Inlägg från: Birgitta2 |Visa alla inlägg
  • Birgitta2

Är det ok att servera alkohol vid dopfesten?

Nej, jag tycker faktiskt inte det är ok. Kaffe, läsk, lättöl, vatten, té serveras på dop. Inte ens min stackars alkoholist till pappa fick minsta lilla glas vin på mina barns dop. Han fick hålla sig till han kom hem.

• Birgitta2
    krut34 skrev 2010-02-17 13:04:44 följande:
    Om man har bjudit någon som har problem med sitt intag av alkohol tycker jag att det är en annan sak. För allas trevnad skulle jag nog undvika alkohol i detta sammanhang om så var fallet. Om de man bjudit kunnat hantera alkoholen vid andra tillfällen skulle jag inte avstå. Jag skulle lita på att de kan sköta sig även vid denna tillställning.
    Man vet aldrig vilka som egentligen kanske dricker för mycket vid en tillställning. Så jag skulle aldrig ta risken. Tycker inte alkohol har där att göra när man har kalas där många barn är involverade.
  • Birgitta2
    Vindfall skrev 2010-02-17 13:15:07 följande:
    Man känner väl sina gäster förhoppningsvis?
    Jo, men man känner inte folk så väl som man tror. Men självklart skall TS servera alkohol om hon tycker det känns rätt. Ingen annan kan tala om för henne hur hon skall göra. Tack och lov får man själv bestämma även om man inte får det på FL
  • Birgitta2
    071001 skrev 2010-02-17 13:35:16 följande:
    Lajkie, det är så tragiskt på fl att man ska behöva känna så.
    Jag tror det handlar en del om vad man har i ryggsäcken sen tidigare. Dåliga erfarenheter.
  • Birgitta2
    071001 skrev 2010-02-17 13:39:55 följande:
    Vindall, ingen gråon, nej. Birgitta2, ja men det är just det som är så tragiskt, att dra alla över en kam bara för att man själv haft svårt med alkohol eller alkoholiserade föräldrar ex.
    Nja, inte dra alla över en kam. Du frågade om alkohol vid dop. Och vi svarade både ja och nej. Men i slutändan är det ju du själv som bestämmer. Vi har ju alla våra idéer hur saker skall skötas, vilket inte innebär att DU skall ta det till dig. Vill du servera vin till maten så gör du naturligtvis det, och utan dåligt samvete eller nåt. Man måste ju gå efter vad man själv tycker och INTE fråga på FL. Alkohol kan vara laddat. Precis som en mamma som frågar "gjorde jag fel som daskade mitt barn?". Då får man också en rejäl diskussion. Vissa saker skall man inte ens fråga om

Hoppas i alla fall ert dop blir lyckat!!!
  • Birgitta2
    071001 skrev 2010-02-17 13:47:35 följande:
    Birgitta2, jag talade inte bara för egen del (vårt dop skedde för flera år sen) utan allmänt om det här med alkohol och fl´s inställning till det. 
    Jag menade ju ts, och svarade dig. Fel av mig, det blev fel.
  • Birgitta2
    Lajkie skrev 2010-02-17 13:51:31 följande:
    Jag förstår dig också fullt ut på ett sätt. Men jag hoppas jag känner mina nära så väl och dessutom tvekar jag inte på att skicka hem folk som beter sig illa.
    Nä, det är nog det som spökar för några av oss. Att det blir ett par stycken som får lite för mycket innanför västen. Det är ok om inte barn är med, men är ungar med så känns det fel.
  • Birgitta2
    Stårschan skrev 2010-02-17 15:02:20 följande:
    Att det är dop spelar väl mindre roll i sammanhanget. Är det grillfest för tjocka släkten och man brukar dricka öl/vin då i vanliga fall så vore det väl konstigt att helt plötsligt inte göra det bara för att det är i samband med ett dop? Var drar man gränsen i så fall för dubbelmoral och skenhelighet?
    Det handlar nog inte om dubbelmoral, utan egna upplevelser tidigare, exempelvis att nån söp sönder ens jul och andra stora högtider.
  • Birgitta2
    Stårschan skrev 2010-02-17 15:23:38 följande:
    Fine, men då har man ju åtminstone en anledning. I TS fall verkar det ju inte finns något sådant bagage.
    Och då tycker jag hon med gott samvete kan servera vin och öl och vad hon nu vill till sin dopfest. Ofta har den här aversionen med alkohol i vissa sammanhang en orsak. Därför kan det bli rejäla diskussioner när det gäller sånt. Framförallt i det här forumet. :-9
Svar på tråden Är det ok att servera alkohol vid dopfesten?