• Mariaaa

Några som vill ha barn som är mellan 16-19??

Jag är 16 snart 17 och jag vill inget annat hellre än att få ett barn. Jag va gravid för ca 2 år sedan med en liten pojke men blev tvungen att göra abort pga massa skäl. Detta har fått mig att må skit i 2 års tid. Och jag försöker nu att kunna bli gravid igen.

Finns det några andra 16-19 åringar som vill ha barn nu eller redan försöker??

• Svar på tråden Några som vill ha barn som är mellan 16-19??
  • Mariaaa

Jo jag vet, men när jag går ut är jag 20 år. Och jag skulle inte kunna vänta så länge. Har redan väntat i 2 år.

• Mariaaa
    PerG skrev 2010-02-17 23:52:47 följande:
    Hehe, jag såg bara rubrikstarten och trodde det handlade om att adoptera en tonåring... ;)...
    haha :P jaså. Nja, inte riktigt vad jag mena:)
  • Mariaaa
    Hannah76 skrev 2010-02-17 23:56:47 följande:
    Haha, trodde också det handlade om det.Ts, jag tycker du ska ta reda på varför du vill ha barn så tidigt.
    Jag har aldrig bott med mina egna föräldrar. Har aldrig haft en familj. Så det är därför. Även att jag älskar barn. Ett leende av ett barn kan få mig att le en hel dag,
  • Mariaaa
    Hannah76 skrev 2010-02-18 00:02:52 följande:
    Ok, bra att du vet vart längtan kommer ifrån.Hur tänker du att du ska försörja ett barn?Var det trassligt när du växte upp? Har du fått hjälp med det isf?
    Jag jobbar på halvtid. Har en lägenhet som soc gett mig och kommer ha den tills jag är 20, sen är jag med i hsb där jag har en hel del pengar på ett konto så lägenhet är fixat.
    Det va inte trassligt, men har blivit övergiven av en massa vuxna och gått i terapi m.m. Jag fick mogna i väldig tidig ålder.
  • Mariaaa
    valkyrian skrev 2010-02-18 00:06:17 följande:
    Jag ville också ha barn tidigt. Fick det också, dock helt oplanerat. En sommar när man drack en del och slarvade med p piller. Det föll sig dock så att pappan till barnet var världens underbaraste, hans familj var extremt stöttande och mina föräldrar till slut också accepterade det hela och stöttade oss.Jag var 16, började gymnasiet, hann inte riktigt gå klart första ring. Läste in det sista när tösen var liten, började andra ring med de som var ett år yngre. Min man jobbade, han är 2 år äldre än mig och tog studenten när lillan var 3 månader. Jag tog studenten för snart två år sedan. Jobbade extra från tredje ring, jobbade efter studenten, fick en son i februari 09 när jag var 20. Vi har hunnit köpa hus och nu har jag börjar med mina universitetsstudier. Så det gick bra :)Men om du skall planera detta, har du en pappa till barnet? Som är på? Ekonomi, boende, studier osv. Har du eller kan du skapa dessa förutsättningar?
    Okej. Jag har en sambo, har lägenhet och en ganska okej ekonomi. Studierna kan man ta igen när som helst. Jag har tänkt igenom detta i snart 2 år. Och ser fortfarande det som en positiv grej och längtan växer bara mer och mer.
  • Mariaaa
    PerG skrev 2010-02-18 00:07:25 följande:
    Jag förstår känslan, men det är nog viktigt att tänka rationellt och inte alltid agera utifrån känslor. Innan du gör slag i saken föreslår jag att du lägger upp en plan för att lösa det ekonomiskt. Läs på om föräldrapenning innan och se åtminstone se till att du jobbar upp en SGI så att du inte får lägstanivå i föräldraförsäkringen. Det är tufft att leva på 180:-/dag före skatt och få till en bra start för ditt framtida barns liv, så en vettig SGI är definitivt att rekommendera!
    ja men absolut det ska jag. Tack för tipset.
  • Mariaaa
    valkyrian skrev 2010-02-18 00:09:25 följande:
    Skulle dock aldrig i livet uppmuntra en 16 årig tjej att skaffa barn, känns helt bissart såhär i efterhand att jag bara var 16 när jag fick tösen, även om jag inte ångrar ett dugg såklart. Min lilla solstråle, men minns min första dag på universitetet. Vi delades in i smågrupper för att lära känna varandra. De hade rest runt och jobbat utomlands i flera månader och haft värsta grymma tiden i sitt liv. Och de är typ födda 89-88. Unga mao, så man kan softa runt lite innan och ändå bli en ung mamma :)
    Jag har rest runt halva världen redan. Så det är avklarat. Och jag är ingen fest människa, det gjorde jag när jag va 14. Nu sitter jag helst hemma med pojkvännen och ser en bra film och äter goda middagar.
  • Mariaaa
    parvati skrev 2010-02-18 00:15:23 följande:
    Ett barn kan aldrig fylla de där hålen. När man får barn förstärks ofta saker från ens egen barndom och det kommer upp obearbetade saker från barndomen.Det är klart att du ska bli mamma en dag men tills dess så kan du gå klart gymnasiet och kanske vidareutbilda dig, söka jobb och få en stabil relation.  Du kanske även har behov att få prata med någon professionell om dina barndomsupplevelser. Det kommer att ge dig bättre förutsättningar för att bli en bra mamma som kan ge ditt barn trygghet.Det fiinns ingen familj i din närhet som du kan umgås med och få tillbringa tid med?Kram och hoppas du får all lycka
    Jag har en stabil relation. Studier kan du ta tag i när som helst. Jag har redan prata med massa psykologer om detta och det va inte till någon hjälp alls. Jag har ingen förutom min pojkvän och några nära vänner. Dom är min familj.

• Mariaaa
    parvati skrev 2010-02-18 00:23:21 följande:
    Men grundproblemet är att barn inte löser problem med att man mår psykiskt dåligt och känner sig ensam.Barn ska inte födas för att lösa problem åt sina föräldrar.
    det vet jag väl. när man väljer att få barn väljer man att ha sitt hjärta utanför kroppen.
Svar på tråden Några som vill ha barn som är mellan 16-19??