Mjölkallergitråden - bebisar
Exit, Du kräver ett intyg eller byter läkare! Stå på dig! Ni har ju det till och medjournalen!
Exit, Du kräver ett intyg eller byter läkare! Stå på dig! Ni har ju det till och medjournalen!
Om jag fattar djurgårdsrutan rätt så visade det ju till och med på pricktestet att hon reagerade. Ändå gjordes provoceringering.
Från artikel i läkartidningen:
Mjölkintolerans hos barn
Barn före skolåldern som reagerar med buksmärtor, diarré, flatulens, förstoppning eller andra gastrointestinala besvär vid intag av mjölk bör utredas avseende komjölksproteinallergi eller sekundär laktosintolerans.
Från artikel i läkartidningen:
Mjölkintolerans hos barn
Barn före skolåldern som reagerar med buksmärtor, diarré, flatulens, förstoppning eller andra gastrointestinala besvär vid intag av mjölk bör utredas avseende komjölksproteinallergi eller sekundär laktosintolerans.
Mjölkintolerans kan också bero på sekundär laktosintolerans. Utredningen bör fokusera på bakomliggande orsak i form av infektion eller sjukdomsprocess som orsakar epitelskada i tunntarmens mukosa. Exempel är infektion med Giardia lamblia, Yersinia och Ascaris samt Crohns sjukdom, celiaki och allergisk enterokolit. För fallbeskrivningar, se Fakta 2.
Detta betyder att om ett barn yngre än 5 år inte tål mjölk, bör inte diagnosen primär laktosintolerans ställas, även om det genetiska testresultatet visar C/C. Detta är bara ett konstaterande av att barnet liksom sina föräldrar genetiskt tillhör majoriteten av jordens befolkning.
Utredning av celiaki och IBD hos barn finns noggrant beskriven i Barnläkarföreningens vårdprogram för celiaki och IBD [16, 17].
Håller med t0va och skånegås.
Jag tror han vill ha mat för att han fortfarande får i sig något han inte tål. Så be att få neocate och testa.
sedan undrar jag om du har rapsolja i ersättningen?