Inlägg från: Lislis |Visa alla inlägg
  • Lislis

Vi som läser på Liber Hermods del 5

Tack! Det känns jätteskönt! Tycker dock synd om dig Dubbeel. Du skulle ju lätt få MVG om du läst på hermods. En fråga var att räkna ut pH värdet i en lösning men HCl 0,05 mol/dm^3. Det känns som en fråga för godkänt i a kursen... Blev nästan besviken på att frågorna var så lätta, fick ju inte använda min kunskap...

• Lislis
    Mommee skrev 2010-02-27 10:49:08 följande:
    Oj missade det här tidigare...

Jag håller på med första labben i fysiken. Ska göra resten på den imorgon tänkte jag.

Som jag skrev i ett inlägg ovan så var dialogen i kemi a rena grillningen. Fick räkna mycket i den dialogen. Skulle även beskriva vad en del ord betyder mm.

Kemi b var rena barnleken... hade olika lärare i kurserna. Något som hermods borde se över kanske? borde ju inte skilja så mycket...

Är det inte jobbigt med så många kurser samtidigt? Jag tycker det var jobbigt att jag inta var klar med kemin innan fysiken började. Fick vänta längre på tid till muntliga i kemin än vad jag hade tänkt mig. Också försöker jag läsa lite matte d också. Tycker du att den fungerar bra att göra på distans? Jag ska läsa den till hösten på komvux (i klassrum) tror jag.
  • Lislis
    Monachan skrev 2010-03-03 22:10:40 följande:
    Hejsan! Jag är ny här. Jag läser på Religionskunskap A och Naturkunskap A på distans från Hermods. Det jag undrar över är hur man ska göra uppdragen, ska man enbart använda kursboken eller får man använda annan litteratur med? Givetvis undrar jag också hur i hela världen den muntliga examinationen går till, vilka typer av frågor de ställer osv, vad ska man läsa på inför examinationen, boken eller studieguiden eller vad? Jag är helt snurrig inför detta, det kommer gå åt pipsvängen.
    Hej! Välkommen till tråden!

Jag har varken läst religion eller naturkunskap men det ska räcka med kursboken om inte annat anges i studieguiden. Jag har använt mig av andra böcker på endel av mina uppdrag. Det är då viktigt att man refererar till den litteratur man använt.

På de muntliga examinationerna brukar de flesta lärarna ställa frågor liknande de i uppdragen. Frågor kan dock komma från hela kursen. Om du satsar på godkänt borde du klara dig bara du pluggat in det från uppdragen. Studieguiden är bra om du följer när du studerar, det kan stå i den vilka delar av kursen som är viktigast att kunna. I kemin som jag läste stod bland annat vilka formler jag skulle lärt mig utantill osv.

Lycka till med studierna! Det finns flera här inne som läst de ämnena du läser, de kan kanske ge dig mer tips till dina kurser.
  • Lislis
    summertime123 skrev 2010-03-05 10:37:48 följande:
    alltså det är är ju heeeelt galet!!!! Jag lyckades få MVG i naturkunskap!!!!!!!!!!!!!!!! trots att jag bara fått VG på uppdragen. Jag som vca orolig över att få IG i början HAHAHAHA SHIT VAD GLAD JAG ÄR!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Grattis! Bra jobbat! Förstår att du är glad, var stolt över dig själv! Det är ju så himla härligt när man klarat av en kurs!
  • Lislis

170607 - förstår att du kommer glädjas för betyget länge till! Visst får man lite extra energi när det går bra?!

Mommee - I kemi A liknade frågorna de i uppdragen. Dock räknade jag helt fel på en uppgift, jag fick berätta för läraren hur jag hade börjat räkna också sa han till där jag börjat räkna fel. Då hjälpte han mig hur jag skulle gå vidare med uträkningen så att den blev rätt.  Jag fick MVG ändå. Klarade dock alla de andra frågorna utan hjälp från läraren. Hade MVG på alla uppdrag.

I kemi B fick jag jättelätta frågor. Skulle typ bara beskriva vad några ord betyder. Enda uträkningen jag skulle göra var att räkna ut pH i en lösning (skrev om det i ett inlägg innan). Fick MVG, hade MVG på alla uppdragen utom ett där jag hade MVG-.

Muntliga i kemi a tog ca en timme (min längsta hittils) och kemi b ca 10 min. Båda lärarna var mycket trevliga, nervositeten försvann när jag hade kommit igång.

Lycka till med examinationerna! Du får skriva här och berätta för oss hur det går!

• Lislis

Mommee - I kemi A hade jag läraren SD och i Kemi B JH. Håller du redan på med labben i fysik b? Vad snabb du är! Vi började väl ungefär samtidigt med fysiken... Fast jag läser nog i snigelfart jämfört med dig! ;=

170607 - Vad jobbigt att du börjat tveka inför ditt yrkesval. Är inte ett dugg insatt i i de utbildningarna du är intresserad av. Hoppas att det löser sig för dig! Berätta vad du kommer fram till så får vi peppa dig och hoppas du kommer in när det väl är dags att söka!

• Lislis

Toza! Jag var med om exakt samma sak som dig förut. Jag läste i athena 1 och nya kurserna kom in i athena 2. Jag fick ingen information om det, visste inte ens vad jag skulle gå in med för lösenord först... Jag blev flera dagar försenad vilket gör mycket då jag jobbar heltid och bara har tid att plugga vissa dagar i veckan...

• Lislis

170607, jag känner igen det där med stressen. Måste säga att det var väldigt starkt jobbat att få in tre uppdrag på en vecka! BRA JOBBAT!

Håller på att få lite halvt panik här! Fattar verkligen ingenting av fysiken... Går bra att göra uppdragen när jag sitter med boken framför mig men om jag sedan försöker återberätta för mig själv vad jag precis läst så går det inte alls. Vet inte riktigt hur jag ska plugga på fysiken, att äöta in formler känns ju inte direkt som att man lär sig någonting på. Någon som löst fysik som har något tips? Måste säga att jag beundrar er alla som läst fysik, jag kommer nog nöja mig med godkänt i den här kursen...

Välkommen till tråden yasvalla!

• Lislis

Mommee, vilken lärare har du i fysik B? Fysik B blir ju min nästa kurs. Läraren jag har i a-kursen är alltid jättesnabb på att rätta. Har bara tagit några timmar varenda gång jag skickat in uppdrag. Har du haft muntliga i a-kursen än? Jag kommer ha min muntliga inom några veckor, satsar bara på godkänt i fysiken så jag är inte så jättenervös än. Men jag kommer säkert vara jättenervös precis innan som vanligt....

Geiisha, välkommen till tråden!

• Lislis

Hejsan allihopa! Hoppas det går bra för er allihopa. Har inte varit inne här så mkt senaste tiden så jag har inte så bra koll på vad alla läser nu.

Jag har en fråga till er som läst fysik, jag sitter och pluggar inför muntliga nu som jag har nästa vecka. (A-kursen). Behövde ni räkna mycket? Använde ni formelsamlingen? Jag klarar av att räkna ut uppgifterna om jag får använda läroboken och slå i samtidigt, och jämföra uppgifterna med liknande uppgifter i boken osv. Jag vet inte riktigt hur jag ska plugga till fysiken... Är dock glad bara jag blir godkänd och det tror jag att jag ska klara av i alla fall! Faktiskt första gången jag inte är vrålnervös inför muntliga! Men dagarna innan kommer jag nog bli lite nervös...

Svar på tråden Vi som läser på Liber Hermods del 5