• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Zenobia skrev 2012-02-06 18:16:35 följande:
    Men hur har barn innan klarat sig då? Min tjej som är 2 år åt ifrån hon var 4 månader och hon har inga problem idag.
    Vad jag hört så har dom ändrat bland annat ersättningen från 4 månader till 6 månader bara för att alla ska följa samma EU-lag över hela Europa.
    Men det är inte så att vi proppar i han utan han får ett par skedar då och då. Han vill inte ha ersättningen och det är inte hållbart här i längden med hans dåliga sömn och hans humör
    Har inte provat nån annan olja än raps, vad skulle det vara i så fall oliv eller vad?
    Jag misstänker att han är känslig mot nutramigen då det är soja i den men ja vet inte.. Hela han kliar sig till och från och bara helt apropå så blir han kanon röd och får utslag.
    Jag känner inte till all forskning bakom beslutet att ändra i texten. Eller vilka risker det medför att ge innan.
     Men de hade ju inte ändrat om det inte var så att de kommit fram till att det är för tidigt att ge mat innan de är 6 månader.

Innan var också rådet smakportioner mellan 4-6 månader. Men om jag har förstått det rätt så var livsmdelsverket smakportioner misstolkade eftersom det inte uppgavs någon mängd. Och ca ett kryddmått ändrades till gröt och barnmatsproducenternas smakportioner på en halv dl.... Så om jag har fattat det rätt så misstolkades BVC och alla råden som gavs. Men jag är osäker på om det är hela historien bakom ändringen, som i så fall bara är ett förtydligande. Men skit samma. Du gör som du vill, det är ditt barn, men jag ville bara delge dig rekomendationerna.

Att han är så "stökig" beror nog på att han inte tål det han äter... Sen om det är nutran så måste ni få bytt.

Olivolja kan du testa. Du kan också testa kokosfett t.ex. (och då rekomenderar jag eko-kokosfett och inte den vanliga som dinns i matvaruaffären. En ekologisk kan stå framme och är mjuk och smaklös om man köper utan smak.)
  • Kavat
    disturbed skrev 2012-02-07 20:41:11 följande:
    Men dåså! :) Bor på södra sidan änsålänge men renoverar vårt radhus på Ekerö, så de är ju ganska nära när jag ändå åker därifrån då. Kan fixa under morgondagen om du vill? 
    {#emotions_dlg.flower} Hjärta
  • Kavat

www.semper.se/aktuellt/nu-aterlanserar-vi-vara-mjolkfria-vallingar
    Skandal!
    De är ju soja rätt tidigt i innehållsförteckningen dessutom = mycket soja.

Sen funderar jag på om man får lansera gröt från 4 månader med soja och havre när WHO ändrat sina rekomendationer?

www.semperbarnmat.se/produkter/valling/fran-1-ar/mjolkfri-mild-havrevalling

Ingredienser: Maltodextrin (majs), havremjöl, sojaprotein, veg. olja (palm, raps, solros, palmkärna), majsstärkelse, mineralämnen (kalcium, kalium, järn, zink, jod), aminosyror (L-metionin, L-tyrosin, L-lysin, L-valin, L-treonin, L-leucin, L-tryptofan), emulgeringsmedel (sojalecitin), kolin, vitaminer (A, D, E, K, C, tiamin, riboflavin, niacin, B6, folsyra, B12, biotin, pantotensyra), L-karnitin.

Produkten innehåller 30 % fullkornsmjöl.

Innehåller soja och gluten.

www.semperbarnmat.se/produkter/valling/fran-6-manader/mjolkfri-mild-havrevalling

Ingredienser: Maltodextrin (majs), havremjöl, majsstärkelse, sojaprotein, veg. olja (palm, raps, solros, palmkärna), mineralämnen (kalcium, kalium, järn, zink, jod), aminosyror (L-metionin, L-tyrosin, L-lysin, L-valin, L-treonin, L-leucin, L-tryptofan), emulgeringsmedel (sojalecitin), kolin, vitaminer (A, D, E, K, C, tiamin, riboflavin, niacin, B6, folsyra, B12, biotin, pantotensyra), L-karnitin.

www.semperbarnmat.se/produkter/grot/fran-4-manader/mjolkfri-mild-grot-ris-havre

Ingredienser: Maltodextrin (majs), rismjöl, havremjöl, sojaprotein , veg. olja (palm, raps, solros, palmkärna), majsstärkelse, mineralämnen (kalcium, kalium, järn, zink, jod), aminosyror (L-tyrosin, L-metionin, L-lysin, L-valin, L-treonin, L-leucin, L-tryptofan), emulgeringsmedel (sojalecitin), kolin, vitaminer (A, D, E, K, C, tiamin, riboflavin, niacin, B6, folsyra, B12, biotin, pantotensyra), L-karnitin.

www.semperbarnmat.se/produkter/grot/fran-8-manader/mjolkfri-havregrot-med-banan-och-apple

Ingredienser: Maltodextrin (majs), havremjöl, sojaprotein, veg. olja (palm, raps, solros, palmkärna), bananflingor (4,5%), glukossirap, majsstärkelse, äpplepulver (2,4%), mineralämnen (kalcium, kalium, järn, zink, jod), druvsocker, rismjöl, aminosyror (L-metionin, L-tyrosin, L-lysin, L-valin, L-leucin, L-treonin, L-tryptofan), emulgeringsmedel (sojalecitin), kolin, vitaminer (A, D, E, K, C, tiamin, riboflavin, niacin, B6, folsyra, B12, biotin, pantotensyra), L-karnitin.

• Kavat
    scharlotta skrev 2012-02-08 11:58:39 följande:
    Jag träffade en dietist häromdagen, hon har "mjölkfri skola" två gånger i månaden där hon informerar lite om mjölkfria alternativ och då man kan ställa frågor etc. Både för ammande och för barn som äter själva.

Hon rekommenderade både havre- och sojaprodukter, och jag frågade om just det där med soja och mjölkprotein. Hennes svar var att det är väldigt ovanligt med sojaallergi, och att man numera inte rekommenderar att avstå sojaprodukter, men att man inte ska ge för mycket.. Hon sa även att jag som ammar kan äta soja, för det är inte förrän barnet får i sig soja genom att äta det själv som en eventuell allergi kan uppstå.. alltså inte genom amning.
    Hon förklarade även att när jag äter mjölkprodukter så bryts proteinerna ner till mindre kedjor, som bebisar inte reagerar på, men att det är när det ibland finns kvar längre kedjor som en reaktion kan uppstå, men att det är ovanligt att bebisar reagerar på mjölkprotein via amning.
    Men sen när vi pratade  om soja, så sa hon att kroppen bryter ju ner sojaproteinerna, så det är ingen fara att äta om du ammar..
    Borde det inte gälla samma sak då, att det kan finnas längre kedjor av sojaprotein som bebisen reagerar på?

Jag känner iaf att jag inte blev så mycket klokare, och jag är så dålig på att komma med följdfrågor när jag pratar med nån..

Rent spontant så vill jag inte äta sojaprodukter, Moa har inte haft blod i avföringen senaste veckorna, och hon har gått från att haft nästan helt vattnig avföring till alldeles normal. Så jag vill inte ändra något i min kost redan nu, utan ville bara höra med er allvetare vad ni säger om hennes information  
    Den dietisten är HELT FEL UTE!
    Allt går direkt genom bröstmjölken. Mina barn har blivit allergiska genom enbart bröstmjölk. De blev allergiska mot mjölk, ägg, soja, baljväxter/guarkärnmjöl/fruktkärnmjöl mm,  fisk, vete, havre, råg.

Det är rättså vanligt till och med så jag förstår ärligt talat inte var er dietist fått sin okunskap ifrån.

Jag mailade och varnade vår dietist för att Semper ändrat alla vällingar och gröter och lagt till soja och frågade om det var tillåtet. Jag fick det här svaret:
    Hej!
    JA tillåtet är det, däremot rätt trist. Man har tagit bort soja som alternativ före ett års ålder, sedan är det ok att testa!
    Tack för info!
  • Kavat
    scharlotta skrev 2012-02-09 16:51:05 följande:
    Ja, jag tyckte också att det var konstigt, hon sa ju emot sig själv lite också.. att sojaprotein och mjölkprotein är väldigt lika varandra i uppbyggnad, mjölkprotein kan man reagera på genom amning, men inte sojaprotein..
    Hon sa även att det var vanligare med sojaallergi förut eftersom då var alla mjölkfria alternativ sojabaserade, nu är det inte så.

Jag har tänkt att jag ska maila henne, men skulle vilja ha lite länkar med information och fakta, så om ni har nåt bra så får ni gärna dela med er! 
    Ska prata lite med Miralicia, vi återkommer!
  • Kavat
    Tiriana skrev 2012-02-10 08:57:24 följande:
    Hej!

Då var man tilbaka här igen.
    Vi testade ju Althera när Maja var runt 2 månader, men det fungerade inte, och eftersom blodprov inte visade på allergi så tyckte ju läkaren att vi skulle byta till vanlig ersättning igen. Sagt och gjort. Vi bytte till Nan 1, men ja tyckte att hon ändå inte blev bra. Skrek och var orolig under och efter måltid, och fortfarande jobbigt med avföringen.

För 2 veckor sen så sökte jag på nytt för hennes mage, åkte till Eksjö för att hoppas på att träffa en annan läkare, men givetvis var denna läkaren där den dagen. (Suck!) Hon hittade ingen förstoppning och Maja hade gått upp i vikt så hon hade inget att anmärka på.. Men så frågade hon om jag tyckte det var skillnad när hon nu åt Nan istället för Althera. Nej svarade jag. Då säger hon såhär: "Fast hon inte är allergisk så kanske hon inte tål mjölk, och kan ju vara så att hon inte tål Altheran, så vi kan testa Nutramigen till henne" Och jag bara dog lite, för det var precis det jag sa för 1½ månad sen, men då ville hon inte lyssna. :(

Men nu har hon ätit Nutra i över 2 veckor, och är SÅ mkt bättre! Vi har kunnat sluta med Minifom och nu får hon bara laktulos 1 gång om dagen, och bajsar nästan varje dag och hon är lugn när hon äter, bara lite gnällig om hon behöver bajsa.

Men nu till min fråga, jag har för mig att ni en bit tillbaka i tråden diskuterade just Laktulos. Visst är det så att man inte ska ge laktulos om de inte tål mjölkprotein? Vad ska man ge istället? Rapsolja i ersättningen? 

Frågar du mig så är mitt svar: Tål de maten och inte har några andra sjukdomar ska det inte behövas medcin för förstoppning överhuvudtaget. I en övergångsperiod ja. Men inte jämt.
    Behövs det så beror det på att hon inte tål Nutramigen heller. Och då är det Neocate som ni behöver ha.
  • Kavat

Dill, ge inte vanlig ersättning!!

Om du gör det testa med MAX ett kryddmått tidigt på dagen.

Prata med alleriläkaren först om annan ersättning. Troligtvis behöver ni neocate om han är så allergisk mot nutran, men man brukat få testa althera först.

Apoteket kan ha althera inne (ring) så ni kan köpa en burk och testa.

• Kavat
    Bebben86 skrev 2012-02-12 14:26:28 följande:
    Har Neocate en ännu värre smak? Det är skitsvårt att få henne att äta som det är.. Hon verkligen avskyr dessa ersättningar :(
    Mycket bättre än nutran, men jag tyckte någon mindre god än altheran. Men det är ju inte jag som äter. Killen älskar den!

Håller med t0va. Hon behöver troligtvis Neocate. Det är inte normalt att inte kunna bajsa själv. Det beror på något och troligast är det att ersättningarna inte funkar eftersom hon även har andra symptom.

Billigare att ge er Neocate och testa än att lägga in er och genomgå diverse undersökningar mm varför hennes mage inte funkar.
    Träffade faktiskt på en sådan familj på sjukhuset när jag var där. Barnet hade inte ens fått testa Neocate men hade varit inlagd och gjort alla undersökningar som går att göra typ för att hitta varför barnet inte mådde bra.

Sjukt om du frågar mig. Tänk all tid och inte så roliga undersökningar och väntan och barnet som lider mm istället för att bara testa en HELT mjölkfri ersättning. Då var det på ett av våra större sjukhus med expertis inom barnmedicin. Jag blir mållös, men så dåliga kunskaper finns det ibland även på de "bästa" ställena.
  • Kavat
    LadyM skrev 2012-02-11 18:20:32 följande:
    Nån som vet om det är vanligt att vara allergisk mot fiberhusk (psylliumfröskal)?? Hittade ett recept på mjölk o soja fri "ost" som jag funderar på att testa till sonen..
    Inte så vanligt.
  • Kavat
    scharlotta skrev 2012-02-09 16:51:05 följande:
    Ja, jag tyckte också att det var konstigt, hon sa ju emot sig själv lite också.. att sojaprotein och mjölkprotein är väldigt lika varandra i uppbyggnad, mjölkprotein kan man reagera på genom amning, men inte sojaprotein..
    Hon sa även att det var vanligare med sojaallergi förut eftersom då var alla mjölkfria alternativ sojabaserade, nu är det inte så.

Jag har tänkt att jag ska maila henne, men skulle vilja ha lite länkar med information och fakta, så om ni har nåt bra så får ni gärna dela med er! 
    Maila den här länken:
    http://espghan.med.up.pt/position_papers/con_24.pdf
    Enligt ESPGHAN om soja vid mjölkallergi. : "Soy protein formulae have no role in the prevention of allergic diseases and should not be used in infants with food allergy during the first 6 months of life. If soy protein
    formulae are considered for therapeutic use in food allergy after the age of 6 months because of their lower cost and better acceptance, tolerance to soy protein should first be established by clinical challenge."

Det står även att från 6 månader så kan man ge sojabaserade modersmjölksprodukter om man hellre vill det till barn med komjölksallergi, under förutsättning att barnet tål dem. Men det står också att 30-50% av mjölkproteinallergikerna kan reagera på sojaprodukterna och att risken för att reagera på sojaproduterna är större när det handlar om icke-IgE-förmedlad mjölkallergi.
    Våra barns dietist råder barn med mjölkproteinallergi att undvika soja fram till barnet är ett år och därefter försiktigt provocera om det fungerar. Det är de råd som de flesta dietister jag hört om verkar ge.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar