Inlägg från: Lislis |Visa alla inlägg
  • Lislis

Vi som läser på Liber Hermods del 5

Duvetvem, det är väldigt olika med olika lärare hur mycket man behöver diskutera uppdragen. Beror sig nog på vilket betyg du siktar på också. Jag har blivit totalt grillad under 50 minuter en gång och en gång varade muntliga i ca 10 minuter. Ligger du och väger mellan olika betyg kan du kanske få fler frågor för att läraren ska kunna avgöra vilket betyg du ska få.

En del lärare ställer nästan bara frågor från uppdragen medans endel frågar på hela kursen. Matte har jag inte läst på hermods, men ska läsa matte d jag också snart. Ska bli klar med fysiken först bara. En del som läst matte här har skrivit att de fått några provfrågor ca en halvtimme innan det muntliga som de ska kunna tala om på muntliga. Lycka till iallafall. Är det första kursen du läser på hermods?

• Lislis

Oj vad tyst det är i tråden...

Hur gå det för er andra? Några som tar semester under sommaren eller blir det plugg? Jag ska försöka att plugga ännu mera under sommaren, eftersom jag blir ledig en månad från jobbet.

Strumpalill, uska är väldigt intressant att läsa till, jag läste omvårdnad på gymnasiet. Hoppas kurserna är bra upplagda.

Duvetvem, det är väldigt olika hur mycet man disskuterar uppdragen på muntliga, men kan du uppgifterna som varit på uppdragen så ska det gå bra. Du kan ju få liknande frågor, tex i ditt fall samma uträkning fast de kan ha bytt ut siffrorna. I fysiken fick jag en elevlösning på en fråga och skulle peka ut vad som den eleven har löst felaktigt samt ge förslag på hur jag skulle lösa uppgiften. Jag har en fråga till dig angående matte d. Gör man något projektarbete i den kursen? Har hört att endel av de jag talat med som läst matte d i skolan gjort det men inte alla. Fast det kanju bero på att studieplanerna för kursen förändrats också. Var ett tag sedan jag gick gymnasiet nu.

Idag blir det en hel dag med plugg för mig, har nästan gjort en hel labrapport nu på morgonen, den näst sista! Sen ska jag börja med uppdrags frågorna.

• Lislis

Vad härligt Toza att jag inte blir ensam med plugget under sommaren! Vad jobbigt att det trasslar med csn. Typiskt hermods att inte rätta till "fel" som är kända... Jag syftar på att många elever inte kan göra kursen, de borde kanske ändra kursen då... Jag tror det var någon av kemi studieguidena som var fel för mig, stod där att en lab skulle in med ett uppdrag men i uppdraget stod inte labben med, den labben stod istället i nästa uppdrag. Måste ju ta mer tid att svara på frågot från förvirrade elever än att ändra i studieguiderna så de blir tydliga...

Hoppas du får boken snart så du inte hamnar efter i den här kursen.

• Lislis

170607 - Jag arbetar som sjuksköterska, men vill är sugen på att bli läkare istället, därför håller jag på att läsa naturämnena. Håller ju på med fysik b nu, sen har jag matte d kvar. har dock läst ganska mycket matte d redan eftersom det krävs för att klara av fysiken. Om jag inte får MVG i både matte d och fysik b måste jag läsa svenska b också. Kommer dock få betala svenskan själv då eftersom jag redan har VG i svenska b från gymnasiet. Bara hoppas att jag lyckas sätta MVG, men det är sjukt svåra kurser...

LYCKA TILL på muntliga idag! Jag är alltid så sjukt nervös nä jag ska ha muntliga, men det dröjer ca en månad innan det dags för mig nästa gång...

Strumpalill, jag läser också bara en kurs i taget nu, har läst två kurser samtidigt förut men tyckte det blev svårt. Så nu löser jag en kurs på ca 50%. Hinner inte mer just nu. De flesta av mina lärare har ocså varit jättebra, han jag har nu svarar alltid på mina uppdrag samma dag, även på helger!

• Lislis

170607 - Tackar, känner mig ganska duktig faktiskt.... I allaf all periodvis, har perioder då jag är så trött på plugget... Jag kan ju alltid pröva att söka svenskan ändå, de sa nej när jag var talade med en studievägledare för kommunen förut. Men säger jag att det är sista kursen så kanske det går ändå... Värt ett förök i alla fall!

Grattis till VG:et, mycket bra jobbat! Hur gick muntliga i matten till? Fick du tal under det muntliga att räkna ut eller fick du en tenta innan, eller annat? Är lite nyfien eftersom det blir matte för första gången på distans för mig snart. Oj tufft med fyra examinationer tätt inpå varandra....

Strumpalill -  Vad kul att det går bra för dig! Håller med om att det blir roligare då. Man blir ju lite mer motiverad då! Du får lycka till på muntliga. Jag håller tummarna för dig!

• Lislis

170607 - Är det verkligen olagligt? Vissa prov ligger ju ute på nätet, men endel prov är sekretess belagda. Så länge läraren änvänder sig av ett prov som redan är på nätet så borde det ju vara ok. En del här i tråden som läste matte har ju varit tvugna att skriva nationella provet, antar att de kommunerna vill säkerställa att kvalitén på utbildningen är lika hög om man läser via hermods som på plats på komvux.

Duvetvem - Vad skönt om jag slipper projektarbete! Hoppas matte d går relativt snabbt för mig att läsa, har ju redan läst stora delar av den i och med fysik kursen jag går nu...

Fick precis tillbaka fjärde uppdraget i fysik b nu, MVG- blev resultatet, hada slarvat med bland annat antalet värdesiffror... Ikväll/natt blir det hårdplugg! Sen ska jag jobba fyra dagar... Längtar så tills semester!

• Lislis
    ToZa skrev 2010-07-13 17:54:21 följande:

Hej allihopa!

Hur går det för er ? Det är ju helt tokigt varmt just nu så man kan ju inte plugga , eller jag kan inte iallafall . Blir helt okoncentrerad .  Jag har muntligt i försäljning o service på tors o läser just nu Personlig försäljning .

17 06 07: Har du haft muntligt i försäljning o service än? =)

Håller med om att det är jobbigt att plugga i värmen! Orkar bara sitta i typ 10 minuter åt gången... Så det går trögt och jag är så sjukt less på fysik kursen nu... Håller på med sista uppdraget, så snart blir det muntliga, men det är ju en så stor kurs så det känns inte som att allt kommer att få plats i mitt lilla huvud!

Lycka till på muntliga på torsdag, jag håller tummarna för dig! Berätta sen hur det gick! Vad ska du läsa sen?

Och alla ni andra, kämpa på med studierna!
  • Lislis

Gahhhaa! Har precis skickat in sista uppdraget i fysik B, det får bära eller brista på muntliga... Är redan sjukt nervös, är så jäkla stor kurs!

Linda, välkommen till tråden! Du kan gå in igen på uppdragen och kolla vad de har satt för betyg, du får trycka på starta uppdrag knappen igen, så kan du läsa kommentarer och sånt med! Har tyvärr inte läst religion så det kan jag inte hjälpa dig med, men det finns säkert någon annan i tråden som har gjort det. Lycka till på muntliga sen!

• Lislis

Halloj!

Hade muntliga examinationen idag! Fick MVG! ÄR sjukt nöjd! Så mycket jag kämpat med fysiken! NU ÄR DET ÄNTLIGEN ÖVER!

Ska läsa matte d nu, dock har antagningsenheten stängt nu i två veckor i min kommun... Så jag får inte in kursen.... Om någon har första studieguiden eller första uppdraget (utan svar förstås) så får ni gärna maila den till mig. Jag har köpt matte boken i alla fall så det är bara att sätta igång och räkna nu.

170607, låter jobbigt med PM:et... Vilket ämne har du valt? Hoppas du hinner med det i tid! Vad duktig du är som läser så många kurser nu under sommaren!

Linda, hoppas det går lika bra på sista uppdraget! Lycka till på muntliga sen när det är dags.

Svar på tråden Vi som läser på Liber Hermods del 5