• Evelinaaw

Unga föräldrar!

Hej.

Jag är en tjej på 22 år, och är så himla trött på hur människor ser på unga föräldrar. Så nu ska jag berätta min historia och se va ni tycker.

Jag gick 3:e året på gymnasiet och åt p-piller, hade en stabil pojkvän och bra familj och vänner.
    Men av någon annledning så blir ja gravid vid 18 år ålder, klart kom som en chock och visst vi var unga, men av någon annledning så såg jag det som ett mirakel. För är ju meningen att p-piller ska skydda.
    Vi behåller barnet, och är överlyckliga över detta både jag min pojkvän familj och vänner.

Men av någon annledning, så är det samhället utanför som dömer oss unga föäldrar, va är det som säger att om du är 40 så är du en bättre föräldrar,?!?!
    Vadå bara för livserfarenheten är längre, det där är skitsnack, livserfaenhet har ingeting med ung mamma att göra. Är så trött på allas fördomar. och först och främst av äldre människor.

Min mage började växa alla i skolan började kolla så tog på mig en tröja där det står bebis, JA JAG ÄR GRAVID!! så vet alla de, alla tog det som en klackspark ingen ont fick jag.

Men varje gång jag gick på stan, eller i affärer, så vände sig folk om, och det värsta var när mina föräldar var på ffest och dom hör hur folk sitter och viskar?!?!

VUXNA MÄNNSIKOR SITTER OCH VISKAR OM DERAS 18ÅRIGA DOTTER SOM ÄR GRAVID, SOM OM DET VORE EN SKAM I DAGEN SAMHÄLLE.

För att sammanfatta det kort, så är våran son 3 år idag, en bortskämd liten pojke ;) men unga föräldrar som orkar vara upp natt som dag, och orkar göra allting preisc som alla andra. om inte till och med bättre!

Är en stolt ung mamma!!!!!

• Svar på tråden Unga föräldrar!
  • Cloud Berry
    Dr Mupp skrev 2010-02-20 00:44:26 följande:
    Varför tror "alla" unga mammor att så fort nån tittar på dem är det för att de tycker att det är fel att det är unga mammor. Har ni så dåligt självförtroende att ni måste tro att alla snackar och/eller tänker skit om er? Har ni aldrig tänkt på att det kan beror på att de tycker att era barn är otroligt söta. Eller att ni har en fin mage. Och ja folk tittar lika mycket även om man är 30.
    Håller med!
  • Evelinaaw
    Cloud Berry skrev 2010-02-20 23:05:26 följande:
    Håller med!
    Hanldar inte om att man tror, utan vet!
  • BlommyNess12
    Evelinaaw skrev 2010-02-20 23:04:28 följande:
    Så komiskt att läsa, jätte roligt att det var så lätt för dig.  :) Det roliga är att dom var värst för min del.
    Underligt att det var så. Här var det dem som var mest positiva, och berättade egna historier om hur de själva fick barn när de var runt 18, och att förr så fick nästan alla barn när de var i den åldern så det var ju inget konstigt med det. Konstigare tyckte de det var med de som var 40+ med första barnet, de var ju nästan i deras ålder och de kunde inte föreställa sig att vänta så länge själva.
  • Evelinaaw
    BlommyNess12 skrev 2010-02-20 23:06:35 följande:
    Underligt att det var så. Här var det dem som var mest positiva, och berättade egna historier om hur de själva fick barn när de var runt 18, och att förr så fick nästan alla barn när de var i den åldern så det var ju inget konstigt med det. Konstigare tyckte de det var med de som var 40+ med första barnet, de var ju nästan i deras ålder och de kunde inte föreställa sig att vänta så länge själva.
    Hehe okej, ja preicis. Tack för alla åsikter alltid kul att höra andras versioner.
  • Cloud Berry
    Evelinaaw skrev 2010-02-20 23:06:31 följande:
    Hanldar inte om att man tror, utan vet!
    Jaha, du frågar alltså?
  • Evelinaaw
    Cloud Berry skrev 2010-02-20 23:08:15 följande:
    Jaha, du frågar alltså?
    Jaa faktiskt=)
  • Gyllan

Tycker det är kul att läsa ditt inlägg och tror att vissa verkligen skulle behöva läsa det både en och två gånger.

Tyvärr finns det fördomar inte bara mot yngre utan även äldre föräldrar. Mina föräldrar var äldre (mamma var 40 när jag föddes, pappa 38) och jag fick höra att mina föräldrar "var gamla, de kan väl inte orka någonting" osv. Fast det aldrig var fallet och de busade lika mycket, om inte mer med oss barn än mina vänners föräldrar.

Så länge man är en bra förälder och gör det som är bäst för sitt barn så har folk ingen rätt att lägga sig i hur gammal man är, vare sig man är "ung" eller "äldre".

• Evelinaaw
    Gyllan skrev 2010-02-20 23:09:26 följande:
    Tycker det är kul att läsa ditt inlägg och tror att vissa verkligen skulle behöva läsa det både en och två gånger. Tyvärr finns det fördomar inte bara mot yngre utan även äldre föräldrar. Mina föräldrar var äldre (mamma var 40 när jag föddes, pappa 38) och jag fick höra att mina föräldrar "var gamla, de kan väl inte orka någonting" osv. Fast det aldrig var fallet och de busade lika mycket, om inte mer med oss barn än mina vänners föräldrar. Så länge man är en bra förälder och gör det som är bäst för sitt barn så har folk ingen rätt att lägga sig i hur gammal man är, vare sig man är "ung" eller "äldre".
    Jo jag vet tyävrr är det väl så. Tycker alla borde accepteras utan att disuktera, gammal som ung.
  • Ruggugglan

Jag blev mamma som 17åring. De som dömde mig var ungdomar som tyckte att jag förstörde mitt liv! Det var ist äldre personer som berömde mig för att jag fixar det så bra.

Svar på tråden Unga föräldrar!