-
JAG JOBBAR! socialen gav mig en lägenhet, men allt annat jobbar jag för!bluebird skrev 2010-02-18 19:27:29 följande:OK, så det är soc. som försörjer dig, och det anser du är en bra start för ett barn, att födas in i en familj som är bidragsberoende?
-
Det här säger jag till alla er. Jag har jobb, jag tar hand om ekonomin. Jag hinner inte svara på alla era frågor direkt!
Jag är ingen rikemans unge, jag har inte ens några föräldrar!
Ta reda på fakta innan ni kläcker ut er saker som faktiskt sårar! -
men snälla lägg ner nu. jag kanske inte ville berätta allt! Jag vill inte berätta för hela världen att jag varit en idiot och tagit bort två barn, försöta gången för att jag va helt enkelt för ung. 13 år och gravid är inte det bästa. och andra gången för att det va ett hjärtfel på barnet! Sluta hacka på mig! Jag orkar nog mer än de flesta vuxna! Jag orkar ju sitta här och försvara mig själv. Trots allt va det inte det va som va meningen när jag ens startade tråden! Jag ville får tag i någon som va i samma situation! Men nej, det skulle vara massa tanter som hackar ner på mig och försöker bryta ner mig. sorry, ni kommer inte lyckas få mig att bryta ihop. min uppväxt har gjort mig stark!Swweetiie skrev 2010-02-18 19:32:40 följande:Till ditt inlägg om att ORKA skriva att det var två aborter o inte ett.. HUR ska du orka med ett barn om du inte ens orkar skriva på en dator?
-
jag har tagit en paus i skolan för att jag inte är 100 på vad jag vill bli. mitt barn kommer inte förlora sin mamma eller pappa. Kämpar man och står på sig och inte ger sig så funkar allt.bluebird skrev 2010-02-18 19:35:04 följande:Så de betalar din hyra och du arbetar, hur bra jobb kan man få som sextonåring utan färdig gymnasieutbildning ens? Vad som verkligen får mig att fundera är det att du skriver att du har fått kämpa för allt här i livet, hur kan du vilja ditt barn samma uppväxt? Tror du att du som sextonårig mamma utan utbildning eller hjälp från soc. kommer att kunna ge ditt barn allt det ett barn behöver? Och sedan, vilka förutsättningar kommer du och ditt barn ha ha under barnets uppväxt? Du börjar i helt fel ände om du vill att ditt barn ska ha ett bättre liv än du själv.Man ser till att få en utbildning, en stabil ekonomi åtminstone, avsluta kontakten med soc. ett sparkapital och en fast relation, sedan börjar man fundera på barn.
Jag orkar inte lyssna på er, för ni kommer bara med sådant jag hört i flera år. Jag lyssnar hellre på de vuxna människorna i mitt liv som känner mig. Gjorde tråden för att få tag i någon i min ålder som också vill ha barn. Inte att behöva försvara mig! så lägg ner nu och gå in på någon ny tråd tack! -
på en resturang.Reglementet skrev 2010-02-18 19:34:53 följande:Vad jobbar du med?
-
ursäkta? Jag har vuxna vänner som stöttar mig. Jag har en underbar pojkvän!isisisis skrev 2010-02-18 19:42:21 följande:Då har du ju inget stöd heller.....hmmmm
-
jag vet att det är många dom reagerar negativt, men jag tycker att dom kan hålla det inom sig eller vara LITE trevligare när dom säger sina åsikter! Ni är ju inte ens trevliga, ni hackar och försöker få mig må dåligt över att jag vill ha barn! Väx upp för fan!Umbrageous skrev 2010-02-18 19:40:01 följande:Fast du skrev ju nyss att det sårade.Nej jag blir förbannad bara av att läsa om sånthär. Du undrar inte varför 98% av alla reagerar negativt till att en 16åring PLANERAR barn?
-
Jag känner många äldre personen som är i 30 års åldern som nu väljer om sina val vad dom vill jobba som. Så det har absolut ingenting med mognad att göra!bluebird skrev 2010-02-18 19:45:08 följande:Du tog en "paus" i din gymnasieutbildning för att du inte visste vad du ville bli? Låter som ett mycket moget beslut taget efter moget övervägande, eller, nej. Snälla du, det finns en anledning till att du hört det som tas upp här under flera år, vi vill dig väl och framförallt vill vuxna människor ditt framtida barn väl, vi vill att ni ska ha en bra framtid ihop. Varför har du så bråttom att växa upp och behöva ta ansvar för ett litet liv? Vad tror du att det kommer att ge som du inte har hittat ännu?
Nej ni vill inte mig väl, ni är elaka och omogna själva som sitter här och hackar på en yngre tjej!
bråttom att växa upp? jag har redan växt upp. umgås inte ens med dom som är 18. jag umgås med tjejer i 20 års åldern eftersom jag inte kan umgås med dom i min ålder pga att dom inte är i samma del i livet som mig. -
Mina vänner har barn eller är gravida. Dom är mellan 18 och 23. Så det är inte så att jag kommer sitta ensam hemma med ett barn som skriker helt ensam.Love3 skrev 2010-02-18 19:44:04 följande:Du lyssnar mera på dom som tycker som du menar du?Tro mig det är inte lätt med barn & vara ung...När kompisarna gör annat & du måste vara hemma med ett skrikande barn...Men vist kan du fixa det, det gör du säkert!
-
Ja det gör jag och jag mår toppen.Reglementet skrev 2010-02-18 19:45:02 följande:Tjänar du tillräckligt för att försörja ett barn? Mår du tillräckligt bra för att försörja ett barn? Att ha barn är inte bara en massa gullgull, det är jobbigt.
Klart jag vet att det inte är en massa gullgull. Det är ju inte som om att man skaffar en kanin. Det är ju så mycket mer ansvar. Det handlar ju om ett liv. Ett barn. Som behöver omsorg och kärlek. -
Nej men det fattar jag väl :) men det är ju kul att kunna umgås med andra som har barn, så även barnen får umgås med varandra.,Love3 skrev 2010-02-18 19:54:25 följande:Det är ju skönt!Jag talar bara ur egen erfarenhet, hade också vänner med barn men dom kunde man ju inte hänga med varge dag...
-
Nu har du fått lite om bakfoten. Ända tills du är 19 kan du söka gymnasium och plugga gratis. Tänker antingen söka i år eller nästa.bluebird skrev 2010-02-18 19:57:33 följande:Det är gymnasiet du har hoppat av, inte en högskoleutbildning, hade du varit mogen och så vuxen som du tror dig vara hade du hängt kvar till studenten så du åtminstone fått ett avgångsbetyg, nu har du inte ens det. För dig blir det lågavlönade arbeten som väntar tills du beslutar dig för att avsluta dina gymnasiekurser på komvux, och det blir man inte rik av. Jag ser så många som dig dagligen på mitt extrarbete och det är tragiskt faktiskt vad ett beslut kan få för konsekvenser för flera liv. Svårt att inse när man är sexton, men när man haft barn i några år, varit ensamstående och studerat samtidigt som man arbetat för att få ekonomin att gå runt, då börjar man ångra sina val i livet. Inte så att man ångrar barnet, men man ångrar att man hade så bråttom att få barn, att man inte kunde ge barnet den stabila uppväxten den så desperat behöver för att inte själv bli en trasig fjortis som inbillar sig att man vet allt.
-
det är lugnt. allt går om man vill. =)Love3 skrev 2010-02-18 20:00:58 följande:Absolut! Hoppas du inte tar ill upp av det jag skriver Skriver bara ner lite utav mina tankar & så efter det jag var med om.Har en son som är 11 blir 12 nu i sommar vi har haft det tuft men det gick bra endå.
-
har du hört talas om föräldrar ledighet? och att pappan kan även vara pappa ledig ett tag. jag orkar inte diskutera detta med er längre. ni slutar aldrig hacka! varför slösa tid på människor som ändå inte är någon man bryr sig om och deras åsikter.!bluebird skrev 2010-02-18 20:03:00 följande:OK, när du är höggravid eller har ett spädbarn att ta hand om, jo då är det ju mycket lättare att få tid för studierna, till skillnad från när man bara har sig själv att ta ansvar för menar jag.
-
tack, du är nog den som varit snällast här. Jag trodde att man skulle känna sig välkommen när man kom in till familjeliv.se men nej, alla hackar på en bara för att man råkar vara i en ålder som alla tror att ALLA 16-17 åringar är barnsliga. Tack för att du är mognare än dom och förstår.Cornbread skrev 2010-02-18 20:14:27 följande:jag tycker inte det först någon vidare diskussion då alla kommentarer här inne bara trycker ner ts
-
Hej TS här. Tänkte bara kika in och berätta att jag nu är mamma till en dotter på 4,5 månad. Det går super bra och jag är lyckligare än någonsin. Ha det bra och jag hoppas att ni andra tjejer i min ålder följer era hjärtan och inte idioterna på familjelivs kommentarer. Visst det är tufft med barn men så svårt är det inte om man verkligen velat ha barnet. Jag ser mig inte som en ung mamma, utan som en MAMMA. Tack för mig. (Ni tjejer i min ålder som är gravid eller är i sådana tankar kan alltid höra av sig till mig.)