• ddum

Hacka mail

Om du har ett lösenord som går att finna i någon av världens ordlistor så är det relativt enkelt. Men det är ju inte att "hacka" mailen om man skall vara petig.

Likaså kan det ju röra sig om att någon lyckats få ombord en keylogger eller liknande på din dator och snappat upp lösenordet.

Nej, jag tvivlar på att du kan "hacka tillbaka" din mail. Kontakta kundtjänsten hos din mailleverantör.

• ddum
    ideloga skrev 2010-02-16 10:03:39 följande:
    Okej, ja jag kommer inte in på min mail för att det står att lösenordet är felaktigt, mina bekanta har även sett 'mig' inloggad på msn osv. när jag inte varit i närheten av en dator.Jag har mailat kundtjänst utan att fått svar, gått 2 dygn nu. Jag börjar bli lite nervös då jag har viktiga mail och koder på mitt konto.
    Eller så tillhör du den lättlurade skaran som någon gång använt någon "se vem som blockerar dig" "se vilka som är dolda för dig" eller nån annan sån löjlig blufftjänst och därmed lurats att "logga in" till din mail via en annan websida. Isåfall så är ditt konto definitivt kapat.

Är det Hotmail vi talar om? Räkna med en svarstid på några veckor.
  • ddum

Bli av med jobbet? Ursäka, men vem i _h-vete_ (på ren svenska) använder en fri nättjänst för kritiska handlingar?

Det är lite "you get what you pay for" så att säga.

• ddum
    ideloga skrev 2010-02-16 09:36:39 följande:
    Hej! Är det lätt att hacka någons mail? Tror någon hackat min.. och bytt lösen. så jag undrar hur jag gör för att hacka mig in i den igen? hehe.. någon som vet hur man gör?
    Låt mig gissa att du inte heller innan strulet har satt upp vare sig "secret question" eller "alternativ emailadress" på ditt hotmailkonto?

Nu vet du ju vad du skall göra _nästa_ gång ;)
  • ddum
    ideloga skrev 2010-02-16 10:16:51 följande:
    jo det har jag serru
    Dåså, då kan du ju återta kontrollen över ditt konto utan några problem.
  • ddum
    ideloga skrev 2010-02-16 10:12:34 följande:
    att jag har en mail och vi skickar viktiga dokument däremellan är väl inget brott.
    Nej, men att använda en mailleverantör för arbetsrelaterat material där man inte själv har den yttersta möjligheten att styra kontot är (enlig mig) riktigt korkat.
  • ddum
    ideloga skrev 2010-02-16 10:18:55 följande:
    hade jag väl inte bett om hjälp heller
    Den där meningen begriper jag mig inte riktigt på, särskilt utan citat.

Men, du säger att du HAR satt både "secret question" och "alternativ epostadress", vad (exakt) är då problemet? Varför kan du inte använda dem?

"Det funkar inte" är ett jättedåligt svar på ovanstående frågor ;)
  • ddum
    ideloga skrev 2010-02-16 10:24:02 följande:
    Jag har inge alternativ epost men har en hemlig fråga, men den är borttagen av ngn konstig anledning.
    Den hemliga frågan kan såvittjagvet bara tas bort om man kan svaret på den hemliga frågan. Alltså är det någon som har tillgång till både ditt lösenord och svaret på din hemliga fråga.

Tips: Man använder aldrig någonsin "rätt svar" på en hemlig fråga, man använder ett nonsenssvar.

Det är relativt tveksamt om deras kundtjänst kommer att hjälpa dig, eftersom du inte längre har någon möjlighet att styrka att det verkligen är ditt konto. Men du får väl bara vänta och se vad de svarar när de väl gör det.
  • ddum
    ideloga skrev 2010-02-16 10:28:32 följande:
    ja jag får ta och göra det. tack i alla fall.
    Vidare så bör du nog informera din arbetsgivare om vad som hänt, om det nu är så att 'viktiga handlingar' nu kan finnas i orätta händer.
  • ddum
    Marlean skrev 2010-02-16 10:30:09 följande:
    Oavsett vad så suger ju hotmail som mail ändå, byt till något bättre, typ gmail.
    'Viktiga dokument' i händerna på Gmail? Har du läst deras användaravtal? :D
  • ddum
    ideloga skrev 2010-02-16 10:37:49 följande:
    okej, fan va surt.. jag kan ju säg exakt allt osm ligger på mailen om dem ber mig men om itne det hjälper vet jag inte vadm an kan göra. man kan inte kontakta polisen och be dem spåra ip?
     Du KAN polisanmäla det, men först måste du få det till att ens bli en förundersökning (kommer inte att hända för en sån här bagatell), därefter måste åklagare besluta om att en begäran om uppgifterna skall fattas, därefter måste de amerikanska myndhgheterna kontaktas (MSN/Hotmail/Live! är amerikanskt, remember?) därefter skall DE besluta om uppgifterna skall lämnas ut.

DÄREFTER måste internetleverantören som adressen tillhör kontaktas, och myndigheterna i DET landet måste säga sitt.

Därefter sätter jag en peng på att IP-adressen iallfall går till en trojaniserad dator som tillhör en människa som inte har en aning om vad som försigår.
  • ddum
    Marlean skrev 2010-02-16 10:44:16 följande:
    ddum Nej jag menar inte för viktiga avtal precis utan som mail över huvud taget, iaf. har de lite minne på sina konton, hotmails tar ju "slut" direkt, dessutom stängs kontona ned vid inaktivitet.
    Skulle jag komma på någon anställd med att använda något annat än företagsmailen för företagskorrespondens så skulle det bli (och har blivit) muntlig varning -> skriftlig varning -> avsked.

Men visst, det står ju alla företag fritt att sätta vilka policies de vill.
  • ddum
    Marlean skrev 2010-02-17 07:36:04 följande:
    c0ol Om man säger så här jag har ofta skickat mail till hotmail konton och fått till svar "inboxen är full".
    Såvittjag vet så har inte hotmail någon 500-kod för det.
    Är det inte "Inbox not available" du har fått?
  • ddum
    Marlean skrev 2010-02-17 07:43:28 följande:
    Final-Recipient: hotmail.com Action: failed Status: 5.2.2 Diagnostic-Code: smtp;552 5.2.2 This message is larger than the current system limit or the recipient's mailbox is full. Create a shorter message body or remove attachments and try sending it again.
    Då är just DET mailet för stort.

Eller med annan formulering: Kuvertet är för stort för att komma igenom brevlådans öppning.
  • ddum

Marlean: Skill på "obegränsat stor brevlåda" och "obegränsat stora mail".

Svar på tråden Hacka mail