• tjenixen

Laktosfri kost? Innehåller detta laktos?

Vår 5åring har "alltid" varit allergisk mot olika födoämnen men nu finns även misstankar mot laktosen. Vi ska nu köra laktosfri kost i ett par veckors tid.
    Sitter nu på jobbet och ska skriva nota inför kvällens handling och kom då att tänka på några saker som jag inte har en aning om de innehåller laktos eller ej. Kanske någon här vet?
    Det jag undrar över är om Kellogs Coco Pops, O´boy eller Ostbågar innehåller laktos? Finns ju så många olika livsmedel som innehåller det man inte trodde så jag tänkte vara lite före nu och fråga några experter här:)

• Svar på tråden Laktosfri kost? Innehåller detta laktos?
  • tjenixen
    Vickan skrev 2010-02-19 13:31:35 följande:
    oj det smög visst in ett litet stavfel.. Karamellkungen heter ju lösviktsgodiset och inget annat
    Förstod det:)
  • Nalle Puh73

Den är mjölkfri. Vi använder det och vi kör helt mjölkfri kost till vår lillkille.

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • tjenixen
    Vickan skrev 2010-02-19 13:27:35 följande:
    Han kan fortsätta äta dom små "chokladlinserna" om det är dom du menar.. karamellakungens chokladlinser plättar eller vad vi nu kallar dom är mjölkfria. Dom har även skumbjörnar som är doppade i choklad som också är mjölkfria Kolla in deras hemsida vaniljtopparna är också det mina barn älskar chokladbjörnarna... Culiness innehåller inte mjölk men som det mesta annat så görs det i en fabrik som gör andra produkter som innehåller mjölk däför skriver dom flesta att det kan innehålla spår av för då går dom fria ifall någon blir sjuk av att dom som har allergi.
    nääääää de små plättarna/linserna från karamellkungen innehåller ju laktos:(
    www.candyking.com/Candyking/templates/Candyking_productPage.aspx&epslanguage=SV
  • mammakalmar

Jag tror att hon menar de som ser ut som nonstop för de är laktosfria men kan innehålla spår av mjölk.

• tjenixen
    mammakalmar skrev 2010-02-19 13:50:00 följande:
    Jag tror att hon menar de som ser ut som nonstop för de är laktosfria men kan innehålla spår av mjölk.
    nää såna vill vi inte ha - ingen som gillar.
  • tjenixen
    tjenixen skrev 2010-02-19 13:51:42 följande:
    nää såna vill vi inte ha - ingen som gillar.
    jag får helt enkelt lusläsa innehållsdeklarationerna på godiset när jag handlar ikväll.
  • RosaNapp

Vi körde laktosfritt till mellan ett par veckor. Jag tyckte inte det var några större problem att anpassa sig till det, mellan drack den laktosfria mjölken precis som vanligt, liksom yoghurt och sånt. Sen blev jag snabbt van att kolla innehållsförteckningarna.

Nu har vi övergått till helt mjölkfritt och det har varit en större omställning.

• tjenixen
    RosaNapp skrev 2010-02-19 13:54:35 följande:
    Vi körde laktosfritt till mellan ett par veckor. Jag tyckte inte det var några större problem att anpassa sig till det, mellan drack den laktosfria mjölken precis som vanligt, liksom yoghurt och sånt. Sen blev jag snabbt van att kolla innehållsförteckningarna. Nu har vi övergått till helt mjölkfritt och det har varit en större omställning.
    Nä oftast är det ju inga större problem. Vill mest ha lite råd och tips. Vi har en drös med andra allergier med att ta hänsyn till så alla produkter funkar inte + att affären här hemma inte hade så värst mycket att välja på vad gällde yoghurt osv men det har jag fått dem att beställa hem så det kommer imorgon eller på måndag:)
  • mammakalmar

Man får ju ganska snabbt koll på vad som innehåller laktos och vad som inte innehåller laktos.

Min son har varit laktosfri i snart 7 år och jag har fått lära mig vad saker och ting innehåller.

När han blev det så kunde man fortfarande köpa maränger som inte innehöll mjölk och tårtbottnar, men nu finns inte det längre tyvärr eller är i alla fall riktigt svårt att få tag på.

• tjenixen
    mammakalmar skrev 2010-02-19 13:57:48 följande:
    Man får ju ganska snabbt koll på vad som innehåller laktos och vad som inte innehåller laktos. Min son har varit laktosfri i snart 7 år och jag har fått lära mig vad saker och ting innehåller. När han blev det så kunde man fortfarande köpa maränger som inte innehöll mjölk och tårtbottnar, men nu finns inte det längre tyvärr eller är i alla fall riktigt svårt att få tag på.
    ja, det värsta är ju när de ändrar recept och inte upplyser klart och tydligt om det. Varit med om det får ett par år sedan - inte kul.
    Folk i vår närhet blir fortfarande förvånade när jag säger att man kan köpa maränger som inte innehåller ägg:) Men då är det ju som sagt var mjölk i dem och det funkar ju inte nu.
Svar på tråden Laktosfri kost? Innehåller detta laktos?