• Amulett

Mjölkallergitråden - bebisar

lemco skrev 2010-04-11 11:09:53 följande:
    några tips på nån annan god välling?det han lever på nu är sin sinlac gröt, och på kvällen får han rismjölk med sinlack pulver i...min son är 16 mån, men äter tyvärr ingen mat än, hankräks el får kväljningar och det e helt omöjligt att svälja...har provat hipps från 6 mån, men dom tycker han e äckliga, så dom kräks bara upp.någon som vet något om reflux?han har haft problem med kräkningar sen dag 1...kaskadkräkningar första 6-7 mån, sen bättre...Jag tror att han har trångt i strupen, men vet ej hur man tar reda på det?någon som har erfarenhet av det, el som vet lite mer om symtom mm?så vad han klarar av e: sinlacgröt(mkt lös)frukpurerisdryck med sinlacpulverjuiceinte så näringsrikt för en 16 mån, vad kan man göra?
    Matstrupen undersöker man via kontraströntgen som "filmar". Dvs han får svälja en kontrastvätska och medan han sväljer röntgar de och ser klunken åka nedåt i matstrupen. På så sätt kan de se om det finns någon förträngning någonstans. Dottern fick göra detta när hon var ca 4-5 månader eftersom hon strulade och bråkade vid i stort sett varje amning. Men allt såg OK ut. Var dock inte helt enkelt att få henne att svälja vätskan ...
    För oss var det barnläkaren på barnmottagningen som skickade oss till röntgen, mest för att utesluta att detta var problemet. Så ta kontakt med din barnmottagning!!!
  • Amulett
    FrökenLindström skrev 2010-04-12 10:48:21 följande:
    Nu är det dags för lillan att äta vanlig mat. Har någonstans sett en lista på saker som innehåller mjölk, alltså det var en lista med olika ingredienser som man kanske inte vet innehåller mjölk. Nu hittar jag inte den!! Någon som kan hjälpa mig och hitta den igen???
    Det finns på t.ex growing people lista över vad mjölk kan heta i innehållsförteckningar.
    Jag har en lista i min blogg (tror det var något av de första inläggen), Tror att även BlåMyran har en lista. Kolla länkarna i trådstarten så hittar du nog!
  • Amulett

OJ Vad rörigt när trådar har fått evigt liv. Såg just att en gammal bebistråd var i gång igen!!! hmmm. Undrar om man kan få Familjeliv att stänga de gamla mjölkallergitrådarna och låta de som är igång nu vara kvar!? Annars blir det ju milt sagt rörigt ...
    Antar att det är den som öppnat tråden som kan be om att få den stängd, eller?

• Amulett

Svar från Familjeliv angående att vi har många mjölkallergitrådar (och allergitrådar) öppna just nu ... Jag föreslog att TS ska få en möjlighet att stänga sina egna trådar, men de svarade istället:

"Ja, det kan bli knepigt. Så här kan vi göra:

Anmäl trådarna, så stänger vi dem manuellt med en länk till den nya tråden.

Tror du det kan fungera?"

Vad säger ni? Och är det någon som har koll på alla gamla trådar så att man kan skicka ett samlat mail till dem?

• Amulett
    Kavat skrev 2010-04-14 20:04:32 följande:
    Hinner inte nu och har inget samlat tyvärr. Men annars så är det väl en bra idé. Å andra sidan så hur många kommer hitta dit egentligen? Hittar man inte oftast den aktuella tråden direkt?
    Reagerade på det för att någon tidigare idag hade skrivit i en gammal mjölktråd från i höstas ...
    Jag kan maila dem om de två mjölktrådarna + allergitrådarna, och säga vilken som är aktuell och be dem stänga övriga gamla.
  • Amulett
    Stumpan84 skrev 2010-04-14 20:08:45 följande:
    Hoppar in här! Har en 4 månaders pojk som antagligen inte tåler mjölk... jag ammar så därför får jag äta mjölkfritt. Oftast går det bra men vissa dagar mår jag så himla dåligt för de så jag funderar på att sluta amma MEN amning är så viktigt för mig så jag vill inte sluta så nu letar jag febrilt efter saker som kan ersätta! =)
    Och det är en evig jakt

Nåt särskilt du är extra sugen på, eller saknar ersättning till?
  • Amulett
    Stumpan84 skrev 2010-04-14 20:52:18 följande:
    Ja exakt... så fort jag ser han le så blåser allt de jobbiga bort och det är ju bara vissa dagar som är jobbiga... långt ifrån varje dag!När det gäller soya så är det bara min mjölk och matgrädde som är soya just för jag fick den varningen =)
    Du gör som du känner bäst angående att själv äta soja. Men med tanke på att min son reagerade på att jag åt mjölkprotein så vågade jag inte chansa. Han skulle ju få i sig sojaproteinet på samma sätt!
  • Amulett
    KakanMakan skrev 2010-04-15 06:55:09 följande:
    Hej, jag har en fråga jag hoppas ni kan svara på. Är det farligt att värma Nutramigen (pulver+vatten) i micro? Det är ett helvete på nätterna när man först ska koka upp, sen svalna osv osv.  Jag behöver VERKLIGEN hjälp. (Mjölkproteinallergi).
    Jag micrade vatten till ättemperatur och sedan i med pulvret och rulla flaskan först och sedan skaka.
    Pulvret låg färdigdoserat i en sån där lite "doserare" så att jag slapp stå och räkna (och blanda med grötpulver eftersom vi gjorde välling med Profylac+grötpulver).

Det där med att koka först handlar om att se till att vattnet är rent. Känner du att du gärna vill ha kokt vatten så kan du ju koka en större mängd och förvara i en tillbringare i kylen (när det har svalnat så att du kan ställa in det där) och så ta av det vattnet när du ska göra ersättningen.
  • Amulett
    Asia1 skrev 2010-04-15 15:34:49 följande:
    hur länge bör jag utesluta mjölk ur min kost innan man kan se om det hjälper?
    Det kan vara jätteolika.
    En del märker en förbättring direkt!
    Jag var utan i 1,5 veckor när sonen var nyfödd utan att märka något som blev bättre, så jag började äta på nytt. När han var 5,5 månader förstod vi att han var allergisk. Då hade skriken redan börjat bli något bättre (men inte helt bra) och hans enorma kräkningar tog 2 månader med mjölkfritt innan de försvann.
    Så jag skulle helt klart vara utan mjölk i minst 1 månad, gärna i 2 månader, innan jag säkert skulle kunna säga att det inte hjälper (alternativt att det faktiskt är något mer som barnet reagerar på, så att du också, utöver mjölken, skulle behöva ta bort t.ex soja, ägg, fisk, sädeslag eller så)
  • Amulett
    lillasysteryster skrev 2010-04-15 20:05:19 följande:
    Hjälp mig snälla...nu när stora killen äter laktosfritt o lilla killen mjölkfritt blev det lite rörigt i mitt huvud. Kan han som äter laktos fritt äta pastejkökets leverpastej (som jag vet att lilla killen inte får äta)
    När jag snabbkollade så innehåller ju de flesta (utom den glutenfria) mjölk och det borde ju inte fungera om man inte tål laktos.
    Men om han ändå behöver laktosfritt, varför inte köra helt mjölkproteinfritt för båda tills båda är bra och sedan eventuellt testa med att provocera med laktosfritt för den stora om du vill kolla om han tål själva proteinet men inte laktosen (eller så har du redan gjort det ...)
    Tänkte bara att livet blir enklare med ett spår - helt mjölkfritt, istället för helt och "halvt" mjölkfritt
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar