• tjenixen

Laktosfri kost? Innehåller detta laktos?

Vår 5åring har "alltid" varit allergisk mot olika födoämnen men nu finns även misstankar mot laktosen. Vi ska nu köra laktosfri kost i ett par veckors tid.
    Sitter nu på jobbet och ska skriva nota inför kvällens handling och kom då att tänka på några saker som jag inte har en aning om de innehåller laktos eller ej. Kanske någon här vet?
    Det jag undrar över är om Kellogs Coco Pops, O´boy eller Ostbågar innehåller laktos? Finns ju så många olika livsmedel som innehåller det man inte trodde så jag tänkte vara lite före nu och fråga några experter här:)

• Svar på tråden Laktosfri kost? Innehåller detta laktos?
  • tjenixen
    Nalle Puh73 skrev 2010-02-19 12:35:10 följande:
    Köpte Oboy igår och den var mjölkfri, däremot så står det på Icas att den kan innehåll spår av tror jag det var men på orginal oboyen kan då jag inte hitta nån mjölk trots lusläsning av förpackning
    Tack vad bra. Vi har en sån där plåtburk vi häller över oboyen i och det står ju inget innehåll då eftersom jag inte sparat påsen. Då vet jag att han kan få oboy ibland med - jättebra. Försöker ju göra övergången till laktosfri kost så smidig som möjligt och det mesta kan han ju fortfarande äta även om förpackningarna ser lite annorlunda ut mot annars. Fick t o m Ica-affären här att ta hem lite fler sorters yoghurt:)
  • Nalle Puh73
    tjenixen skrev 2010-02-19 12:37:06 följande:
    Tack vad rara ni är. Var in och kikade på OLW´s sida och den var ju jättebra, Estrellas var ju rent botten. Är det någon skillnad på de bådas innehåll? Kan ju kika sen i och för sig med. Ja allergier har vi ju en drös av det gäller bara nu att lära sig denna nya så det inte blir fel. Ska se om jag kan gå och och läsa lite om laktos osv när jag har rast nästa gång:)
    Jag vet inte. Tycker OLW chips är godast så jag har faktiskt inte läst på Estrellas påsar på affären. Tyvärr så är ju dom flesta sorter ett stort Nej när det gäller mjölkallergier och laktos.
    ♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • tjenixen
    Nalle Puh73 skrev 2010-02-19 12:39:54 följande:
    Jag vet inte. Tycker OLW chips är godast så jag har faktiskt inte läst på Estrellas påsar på affären. Tyvärr så är ju dom flesta sorter ett stort Nej när det gäller mjölkallergier och laktos.
    mm förstår det. Och lille W som älskar mjölkchoklad med, såna små plättar man kan köpa i lösgodis. Det blir att vara lite uppfinningsrik nu till fredag/lördagsmyset.
  • nostalgi

Har alltid undrat över varför somliga (jättemånga) barn får födoämnes allergier! Det är nog mycket mer ¤3¤5&++?=¤# i maten än vi nånsinn vill veta.......

Ekologiskt borde vara billigare!

• tjenixen
    nostalgi skrev 2010-02-19 12:42:49 följande:
    Har alltid undrat över varför somliga (jättemånga) barn får födoämnes allergier! Det är nog mycket mer ¤3¤5&++?=¤# i maten än vi nånsinn vill veta....... Ekologiskt borde vara billigare!
    ja, kan inte annat än instämma. Det är ju så mycket tillsatser osv i allt numer. Försöker handla en del ekologiskt men tyvärr är ju så många varor så mycket dyrare att det är svårt att försvara det. Hoppas på att det blir billigare vartefter.
  • nano
    nostalgi skrev 2010-02-19 12:42:49 följande:
    Har alltid undrat över varför somliga (jättemånga) barn får födoämnes allergier! Det är nog mycket mer ¤3¤5&++?=¤# i maten än vi nånsinn vill veta.......Ekologiskt borde vara billigare!
    Antagligen för att det till stor del är ärftligt. Förr dog de barnen som föddes med allregier i tidig ålder och kunde då aldrig föra vidare allergierna. Pratade med en tjej från ecuador (bodde i en by uppe i bergern) som hade vart och studerat i usa och vi frågade om det fanns barn emd glutenintolerans (en som var med hade det nämligen) och hon svarade med lite sorg i rösten att det antagligen föds en hel del med den diagnosen där men alla dör eftersom den inte "känns till" upp i de mindre byarna som det görs i andra länder. Inne i storsäderna bland de familjerna som har de bättre stältt finns det väl kanske större chans att det upptäcks ohc kan "behandlas" med rätt kost. Vi försökte fråga några andra av de som bodde i samma by om glutenintolerans och allergier i allmänhet men de förstod inte vad vi menade, det trodde inte att det fanns alls 

Sen finns det säkert en massa saker i miljön som hjälper till att utveckla allergierna.
  • vittra
    tjenixen skrev 2010-02-19 12:42:17 följande:
    mm förstår det. Och lille W som älskar mjölkchoklad med, såna små plättar man kan köpa i lösgodis. Det blir att vara lite uppfinningsrik nu till fredag/lördagsmyset.
    Mörk choklad går bra för laktoskänsliga, men det brukar iofs kanske inte vara någon höjdare för barn.. alternativt kan man ju göra en hel del eget godis istället och då använda laktosfria produkter

Tänk på att hårdost (som många envisas med att påstå att de inte kan äta) inte innehåller någon laktos (pga processen) så helt vanlig ost kommer han ändå kunna äta.
  • Nalle Puh73
    vittra skrev 2010-02-19 12:54:15 följande:
    Mörk choklad går bra för laktoskänsliga, men det brukar iofs kanske inte vara någon höjdare för barn.. alternativt kan man ju göra en hel del eget godis istället och då använda laktosfria produkter Tänk på att hårdost (som många envisas med att påstå att de inte kan äta) inte innehåller någon laktos (pga processen) så helt vanlig ost kommer han ändå kunna äta.
    Ska den inte vara lagrad en viss tid för att vara laktosfri?
    ♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Vroooooom
    tjenixen skrev 2010-02-19 12:42:17 följande:
    Det finns ljus choklad som är gjord på rismjölk som smakar hyfsat likt mjölkchoklad. Annars har Brunbergs (finskt märke) en laktosfri mjölkchoklad, jag vet dock inte vart det finns att köpa förutom i Finland och via en butik på nätet.

Sen finns det ju även tabletter med laktasenzym på apoteket som kan hjälpa laktosintoleranta. Jag brukar ta såna när jag ska äta någon mat med laktos i och det funkar hyfsat för mig.
    Did I mention this is a rant? Sense really has no place in it.
  • nostalgi

När mina pluttar var små bode vi på landet, och odlade allt själv, så långt det gick. Julegrisen köpte vi av bonden brevid. Godis och saft/ sylt, mussli m.m tillvekade vi själva. Aldrig några allergier där inte. När vi flyttade till stan sen, började eländet.

Nu får jag proritera det ekologiska för dotterns skull, och dra in på annat. Men samtidigt;- Ju större efterfrågan blir, ju billigare lär det ju att bli.

Vi brukar ta' och "storhandla" på gårdsbutiker, när det finns säsong, något omständigt, men det känns bra, även om man får lägga ner en del tid på det.

Svar på tråden Laktosfri kost? Innehåller detta laktos?