Hirschsprung del 13
Hej
jag har precis hittat hit. Vi fick vårt tredje barn i förra sommaren så nu är hon snart 8 månader. Hon har sen hon vart liten haft problem med att bajsa och stora magsmärtor efter att hon vid några veckors ålder började matvägra och sen även fick blod i avföringen så togs vi på lite mer allvar. Vi fick då komjölksproteinfrikost och hennes värsta magsmärtor blev bättre men att bajsa hade hon fortsatt lika svårt med men eftersom hon dels va tredje barnet så masserade vi hennes mage, retade hennes tarm, tempade osv så hon med hjälp av oss fick bajsat och vi kunde i bland känna hur vi flyttade hennes avföring i tarmarna när vi masserade. Trots detta och antagligen beroende på att vi klarade av detta hemma så blev man inte helt trodd på inne på sjukhuset, när man sen åter gjorde avföringsprov på henne och även de påvisar blod i avföring så börjar man fundera lite men inte mer. Hon va ju så glad och pigg när vi kom in med henne och så gick hon ju upp bra i vikt. Hon har trots allt varit en solstråle sen början. Matglad har hon vart också utom när det då börjat bli lite stopp. det större problem kom väl inte förrän nu när hon började äta mer och mer fast föda. Efter några dagar men ingen avföring eller minimal så matvägrade hon igen, blev ordinerad lactulos men nu är vi uppe i 20 ml de gånger vi får i henne det men det är svårt.Tillslut kände jag att nu får det va nog och såg till att vi fick komma till storebrors barnläkare på sjukhuset eftersom jag vet hon är bra och hon vet att jag inte hetsar upp mig i onödan. Väl hos henne fick vi snabbt tid till vanligt röntgen och hon berättade redan innan att man skulle kolla efter hirschsprungs. Ja röntgen visade att det tyder på hirschsprung men någon säker diagnos får vi inte förrän efter vi fått komma till Göteborg på tryckmätning av tarmen. så nu väntar vi på den tiden.
i dagsläget bajsar hon inget eller pyttelite vilket kan jämnföras med från en lillfingernagel till en tumnagel och då har hon oftast kämpat i flera timmar. hon får därför microlax var tredje dag och då kommer det men vad vi kan se så börjar även effekten avta. dock äter hon oftast bra och är en rund och go tjej och hur hon kan ha det humöret hon har förstår vi inte. Dock upplever jag henne många gånger som trött sen vet jag inte om de har något samband men hon svettas mycket och ofta. i övrigt är frisk va vi vet. det enda är att hon som liten vid några gånger under sömnen inte andades utan hade andningsuppehåll.