Inlägg från: Cornbread |Visa alla inlägg
  • Cornbread

Några som vill ha barn som är mellan 16-19??

Dansken skrev 2010-02-19 06:37:42 följande:
    nej. verkligen inte. haha. så roligt att du rättar någon fel. :)
    Enligt bl.a. Pelle Holms Bevingade ord är uttrycket en ren översättning av det tyska alle über einen Kamm scheren, "klippa alla över en kam" som syftar på fårklippning. Kan inte mycket om ullberedning men kanske är det så att man kammade ut ullen i samband med att man klippte av den, vilket i så fall skulle kunna förklara att klippandet (skärandet) skall ske "över" kammen. Någon fårkunnig som vet mer om detta?

Här är i alla fall några äldre svenska belägg för uttrycket, från SAOB:

Döden .. går så raada fram och skäär alla öffuer een kam. (1624)
    Man skulle låta gå alt öfwer een kamb och afstå alt på dhe förbudne orther. (1655 )
    Då Keiser Claudius de Judars gny förnam, / Skar han hvad Jude var alt öfver samma kam. (1750 )
    Jag förstod mig så föga på kvinnor - / Och tar man dem öfver en kam, / Hvad vet man väl, innan man pröfvat? (1899)
    Vi andra (pojkar i klassen) voro öfver en kam ansedda som omöjliga (i matematik). (1904)
    Ur taktisk synpunkt skär man (inom socialdemokratien) .. höger och nazism över en kam. (1933)
  • Cornbread
    Dansken skrev 2010-02-19 07:22:30 följande:
    Menar du allvar med att du, klockan 7 på morgonen, har slagit upp det? Men okej, jag ger mig, du vill säga kam. Men att dra alla över en kant är inte heller fel. om du tänker på det är det mer logiskt. men detta är inte relevant i TS fråga. så jag avslutar nu. ha en trevlig dag.
    Ja logiskt eller inte. Det heter i alla fall 'dra alla över en kam' , sen är det väldigt många som börjat säga kant nu på senare år, men i grund och botten är det kam. punkt.
  • Cornbread
    Love3 skrev 2010-02-19 10:12:27 följande:
    Men snälla... Varför "rätta" när du antagligen förstog vad hon menade?! Det är rätt OT nu.... Skulle ni rätta mig skulle ni få ett heltids jobb kan jag lova, då jag har dyslexi
    dyslexi är väl inte samma sak som att skriva fel ord ;)
  • Cornbread
    Love3 skrev 2010-02-19 12:21:14 följande:
    Haha nej, men jag trode du skulle förstå poängen Men... nej.....
    strunt i det nu, jag skrev också att det inte hörde hit men att jag var tvungen för det störde mig litegrann bara ^ var la inte så farligt.
  • Cornbread
    MammaEmelie91 skrev 2010-02-19 21:00:50 följande:
    Har ej läst tråden utan bara ts. Har en dotter på 2år och försöker få en till just nu :)
    Jag stödjer TS i hennes val, eftersom hon vela detta länge. Såg på din press däremot att du blev ihop med din kille i maj och vill redan ha ett barn med snubben, är det klokt?
  • Cornbread
    3 barns mamma84 skrev 2010-02-19 23:03:17 följande:
    Har du ändrat dig ? du tyckte ju att hon skulle ha barn när hon va så ung. Inte behöver man ha en lång förhållande bara för att man vill ha barn ? eller
    jag har inte ändrat mig angående ts nej, tycker inte hon ska skaffa barn för att hon är ung, utan för att HON VILL.
    däremot tycker jag att om man vart ihop i några månader bara så är de alldeles för tidigt för barn ja.
  • Cornbread
    3 barns mamma84 skrev 2010-02-19 23:06:52 följande:
    Varför tycker du det då Cornbread ??
    Jag anser inte att man känner varandra på alla plan efter bara några månader helt enkelt.
  • Cornbread
    3 barns mamma84 skrev 2010-02-19 23:16:49 följande:
    Haha men dom kanske gör det det vet väl inte du
    Nej det vet inte jag, men jag skrev bara att jag tycker det är sjukt tidigt att skaffa barn ihop när man är 18 år och desutom planerar nr 2 när man bara vart ihop i ett halvår.
  • Cornbread
    3 barns mamma84 skrev 2010-02-19 23:23:40 följande:
    förstår inte varför du citerar det?
  • Cornbread
    Jessiicaa89 skrev 2010-02-19 23:25:46 följande:
    Eller aa, hjälper och hjälper, Hon söker bara likasinnande, så det har ju blivigt riktigt fel -_-
    nej ts har redan skrivit att hon skiter i denna tråden, så diskussionen handlar väl egentligen inte om henne längre va
  • Cornbread
    Jessiicaa89 skrev 2010-02-19 23:28:57 följande:
    Nej jag sitter inte och läser igenom 23 sidor, utan räknade med att ts var med i bilden!
    Okaj !
  • Cornbread
    mion skrev 2010-02-19 23:47:09 följande:
    Barnlängtan kan bero på många saker.. Men kan man så är det bra o vänta,för det är verkligen ingen dans på rosor o gulligull hela dagarna det är sömnlösa nätter o sömnlösa dagar o ensamhet mm mm
    håller med dig. min son är 8 månader och han är fortfarande en mkt 'krävande' bebis. och inte alls lätt att ha och göra med ^ fast vi vill i alla fall ha en till snart.
  • Cornbread
    mion skrev 2010-02-20 12:44:28 följande:
    vad dessa ungdomar skulle behöva är en sån där docka som agerar som ett barn vaken o skriker hela nätter i bland...  det är inte lätt med ett lite barn,alla är vi olika men det ska inte handla om attt man skaffar barn för att ersätta nåt annat för då lär man upptäcka ganska snart att man gjort fel val,o sitta på ett forum o stödja en 16åring som vill ha barn  för att hon velat ha det såååå länge är bara dumt!
    äh, 16 elelr 40, lika jobbigt för båda om ett barn skriker hela nätter.
Svar på tråden Några som vill ha barn som är mellan 16-19??