Hirschsprung del 13
Hej!
Kommer för tillfället inte ihåg hur man lägger till tidigare trådar men det kanske vi kan fixa någon annan dag.
Hej!
Kommer för tillfället inte ihåg hur man lägger till tidigare trådar men det kanske vi kan fixa någon annan dag.
Ja, det är det recept på - åtminstone i stora mängder. Vi har fått det utskrivet av sonens läkare och tar till det vid behov. Han är aldrig "hård i magen", men när det kommer "fisar" i kalsongerna, så är det dags.
Hej - har en son från Kina, 3 år, med Hirschsprung. Han är opererad där men går just nu igenom en utredning i Sverige eftersom journalerna från Kina är bristfälliga. Vi har inte haft problem med förstoppning mer än vid ett tillfälle, efter en influensa. Den resulterade dock i toxisk enterokolit med akutinläggning i Lund några dagar. Vår son går på toa alt. bajsar i blöjan dagligen utan lavemang. Eftersom man tagit bort 2/3 av tarmen är bajset aldrig fastare än gröt och kommer förmodligen aldrig att bli det heller. Var i Lund för sugbiopsi igår så om 3 veckor vet vi om det behövs ytterligare operation eller vad som händer härnäst.
Hej Kinamamma!
Jag är lite nyfiken på hur det gick för er i Lund. Kommer din kille behöva opereras igen?
F.ö är vi fortfarande mycket nöjda med Botox-behandlingen. Så nöjda att vi kommer att fylla på nu med en dos till nu när det gått 3 månader.
Hej!
Jag har en liten fråga om bajsvanor och användandet av lavemang. Vår 2,5 årings avföring är aldrig fastare än gröt utan relativt löst och ungefär som havregrynsgröt (ursäkta!). Han har därför aldrig haft förstoppning, eller rättare sagt varit hård i magen. Men däremot så bajsar han inte alltid varje dag och det är detta som är "problemet". Ofta bajjar han varannan dag och då kommer det rejält. MEN tarmterapeuten och läkaren säger att han SKA bajsa varje dag och gör han inte det så ska vi ge honom lavemang i form av microlax. Detta är dock en väldigt tråkig procedur då det känns som ett stort övergrepp på pojken. Som ni märker så inbillar jag mig att det går bra om han bara bajsar varannan dag men det kanske är väldigt fel???
Jag kan tillägga att han inte äter speciellt bra, iallafall inte här hemma, och kanske det är därför som han inte behöver bajsa mer än varannan dag. Eller så äter han inte speciellt bra för att han känner sig förstoppad jämt?
Lång fundering som jag kanske borde ta med personalen i Göteborg...
Jessica och Rasmus: Min son på 25 mån har heller aldrig (eller mycket sällan) fast avföring. Men jag tror inte det har med förstoppningen att göra. Jag har förstått att det kan bildas en propp i tarmensom ändå släpper förbi en del bajs, och det är den man vill åt.
Min son har varit förstoppad från och till hela våren, så vi har fått använda klyx. Håller med om att det är jobbigt och känns oerhört men nu har min son börjat säga "bra i magen" efter varje gång, så det känns iaf som en liten tröst.
Barn med hirschprungs brukar väl ibland ha dålig aptit, just för att magen strular. Min son har väldigt dålig aptit men oftast i samband med att han inte bajsat (jag tolkar det som att om han inte bajsat en dag så får han ingen matlust) han blir också extra trotsig och lättstött dessa dagar.
Jag brukar inte oroa mig för någon enstaka dag utan bajs, utan ser då på matlust, ork och humör om han verkar ha en förstoppning.
Vad skönt med ett snabbt och bra svar! Jag tror att vi ska testa en period nu att ge honom microlax varje kväll för att se om det blir bättre med matlust och så. Tyvärr kan jag inte komma på något sätt att göra det lite trevligare och utan att tvinga, svårt dessutom att förklara att det är för hans bästa (fast ofta förstår de mer än vad man tror!).
Jag läser att många av er använder klyx, är det också ett mikrolavemang som man för upp i ändan?
Vad skönt med ett snabbt och bra svar! Jag tror att vi ska testa en period nu att ge honom microlax varje kväll för att se om det blir bättre med matlust och så. Tyvärr kan jag inte komma på något sätt att göra det lite trevligare och utan att tvinga, svårt dessutom att förklara att det är för hans bästa (fast ofta förstår de mer än vad man tror!).
Jag läser att många av er använder klyx, är det också ett mikrolavemang som man för upp i ändan?
Blir era barn dåliga i magen vid förkylningar?