• Evelinaaw

Unga föräldrar!

Hej.

Jag är en tjej på 22 år, och är så himla trött på hur människor ser på unga föräldrar. Så nu ska jag berätta min historia och se va ni tycker.

Jag gick 3:e året på gymnasiet och åt p-piller, hade en stabil pojkvän och bra familj och vänner.
    Men av någon annledning så blir ja gravid vid 18 år ålder, klart kom som en chock och visst vi var unga, men av någon annledning så såg jag det som ett mirakel. För är ju meningen att p-piller ska skydda.
    Vi behåller barnet, och är överlyckliga över detta både jag min pojkvän familj och vänner.

Men av någon annledning, så är det samhället utanför som dömer oss unga föäldrar, va är det som säger att om du är 40 så är du en bättre föräldrar,?!?!
    Vadå bara för livserfarenheten är längre, det där är skitsnack, livserfaenhet har ingeting med ung mamma att göra. Är så trött på allas fördomar. och först och främst av äldre människor.

Min mage började växa alla i skolan började kolla så tog på mig en tröja där det står bebis, JA JAG ÄR GRAVID!! så vet alla de, alla tog det som en klackspark ingen ont fick jag.

Men varje gång jag gick på stan, eller i affärer, så vände sig folk om, och det värsta var när mina föräldar var på ffest och dom hör hur folk sitter och viskar?!?!

VUXNA MÄNNSIKOR SITTER OCH VISKAR OM DERAS 18ÅRIGA DOTTER SOM ÄR GRAVID, SOM OM DET VORE EN SKAM I DAGEN SAMHÄLLE.

För att sammanfatta det kort, så är våran son 3 år idag, en bortskämd liten pojke ;) men unga föräldrar som orkar vara upp natt som dag, och orkar göra allting preisc som alla andra. om inte till och med bättre!

Är en stolt ung mamma!!!!!

• Svar på tråden Unga föräldrar!
  • Evelinaaw
    Amira skrev 2010-02-20 17:50:45 följande:
    Jag har aldrig upplevt det såsom du har gjort. Däremot har jag märkt att deras attityd samt förhållningsätt förändras när de får reda på att jag är en ung tvåbarnsmamma.  Förmodligen har de tanken om att jag går på socialbidrag, men ack så fel de har. Jag tog studenten med goda betyg, började omedelbart att arbeta hårt i två år utan semester. Ungefär två månader innan min 21 årsdag födde jag min son. 
    Precis, attityden till unga föräldra finns där.
  • BlommyNess12
    Evelinaaw skrev 2010-02-20 22:46:14 följande:
    Okej, så hur ska människor veta att man är omogen?! hm, okej, så du tror att det hanldar om hur du är, tror du har fel. Hanldar om hur människor dömer alla andra. Har ingeting med omogen att göra, för dom känner inte mig. Och jag var väldigt mogen redan då.
    Jag trodde du bodde i ett litet samhälle där alla vet allt om alla?
  • BlommyNess12
    Evelinaaw skrev 2010-02-20 22:47:43 följande:
    Precis, attityden till unga föräldra finns där.
    Ja, positiv attityd, alla som pratade med mig berättade bara hur impade de var över att jag fixade gymnasiet, och samboskap, betala hyran och vara mamma samtidigt. Aldrig något negativt, någonsin.
  • shpongle

Äsch det är väl inget att bry sig om ändå, jag tycker generellt att folk dömmer ALLA föräldrar på tusen olika vis.
    Är människan inte för ung är hon för gammal, är hon inte för fattig så jobbat hon för mycket för tidigt i barnens ålder, är hon inte dum som har barnvakt tidigt så är hon klängig och uppfostrar osjälvständiga barn, är hon inte äcklig hippie så är hon ondskefull och omiljövänlig som itne använder tygblöjor, är hon inte för diciplinerad är hon alldeles för slapp och curlar osv osv osv
    Folk dömmer föräldrar och deras sätt att uppfostra deras egna barn hela tiden, för barn, barnuppfostran osv är sådan där grej som alla anser sig veta bäst om och har rätt i.
    Så om man tillhör en av de där "grupperna" som folk gillar att dömma är det väl bara att skita i det och tänka att jaha, orkar de gå och bry  om mitt sätt att leva som gör mig lycklig är det väl deras ensak.

Folk dömmer föräldrar, hela tiden... och det är inte bara de "gammla" som dömmer de unga utan tvärtom hela tiden tycker jag....
    Jag hade t.ex en samtal med min mamma idag när hon berättade hur hennes syster hade sagt åt att hon var slösaktig och onödig när hon beslutade sig för att lämna in hundarna på lustvätt på ett djurssjukhus samtidigt som hon gjorde städsaneringen där hemma istället för att göra både och helt själv när hon precis fått en liten bebis... Jäckla onödigt av min moster att dömma en nybliven trött mamma sådär för hon för massa år sedan, tre minuter senare diskuterar vi en vän som fått barn och hade som status på facebook att hon var insnöad utan blöjor just precis... Min lilla mamma blev förfärad över att hon inte använde tygblöjor!!! Jag svarade "ja, nästan lika hemskt som hon som körde hundarna i bilen till hoppets stjärna för lustvätt istället för att göra det själv. Sånt slöseri på pengar och miljön med bensinen och kostnaderna"...

Det jag försöker säga: Koncentrera dig mindre på de idioterna som dömmer dig och din familj, för de är inget att göra något åt. Koncentrera dig på att dömma andra föräldrar i onödan - som vi alla gör.

Sen fattar jag inte riktigt varför man jämt ska identifiera sig som "ung förälder" heller för den delen...

• Evelinaaw
    Dr Mupp skrev 2010-02-20 00:54:11 följande:
    Vad bra at du vet allt om min situation.
    Sa jag inte heller att jag visste! utan var du som föröskte förklara för mig att du visste hur det var i min situation.
  • Evelinaaw
    BlommyNess12 skrev 2010-02-20 22:57:08 följande:
    Ja, positiv attityd, alla som pratade med mig berättade bara hur impade de var över att jag fixade gymnasiet, och samboskap, betala hyran och vara mamma samtidigt. Aldrig något negativt, någonsin.
    Den positiva attityden fick ja från ugnre, och av äldre tvärtom.
  • Evelinaaw
    shpongle skrev 2010-02-20 22:57:44 följande:
    Äsch det är väl inget att bry sig om ändå, jag tycker generellt att folk dömmer ALLA föräldrar på tusen olika vis.Är människan inte för ung är hon för gammal, är hon inte för fattig så jobbat hon för mycket för tidigt i barnens ålder, är hon inte dum som har barnvakt tidigt så är hon klängig och uppfostrar osjälvständiga barn, är hon inte äcklig hippie så är hon ondskefull och omiljövänlig som itne använder tygblöjor, är hon inte för diciplinerad är hon alldeles för slapp och curlar osv osv osvFolk dömmer föräldrar och deras sätt att uppfostra deras egna barn hela tiden, för barn, barnuppfostran osv är sådan där grej som alla anser sig veta bäst om och har rätt i. Så om man tillhör en av de där "grupperna" som folk gillar att dömma är det väl bara att skita i det och tänka att jaha, orkar de gå och bry  om mitt sätt att leva som gör mig lycklig är det väl deras ensak. Folk dömmer föräldrar, hela tiden... och det är inte bara de "gammla" som dömmer de unga utan tvärtom hela tiden tycker jag....Jag hade t.ex en samtal med min mamma idag när hon berättade hur hennes syster hade sagt åt att hon var slösaktig och onödig när hon beslutade sig för att lämna in hundarna på lustvätt på ett djurssjukhus samtidigt som hon gjorde städsaneringen där hemma istället för att göra både och helt själv när hon precis fått en liten bebis... Jäckla onödigt av min moster att dömma en nybliven trött mamma sådär för hon för massa år sedan, tre minuter senare diskuterar vi en vän som fått barn och hade som status på facebook att hon var insnöad utan blöjor just precis... Min lilla mamma blev förfärad över att hon inte använde tygblöjor!!! Jag svarade "ja, nästan lika hemskt som hon som körde hundarna i bilen till hoppets stjärna för lustvätt istället för att göra det själv. Sånt slöseri på pengar och miljön med bensinen och kostnaderna"...Det jag försöker säga: Koncentrera dig mindre på de idioterna som dömmer dig och din familj, för de är inget att göra något åt. Koncentrera dig på att dömma andra föräldrar i onödan - som vi alla gör. Sen fattar jag inte riktigt varför man jämt ska identifiera sig som "ung förälder" heller för den delen...
    Sant. Tack!
  • BlommyNess12
    Evelinaaw skrev 2010-02-20 23:00:26 följande:
    Den positiva attityden fick ja från ugnre, och av äldre tvärtom.
    Jag fick massor av positiv attityd, speciellt från kvinnor 50+.
  • Evelinaaw
    pussgurkan86 skrev 2010-02-20 17:39:58 följande:
    jag förstår inte varför ts skriver att hon är till och med bättre än äldre mammor. du vill ju inte att någon ska döma dig men du dömer äldre mammor. sluta klaga och lev ditt liv.
    Ber om ursäkt inte alls så jag menade! Tycker att alla borde vara på samma nivå.
  • Evelinaaw
    BlommyNess12 skrev 2010-02-20 23:02:52 följande:
    Jag fick massor av positiv attityd, speciellt från kvinnor 50+.
    Så komiskt att läsa, jätte roligt att det var så lätt för dig.  :) Det roliga är att dom var värst för min del.
Svar på tråden Unga föräldrar!