 följande:Your loss.
-
Att du upplever det som att tråden genomsyras av något tycker jag är väldigt trist. Jag anser inte att någon har gjort några som helst tramp på muslimer, folk har bara haft olika åsikter om vad som är brukligt att lägga pengar på, och vart gränsen ska gå..Amira skrev 2010-02-23 14:37:47 följande:Jag var ironisk i min kommentar. Tråden genomsyras av den andan och det är irriterande. Jag är muslim, varför skulle jag vilja ha ett sk "halalförbud"?
Vem har talat om ett halalförbud.. ? Alla får äta vad de vill i det egna hemmet, det många dock känner är att man kanske ska acceptera att i ett land där halal inte är standard så har man (tyvärr?) tur om det accepteras på ett kommunalt dagis eller i en skola. Å andra sidan tycker många att det är helt rätt att försöka kräva. -
Varför tror du att jag har en negativ syn på det hela.. ? Det enda som jag ser som negativt är att dagisets ekonomi är bristfällig rent allmänt, som jag sa tidigare är grinden sönder sen flera månader tillbaka.. men som någon annan även förklarade så hör inte maten och övriga ekonomin ihop, varför jag inte skrivit något mer utan låtit andra diskutera vidare. Det är det som är poängen med ett forum, ALLA behöver inte tycka lika. Ingen har förolämpat någon, och alla har hållit god ton i tråden. Ändå verkar du irriterad?Amira skrev 2010-02-23 14:56:59 följande:Nej, jag anser att vissa trampar på vårt val av mat, att det inte är okej pga att det härstammar från en religion och att man då helt plötsligt syftar på att det handlar om en kostnadsfråga. Vem/vad avgör vad gränsen ska gå för vad som är rimligt att kräva? Varför ska vegetarianer få denna särbehandling vilket de faktiskt får om man inför ett halalförbud på förskolan. Kanske samhället rent utav tjänar mer pengar på att beställa in halalmat, jag syftar på att nya företag startar och nya jobb uppstår inom en samhällsgrupp som oftast har svårt att komma in på arbetsmarknaden. Vem vet? Varför har du en sådan negativ syn på just detta krav/önskan? Jag är svensk och betalar skatt, har jag tappat mina rättigheter på grund av min tro?
-
Är du förvånad? Jag skulle inte vara positiv till vegetariskt heller, mina barn ska växa upp med att äta kött, vartefter de får göra som de vill i vuxen ålder. Såna val borde kanske fler föräldrar låta sina barn göra.
Men jag har ingen personlig syn på halalkött. Så länge mat och övrig budget inte hör ihop så är det inte ett problem, så som jag ser det.
Är du lite känslig för vad folk anser; för jag ser fortfarande inte hur jag på något sätt förolämpat dig? Men så ansåg även jag inte att man borde sett Muhammedteckningarna som vääärsta grejen, men det gjorde man ändå. Tydligen måste man vara väldigt försiktig med vad man tycker ibland, för folk tar tydligen illa upp för ingenting alls.
Orka. -
Praktiskt vore det säkert, men det vore nog en hel del underviktiga barn, tyvärr. Särskilt såna som inte har veggovanor hemifrån och inte uppskattar sån mat.lokisse skrev 2010-02-23 19:30:28 följande:men köt kan man ju äta hemma.. tycker att det vore mycke mer praktiskt med enbart vegetariskt till alla pa dagis och skola.
-
Jag tycker att ni är lite väl lättirriterade vad gäller er egen religion, ja. Klart som fasiken att alla ska få tro vad de vill, det är när man försöker få alla ANDRA att tycka och göra likadant som en själv som det hela blir lite jobbigt. Och då tycker jag att Jehovas vittnen är lika irriterande med sina hembesök.Amira skrev 2010-02-23 19:36:08 följande:Nej, jag gillar bara inte när man inte kan stå för sin åsikt. I sådana fall kan du väl även anse att vegetariskt är en onödigt kostnad för förskolan? Men näe, för det är inte religiöst betingat (dina ord!!) Ja, jag blir irriterad över sådana här löjligt bristande argument. Och nej, jag tar inte illa upp, men jag blir irriterad - ja. Jag blir irriterad över massor av saker och det behöver nödvändigtvis inte vara religionsrelaterat. Varför ska du ta upp Muhammadteckningarna? Vad har det med saken att göra? Syftar du på att vi muslimer är mer lättretade än andra? Har du mer fördomar om oss (muslimer) att dela med dig? Angående den (teckningen på Muhammad) så är det tydligt att vi inte vill att vår profet ska avbildas, det här HÖGST otillåtet. Varför har man då en sådan benägenhet att göra det? Jag kan inte se det som något annat än att man vill "mucka gräl"? Däremot inser jag med mitt förnuft att dessa människor är just människor som inte är kloka, som saknar respekt mot sina medmänniskor. Om det sedan fanns muslimer som agerade fientligt mot det så är det inget som stöds av Islam, samma som att dessa människor (som tecknade denna bild) inte representerar hela sin folkgrupp.
Jesus avbildas dagligen skämtsamt över hela världen men jag ser ärligt talat inte att min pappa (katolik) blir rabiat över det hela...
Och jag tycker inte att förskolor ska servera vegetarisk mat BARA FÖR ATT. Då ska föräldrarna informeras i förväg, innan man tar ställning till om man vill ha en plats på den förskolan; att barnen kommer att servereras vegetarisk kost.
PS: De slutade med halalslaktat kött efter att många föräldrar (muslimer, lustigt nog!) protesterade. De ville att deras barn skulle växa upp med ett svenskt samhälle, vilket var varför de skrev in dem på ett vanligt, svenskt dagis. Och halalslakt hör inte svenskt samhälle, eller dagis, till.. -
Jag påpekar heller inte att du tvingar mig att tro. Men du accepterar heller inte att jag inte anser att tro är något som ska påverka andra. Flera gånger har du påpekat hur arg du blir över mina inlägg, bara för att jag inte tror som du. Vem är det som ska döma vem gällande muhammedteckningarna förresten.. ? Har inte alla rätt till en åsikt längre? Om någon anser att religion i största allmänhet är DRAVEL och dessutom källan till det mesta onda här i världen (som jag anser) så är det inte så poppis att se folk se rött för att man inte ser allt så fisallvarligt som de gör det. Jag hånar dock inte folk, så du har helt rätt att det kommer från individer, men å andra sidan så vet jag att individer även DE har rätt att tycka och tro som de vill, särskilt i ett land med pressfrihet.Amira skrev 2010-02-23 19:53:54 följande:Nej, helt fel. Galet fel. Islam kan du inte tvinga någon att tro. Det kommer från ditt hjärta. Inget annat är giltigt hos Gud. Kristna avbildar Jesus själva. Vi avbildar inte vår profet. Eller någon annan av våra profeter såsom JESUS, Abraham, Moses etc. Dessutom skrev jag att om det nu fanns muslimer som agerade fientligt mot avbildningen av Muhammad så är det inget som är förenligt med Islam. Läste du inte det, eller? Eller representerar dessa människor som avbildade Muhammad och förlöjligade honom sin folkgrupp? Nej, det handlar om individer, individers handlande och ska dömas individuellt därefter också. Det sista du skrev förstår jag inte, jag är FÖR individuella maträtter. Bara för att jag vill att mitt barn ska äta halalmat betyder det inte att samtliga ska göra det. Varför ska jag kräva det?
-
Påverka samhället är helt ok, men handlar det om att inte acceptera att inte ALLA är intresserade av att leva på ett muslimskt sätt? Jag personligen vill INTE att mina barn äter halalkött, eller bär burka, eller skyler anklarna, eller något annat som hör islamismen till. Och i det svenska samhället är det ok att visa anklarna, äta kossor som inte slaktats vända mot Mekka, och ha håret fladdrandes i vinden. Och med den friheten vill jag att de växer upp. Så om du kan påverka samhället till att folk känner sig fria, vackra, där kvinnor har rätt att gå in i samma rum som män- kör. Men att se ner på andra som ser frihet som en stor milstolpe i sitt liv och bli upprörd över deras inlägg är kanske inte att acceptera olikheter, ELLER att leva i harmoni...Amira skrev 2010-02-23 20:01:34 följande:Och sedan fastnade jag på två ord som du skrev "svenskt samhälle". Ja, vi lever i ett svenskt samhälle men vad utgör ett svenskt samhälle? Jag är svensk rakt igenom, mina föräldrar är svenska, mina förfäder är svenska så långt tillbaka som det kan gå. Har jag mist min nationalitet i och med att jag har konverterat till Islam? Är inte mina värderingar svenska längre? Vad bör klassas som svenska värderingar? Jag trodde den svenska fantastiska andan var att vi accepterar olikheter, olika kulturer och försöker att leva ett fredligt liv tillsammans och där förståelsen för varandra är djupare är något annat land. Har jag tappat min rätt att påverka samhället där vi accepterar olikheter och försöker leva i harmoni med varandra?
-
Om det är påhittat eller inte är säkert en intressant diskussion, dock som att försöka intala den färgblinde att blått är grönt och lila är rött. Det är inte en diskussion för en troende och en ateist.Amira skrev 2010-02-23 20:12:54 följande:Va??! Ursäkta mig, men det här inlägget var verkligen taget ur det blå. På vilket vänster påverkar det andra att mina barn äter halalmat på förskolan? Eller på vilket sätt påverkar det andra att vissa barn äter vegetariskt? Jo, samtliga har rätt till en åsikt, men vad är vitsen med att förlöjliga Muhammad? För mycket navelpill eller? Visst, man får tycka att religion är påhittat. Finns oändligt många diskussioner där ateister och muslimer har diskussioner utan att de förolämpar varandra. Jag kan tala om att det är väldigt givande diskussioner också.
Lyckligtvis har inte halalmaten dykt upp på min sons dagis, och som jag skrev ovan vet jag inte om jag skulle bry mig om det bara serverades till troende muslimer samt inte togs ur den ordinarie budgeten. Men jag skulle nog inte uppskatta om en grind var sönder (som i detta fall) och pengarna las mot religiös fundamentalism istället för att trygga barnens gård. -
Det skrev jag inte. Jag skrev att det kommer från samma religion. Som jag inte direkt ser som det ultimata sättet för mina barn att leva.Amira skrev 2010-02-23 20:21:20 följande:Ja, och alla är inte intresserad av att leva på ett "svenskt" sätt, om det nu ens finns ett SVENSKT sätt. Oj, att servera halalkött till de som önskar kommer att leda till ett samhälle där kvinnor bär burka och där män slår sina fruar? Återigen, dina fördomar spelar dig ett spratt. Mycket ledsamt, men jag kan berätta för dig att det är ytterst vanligt. Hur ska du ha det nu igen; var det en kostnadsfråga, eller?
Självklart är det en kostnadsfråga, det har jag skrivit från ruta ett. Prio borde inte ligga på fundamentalism.
Klart alla inte är intresserade av att leva på ett SVENSKT sätt, men just islam är som andra sidan av myntet. Om man är så troende att man äter halalkött är väl egentligen kvinnans uppgift att ta hand om barn och hem; vad gör barnen över huvud taget på dagis... ? -
Jag förstod det endast för att någon skrev att det var så, jag förhörde inte dagiset i fråga. Jag vet bara att de drog in halalköttet rätt snabbt.Amira skrev 2010-02-23 20:25:55 följande:Om vi vänder på det?; varför besitter du rätten att bestämma vad mina barn ska äta? Hur fasiken vet du att pengarna läggs istället på religiös fundamentalism och inte på barnens gård? Du sade ju själv att du senare förstod att det handlade om två olika konton oberoende av varandra. Hur ska du ha det? Vad hände med den röda tråden i dina inlägg? Nej, återigen blir vi muslimer utpekade till syndabockar. Jag börjar bli trött på det.
-
Nej jag förhörde inte dagiset, jag lovar. Vid Gud fader själv.Amira skrev 2010-02-23 20:29:28 följande:Det är fult att ljuga.
-
Förskolan ska vara för alla, som du säger. Alla ska känna sig trygga. En trasig grind är inte trygghet. Och halalkött är inte heller trygghet.Amira skrev 2010-02-23 20:35:23 följande:Att mina barn äter halalkött kommer inte att påverka dina barn. De kommer snarare att lära sig att det finns olikheter i samhället och att vi kan leva i samråd med varandra. Helt underbart tycker jag. Ja - kvinnans prio ett är ett ta hand om hemmet om hon vill det. Men nu är det så att det inte funkar i dagens samhälle, en person kan omöjligen försörja hela sin familj. Då blir det knapert och därför jobbar kvinnan också. Inget fel med det, absolut förenligt med Islam. Men du har rätt, kvinnans primära är hemmet och sekundära är att arbeta. Men vill hon jättegärna arbeta eller utbilda sig (islam rekommenderar starkt att kvinnan ska utbilda sig) så självklart ska hon göra det. Men vad har det med förskolan och halalmat att göra?
-
När det passar mig.
-
Det tror jag verkligen inte. Jag tror att dagiset verkligen ville tillgodose alla föräldrars behov, som du sa, och även respektera deras tro. Vad jag faktiskt inte förstår är varför de gör det i en veckas tid. Känns skumt. Ska man respektera något ska det väl respekteras all the way, inte i en veckas tid?Amira skrev 2010-02-23 20:41:40 följande:Och halalkött är kanske inte orsaken till den bristande grinden?
-
Kanske är ett bättre uttryck att jag är troende på ett sätt som inte sätter några regler på hur jag ska bete mig, vad jag ska äta, vad jag ska ha på mig, etc. Jag tror på andar, jag tror på karma.. så det är en himla blandning. Lite OT.Amira skrev 2010-02-23 20:42:31 följande:Du är troende när det passar dig. Okej, jag respekterar det.
-
.. och nu ska jag umgås lite med min make. Puss och hej, leverpastej (kosher!)
-
Det borde kanske vara den optimala lösningen... ?Jennie med ie skrev 2010-02-23 21:21:48 följande:Här serverar vi som sagt två "ordinarie" alternativ. Ett som är fläskfritt men inte halalslaktat, och ett som är lakto-ovo-vegetariskt (om det inte är fisk, det äter alla). Ingen förälder har "krävt" halalslaktat utan är införstådda med från början att det är vegetariskt som är alternativet i så fall, och de verkar tycka det är helt OK. Och ingen icke-muslimsk t ex förälder har klagat på att barnen inte serveras fläskkött. Eventuella allergier (laktosintolerans t ex på andra avdelningar) vävs in i detta beroende på vilken kostriktning de barnen har, äter de också vegetariskt t ex är i regel det vegetariska laktosfritt också. Så det behöver inte bli sjuttiotretton olika rätter för att kunna ta hänsyn till både allergier/intoleranser och religion/etik.