Har inte skrivit på länge men vår lilla Saga som nu är ett 15 månader har fortsatt problem med tarmen. Hon klarar i dag att bajsa men tömmer inte helt har vi märkt så vi får ge henne lavemang var tredje, fjärde dag och då ligger vi på 2 liter vattenlavemang per gång.
Tyvärr så känns det som vi står och stampar på samma ställe fortsatt. Är ju remiterade till Drottnings silvias barnsjukhus i Göteborg och gjort en del undersökningar där men känner oss inte så väl omhändertagna tyvärr. Det tar en hemskans tid allt och de känns inte heller som de lyssnar på oss samt att de inte läst genom hela hennes långa journal från vårt hemmasjukhus. Man har i alla fall nu uteslutit HS men även cyctisk fibros.
Har nu en tid till buköversikt och tjocktarmsröntgen den 25 okt, sen provtagningar samt inläggning som vi pratat med dr om men när vi fick kallelsen stod det inget om inläggning så jag ringde upp och frågade men de kunde de inte se men det va ju det som va poängen med att vi skulle dit. Att de skulle hjälpa oss att ställa in hennes movicol, se om hennes tarm är tom efter hon bajsat själv osv. Då ger man oss tid till tjocktarmsröntgen där tarmen ska va laxerad innan vi kommer dit. hur ska vi då kunna få hjälp att ställa in hennes mediciner när hon kommer dit med en tom tarm? Va gör buköversikten för nytta då? Så jag ringde även upp igår och frågade om det va så välgenomtänkt. Hon jag pratade med kunde ju givetvis inte svara på det men lovade kontakta dr och prata med honom om hur han tänkt. Vi får hoppas hon återkommer med svar i dag eller i morgon då det handlar om ledighet från jobb, barnens skola mm. Så min tanke är ju helt klart att vi borde slutat med medicineringen några dagar innan och inte ge lavemang på några dagar, komma dit upp och få göra en buköversikt, ta prover, läggas in, då man sett tarmöversikten kan de hjälpa oss med att ge lavemang och även ta ställning till hur ofta de ska göras, hur mycket movicol hon ska ha osv. Sen kan vi laxera henne där upp och ta en tjocktarmsrötgen någon dag senare. Gör de som de tänkt så kommer vi ju få va där betydligt längre tid och det kostar ju både dem och oss mer.
förstår ni andra föräldrar mina tankar om undersökningen? Hoppas för annars måste jag hitta ett annat sätt att förklara min tankegång på både för er men främst för dr. där uppe. En läkare som vi för övrigt inte träffat men fick som dr när vi remiterades dit men inte fick komma till sen för att hans mottagning ställdes in och då fick en annan dr. men ändå står denna första dr kvar som ansvariga för oss. Bara det är lite skumt med kan jag tycka.