• Amulett

Mjölkallergitråden - bebisar

scs skrev 2010-03-26 19:52:30 följande:
    Jag har börjat ställa in mig mentalt på att jag kanske kommer behöva äta mjölkfritt under hela amningsperioden och jag vet ju att många gör det utan större problem men just nu känns det jobbigt. Ni som har ätit mjölkfritt för att kunna amma era barn, hur jobbigt är det egentligen? Jag tänker direkt på mjölken i kaffet och alla brödsorter som har mjölk i sig (jag älskar att äta en lång frukost med kaffe och smörgås). Att man får läsa noga på innehållsförteckningarna har jag förstått men hur funkar det om man är hos nån annan, ska jag behöva ta med eget bröd så snart jag ska fika hos någon och hur funkar det att äta/fika ute? Snälla kom med lite positiva erfarenheter (om ni har några, annars är det lika bra att erkänna hur eländigt det är ).
    Kan direkt trösta dig med att ditt frukostbröd med största sannolikhet är mjölkfritt. De mesta matbröd är det. Men ostskivan ryker ju ...
    Kolla i länkarna till bloggarna i trådstarten så får du en hel del tips!

När jag är hos andra brukar jag alltid fråga om jag ska ta med eget, eller om de har fixat mjölkfritt. Mina vänner vet ju vad som funkar (så jag får Findus frysta bullar eller Delicatobollar för det mesta). Och särskilt en brukar anstränga sig extra. Igår hade hon t.ex gjort två bunkar med våffelsmet - en vanlig på mix och en mjölkfri till mig och sonen!
    Nu visste jag inte vad hon skulle bjuda på, så jag hade stoppat ner tre mjölkfria bullar (blir jättegoda om du bakar på Solhavre) i skötväskan för säkerhetsskull.
    Upplever det som att de flesta tycker att det är mer pinsamt att jag bara får dricka svart kaffe än att jag langar upp en reservbulle ur väskan

Mjölken i kaffet fick jag sluta helt med. Havremjölken skar sig för mig hela tiden. Man vänjer sig Sojamjölk blir bättre säger en del, men eftersom du bör undvika sojaprodukter tills barnet är 1 år så försvinner ju de ersättningsprodukterna. Försök i övrigt att blanda havre-, ris- och kokosbaserad mjölk/ersättningsprodukter så att du inte käkar havre precis hela tiden!

Vi körde mjölkfritt för hela familjen (då bara jag, maken och sonen) och ställde om alla produkter till mjölkfritt och när du väl har bytt ut allt, hittat nya recept eller gjort om andra så har du snart nya rutiner. Och när det kändes som jobbigast så försökte jag tänka på att det jag lärde mig för att jag skulle kunna äta strikt mjölkfritt skulle jag ändå behöva lära mig om några månader när sonen skulle börja äta vår mat. Och när han var 1-2 år var det jätteskönt att allt var mjölkfritt så att han kunde äta fritt från våra tallrikar när det gjorde ätandet roligare

Välkommen hit! Och tveka inte att fråga på!!!
  • Amulett
    scs skrev 2010-03-27 15:28:50 följande:
    Tack! Det var precis sånt jag ville höra Jag börjar med mjölkfritt i dag tänkte jag, så får vi se vad BVC säger på måndag (jag vill att hon också ska se utslagen och den skorviga hyn men det hinner nog inte bli någon skillnad till måndag). Tyvärr såg jag att det var skummjölk i knäckebrödet jag köpt, antar att det inte går att äta (jag har i alla fall inte våga prova). I dag ska jag kolla in länkarna här i tråden och sätta mig in i  det hela lite mer. I dag och i går har lillen varit ganska missnöjd och bajsat grönt och slemmigt flera gånger, nåt är det i alla fall som inte är bra så jag utgår från att det är mjölken eftersom det verkar mest troligt.
    Haha. Müslibrödet!? Jag hade iaf det knäcket hemma när jag skulle börja med mjölkfritt Typiskt! Särskilt som den absoluta majoriteten av knäckebröd är utan mjölk.
    Hoppas han snart börjar må bättre!!!
  • Amulett
    Jos skrev 2010-03-27 17:58:38 följande:
    Här verkar det vara tvärtom!Minsta lilla och BVC säger att det är mjölkallergi. Så var det för mig och många av mina vänner.Efter att jag testat själv hemma hit och dit med mjölkfritt och inte. Så står det klart att hon inte är mjölkallergiker trots allt! Eksemen är borta och magen funkar kanon!Skönt att din pojke mår bra igen iaf!!
    Vad skönt att höra!
    Var det "nåt" överhuvudtaget, eller gick eksemen bort helt av sig självt?
  • Amulett
    Pix Ladin skrev 2010-03-28 21:26:35 följande:
    Jag är så rädd att det ska bli som sist. Vi fattade det inte förrän efter ett halvår. Jag vet inte riktigt vad som är normalt bebis-skrik och inte...Hjälper det att vara komjölksproteinfri under graviditeten?
    Usch. Jag känner verkligen igen din oro!!!
    Vi fattade med sonen vid 5,5 månader (nässelutslag vid grötätning). Han skrek och kräktes floder som övriga symptom.
    När han var 1,5 år föddes lillasyster. Jag börajde äta yoghurt (i övrigt är allt mjölkfritt hemma) när jag slutade amma vid 11 månader, och då var jag redan gravid.
    Bestämde mig för att äta mjölkprodukter under graviditet och amning för att på så sätt introducera mjölkprotein för bebisen så att h*n fick en chans att vänja sig vid det, men vara väldigt snabb på att reagera på ev tecken på reaktioner.
    När lillasyster var ca 1 vecka blev hon hård i magen, hade svårt att bajsa och allmänt grinig kring detta - låg och tryckte och tryckte utan att något kom. Jag tog bort mjölken (och Mitt Val Kvinna, innehåller järn) och hon blev bra. Så det är väl något oklart om det är tillskottet eller mjölken som var boven ...
    Men hon mådde så mycket bättre än storebror! Nu vet jag hur glada jollrande bebisar kan vara, och hur mysigt det är att ha två sovande barn på kvällen (istället för ett gallskrikande). Som bebis skrek hon knappt alls. Nästan alltid nöjd.

Nu är hon 8 månader drygt och äter "mjölkgröt", men jag är fortfarande mjölkfri. Just nu måste vi ofta (men inte alltid) hjälpa henne att bajsa genom att tempa henne, och hon har en del torrfläckar på mage/baksida lår. Men i övrigt verkar hon må ganska bra. Med andra ord: oklart om hon är allergisk eller inte (har inte visat något på RAST), men jag väntar med att ta in mjölk i min egen kost tills jag vet att hon säkert klarar att äta det! Annars vill jag kunna bjuda henne en trygg och mjölkfri famn
    Och hon skriker mer och är oroligare. Ålder? Mjölken? Det faktum att hon äter mer och mer vanlig mat?
    Det faktum att hon var hård i magen som bebis med mjölk, "normal" utan mjölk och nu åter är hård i magen med mjölk ger mig vissa frågetecken. Men vi tog bort mjölken (hennes gröt) i närmare 1 månad och även då var hon hård till och från. Hmmm.

Vad vill jag ha sagt då? Gör det som känns bäst för dig! Jag valde att äta "allt" under graviditeten för att det kändes naturligast och minst "nojjigt" (även om jag nojjade massor) och istället vara snabb på att reagera på minsta tecken på allergi. Det är ju ganska vanligt att syskon också får allergier - och oddsen för mjölkallergi är ju ganska stora då. Men jag har inte hört om någon forskning som visar om risken minskar om man inte äter allergenet under graviditeten.
    Hur du än gör kommer du nog att hitta fler som gjorde på samma sätt

Grattis till den kommande bebisen!!!
  • Amulett
    Pix Ladin skrev 2010-03-29 10:10:08 följande:
    Tack.Men om jag inte äter produkter med mjölk i då jag ammar, kan det påverka barnet på något vis? I och med dotterns allergi så äter vi väldigt lite mjölkprodukter ändå. Det finns ju så bra alternativ.Med påverka barnet menar jag att det "behöver" vänja sig vid komjölksprotein redan som spädbarn eller något sådant.
    BVC-sköterskan försöker hävda att det faktum att hon fick så "snäll" bröstmjölk (utan tuffa mjölkproteiner) gör att hon nu har lite mer "strul"/magknip/problem med förstoppning när hon börjat med vanlig mat (alltså med all mat hon får, även mjölkfri). Hon fick t.ex prickar runt munnen av potatis, prickar och förstoppning av majs osv och efter en stund har det gett med sig.
    Vet inte om jag tror på det direkt - hur frånvaro av mjölkprotein skulle kunna ge problem med potatis ... men men ... det är en teori

Vi åt/äter ju väldigt lite mjölkprodukter, och jag funderade som du. Och tyckte (tycker) att det egentligen vore bra att låta magen vänja sig via amningen. Jag tänkte att frukostyoghurt och att jag sedan inte behövde bry mig när jag inte var hemma, skulle ge en "lagom" mängd mjölkprotein. Men nåt reagerade hon ju på direkt, så min plan höll inte så länge
    Sedan beslutade jag att inte testa på nytt via amningen, helt enkelt för att jag inte ville "förstöra" den maten, utan i samråd med sonens dietist väntade vi in grötsmakisarna.
  • Amulett
    Tibell skrev 2010-03-29 11:58:58 följande:
    Ni vars barn som har/haft kontakt allergi. Hur gamla var de när det växte bort !? Och när växte "resten" av allergin bort..alltså via intag!Och hur har ni gjort på somrarna ?! Kan man smörja huden med något för att skydda den hyffsat bra ?! Dottern är 5 månader och fortfarande reagerar med kraftiga röda eksem vid kontakt med mjölk!
    Sonen reagerade ju med kraftiga nässelutslag vid 5,5 månader. På våren (dvs april/maj) när han var drygt 1 år (född i slutet januari) fick han fortfarande rödfnasiga underarmar när han var på öppna förskolan och ålade omkring på golvet, klängde på bord och så ...
    Nu är han drygt 2 år och nu verkar det ju gå hyfsat med ganska mycket mjölk, även om vi ju som du vet är lite fundersamma. Men inga kraftiga reaktioner iaf.

Men vi hade en hantverkare här idag och hans son på 8 år verkar fortfarande vara kontaktkänslig, så det kan nog gå åt vilket håll som helst. Men det vanligaste är ju att det växer bort och då borde ju kontaktkänsligheten försvinna först, känns det som ...

Vid förra sommaren testade vi att dra lite yoghurt på sonens hud för att se om det blev en reaktion. Det blev det inte. Men sommaren innan (när allergin upptäcktes) fick vi ju helt enkelt se till att han inte kom i kontakt med andra som t.ex käkat glass ... Inte helt enkelt. Men jag hade en uppsättning våtservetter med mig och tvingade alla att åtminstone hjälpligt tvätta sig. Och våra vänner här lärde ju sig snabbt, och tog t.ex ren fruktpuré till sina barn när vi skulle träffas (istället för de som är blandade med yoghurt). Blir så lycklig när jag tänker på vilka underbara vänner vi har!!!

En fet kräm, t.ex vanliga Locobase kanske?, borde ju göra det lätt att torka bort ev kladd utan att behöva tvätta så mycket. Men det lär ju inte vara så skönt att ha på sig om det är varmt.
    Däremot vet jag att en kompis köpte supertunna vita bomullskläder på Lindex, nåt sånt kan hon ju ha på sig när det är riktigt varmt som skydd?
  • Amulett
    scs skrev 2010-03-29 19:09:06 följande:
    Nu har vi varit på BVC och distriktssköterskan misstänkte också mjölkallergi när hon såg honom och jag berättade hur det är med honom. Så nu ska vi prova mjölkfritt i 7-10 dagar (lagom kul precis till påsk, när vi dessutom är bortbjudna en del!) och se om det gör någon skillnad. Nu tog jag ju bort all mjölk redan i lördags trodde jag men i dag insåg jag att det är mjölk i leverpastejen vi hade hemma så helt mjölkfri har jag inte varit med i alla fall en drastisk minskning. I dag har jag köpt ny leverpastej och lite ris- och havreprodukter för att smaka mig fram till vad jag gillar. Faktum är att Carlshams "vispgrädde" (alltså den mjölkfria saken) funkar riktigt bra i kaffet, så jag slipper sluta med kaffe i alla fall! En fråga:  är det mjölk Knorrs buljontärningar? Jag kan inte se det men på en lista med vad man skulle undvika stod det just buljonttärningar (dessa skulle då ersättas med mjölkfri buljong) men det kanske bara betydde att det finns buljongtärningar som innehåller mjölk? Jag blir ju lite nojjig nu, vill ju inte missa nåt viktigt.
    Jag har inte sett i några/få buljongtärningar, fast jag har ett vagt minne av nån ekologisk sort som jag fick välja bort i affären ... Däremot finns det i en hel del fonder.

Menar du att "luftig visp" fungerar i kaffe?
  • Amulett
    AmandaBrun skrev 2010-03-30 09:34:20 följande:
    Jag är så mesig...hur mycket olja kan man ge liksom?
    Rekommendationerna jag hört är ca 1 tsk/dl mat (oavsett om det är mat, gröt, välling). Så till 3 dl välling blir det 1 msk olja.

Skaka om flaskan lite då och då så att oljan blandar in sig på nytt så går det nog bättre!
  • Amulett
    FrökenLindström skrev 2010-03-30 10:38:14 följande:
    Hej! Hoppar in här också, vi har en dotter på 4 mån. med misstänkt komjölksallergi. Har idag varit och inhandlat nutra och vad jag förstod avskyr många barn det i början men hon slukade en hel flaska Känner mig så förvirrad. Vi har misstänkt detta sen hon var tre veckor men ingen har lyssnat på oss. Tänk om allt hennes skrikande hade kunnat hindras av en sån här enkel grej?Känns som om jag har tusen frågor, men jag hoppar in här först och så kommer väl frågorna efter hand!
    Välkommen!!!
  • Amulett
    Pokergirl skrev 2010-03-30 19:24:00 följande:
    Vänta, nu hänger jag inte med! Ska man tillsätta olja även i Nutran?
    Oh ja! Särskilt till Nutran Och särskilt om de har problem med att vara hårda i magen.
    Men som sagt K Kavat sagt: med olja i allt står de sig längre och magen mår bättre. Sedan så kan man ju börja fundera när de har passerat ca 1,5-2 år (då de brukar "smalna av") om vikten fortsätter att öka "snabbt" då kan man ju minska mängden olja. Men ta bort den behöver man inte!
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar