• Amulett

Mjölkallergitråden - bebisar

Kavat skrev 2010-03-15 10:15:41 följande:
    Håller alla tummar jag har. Oavsett så är det skönt att veta att han inte blir jätte dålig av mjölk.Tror du någonsin att du kommer att få i honom mycket större mängder än vad han får nu? För i så fall kan ni ju stoppa och bara försöka hålla det hyffsat konstant. Skönt att han sover! Vet ingen som har koll på att barnen får i sig 5 dl mjölk per dygn. Men  får du i honom ost (smält i mat) så innehåller den ju mycket kalcium också!  Sen blir det väl lite här och där när man äter mjölkprodukter, alltså i steksmör osv.
    Du har nog rätt i att vi inte lär få i honom så mycket mer än detta. Han åt 125 g yoghurt till frukost + 1dl mjölk (i kanske 1-1,5 dl nyponsoppa) + macka till frukost (hungrig kille ...), och så en Safari-yoghurt utan "skräp" till efterrätt nu vid lunchen.
    Smält ost har jag inte tänkt på! Maken kommer nog att jubla vid tanken på att snart få göra "riktig" pizza igen!

Vore bara så skönt att komma upp ca 5 dl i några dagar och se hur han blir. Glass till efterrätt i några dagar kanske löser problemet ...
    Pannkaka vore ju lysande, men eftersom jag ännu inte tagit tillbaka mjölk i min kost (dottern har äntligen börjat acceptera gröt så nu äter hon 1/2 smakportion/dag. Vill få i henne lite mängd och se att det fungerar innan jag "förstör" min mjölk ...) så känns det jobbigt att göra två maträtter.
  • Amulett
    Kavat skrev 2010-03-15 13:54:14 följande:
    Vispad grädde? Annars är ju som sagt glass ett alternativ.
    Och vi har ju faktiskt inte testat att ge honom ren mjölk att dricka (så att han ser att det är mjölk alltså ...). Vem vet - han kanske gillar det?

Tack alla för allt stöd och alla bra idéer förresten!
  • Amulett
    Kavat skrev 2010-03-15 13:58:35 följande:
    Oboy, gillar väl alla?
    Hans far älskar det iaf! Ska kanske låta dem ha lite far-och-son-fika nån dag
  • Amulett
    EL I skrev 2010-03-15 17:20:47 följande:
    säger som kavat. jag har fått infot av läkare att det nästan inte är NÅGOT barn som får laktosintolerans innan en ålder av 4 år. Så det är nog mer mjölkPROTEIN allergi skulle jag tro, speciellt om hon inte blir bra på laktosintolerans. Jag behöver tips!!!!!!!!!! Mjölkfri sås???? Är såååå dålig på det, blir bara så himla äckligt. Grejen är den att vi väldigt sällan äter sås hemma överhuvudtaget så jag har liksom inte övat Men lillkillen vill gärna ha sås!
    Kul med ett barn som vill ha sås
    Vad är det för sås du vill göra, men har problem med? Eller till vad är det du vill ha sås?

Vi har gjort många såser med iMat, men också brunsås då och då, eller bara sky med solhavre/vetemjöl (eller Maizena majs) och t.ex buljongtärning/fond/skvätt sojasås.
  • Amulett
    Jos skrev 2010-03-15 17:41:19 följande:
    Jag har ju kunnat amma sen hon föddes till för en vecka sedan utan några som helst symtom. Sedan fick hon utslag i ansiktet och på bröstet, därför tyckte bvc-tanten att vi skulle testa med nutran och att jag skulle lägga om min kost till helt mjölkfritt. Utslagen har dock nästan helt försvunnit efter att jag smort med miniderm.Känns som att allt har blivit så fel, tycker det är så trist att sluta med amningen pga att jag inte vet hur jag ska äta mjölkfritt..Man kan liksom inte bara äta det man är sugen på..
    Ja usch vad det är jobbigt de första veckorna med mjölkfritt. Men man vänjer sig!!! Tycker verkligen inte att du ska sluta med amningen bara för att du måste äta mjölkfritt.
    Tänk istället på att bebisen snart faktiskt inte är en bebis utan kommer att vilja äta mat - och då måste den vara mjölkfri. Lika bra att börja öva på att göra den maten nu direkt!
    När amningsperioden väl är över kan du ju äta det du vill (kanske inte hemma eftersom det ju faktiskt kan bli svårt att ha mjölk på sin egen tallrik och inte låta matvägrande barn äta därifrån om det lättare slinker ned ...).

Kolla i min blogg, kolla i BlåMyrans och KKavats bloggar. Du hittar massor med frukosttips, tips på vanlig mat, tips på produkter som man kan köpa (men tänk på att innehållet KAN ha förändrats så läs innehållsförteckningen), listor med vad mjölkprotein kan kallas.

Tänk på att inte använda sojabaserade ersättningsprodukter under 1 års ålder, och försöka att blanda havre-, ris-, och kokosbaserade produkter så att det inte bara blir havre som ersätter mjölken.
    Och fråga på!!! Vi är många många som är där du har varit.

När chokladsuget kommer: Wienernougat går bra, delicatobollen orginal går bra (är märkt med "spår av mjölk", men det är en underleverantör som börjat märka för säkerhetsskull, inget är ändrat i produktionen och vad jag vet har det gått bra för "alla" att äta den), och hemgjord kladdkaka med mjölkfritt margarin är i mitt tycke godare än "mjölk"-varianten.

Kram
  • Amulett
    EL I skrev 2010-03-15 18:34:53 följande:
    ok tack för alla råd.Sonen tål ju inte soja heller så det måste vara nåt som är baserat på annat. Har ju planer på att ta bort vete också för att testa och då går ju ännu mer bort för då borde jag väl ta bort havre med??Jag gör ofta sås av "mjölk" och reder av med majsstärkelse och kryddar lite men tycker det blir så äckligt och framför allt tråkigt... ska gå in o kolla på din blogg kavat.fåret shaun: lät ju onekligen gott. nåt man kan byta ut soyogurt mot tro??
    Har gjort stenbitsrom-sås med Rapsy Frutty osötad. Med lite kryddor blir det helt OK.
    Är man ute i sista stund så finns det snabbgelatin för att få rapsyn att stelna

Dessutom finns färdiga såser från Lohmanders, Kosterfiskar'n mfl som är mjölkfria. De är ofta majonnäsbaserade men jag tycker det finns flera som känns ganska "lätta" ändå.
    Beasåsen från Lohmanders är riktigt riktigt god - och finns både som vanlig, som het och med vitlökssmak!
  • Amulett
    EL I skrev 2010-03-15 19:25:47 följande:
    amulett: hade ingen aning om de sorterna. måste kolla i affären. står de bland vanliga såser eller??alltså många ggr så har vi ätit typ pasta med typ köttfärsbiffar, korv eller nåt sånt till och då blir det så torrt med bara det. så vill ha nån sås till såntsen HATAR han potatismos annars kan man ju göra det för att få det lite mer "mjukt"
    Hmmm. Lohmanders finns bland kylda såser (kanske vid köttet? vi har en egen "kalla såser"-kyl) http://www.lohmanders.se/products.sv.html.
    Kosterfiskarn's http://www.kosterfiskarn.se/default.asp?pg=produkter.asp&cat=6 är ju mer västkustsallad mm och den finns i kaviar/sill/stenbitsrom-kylen.
    Rapsy är ett pulver http://www.allergimat.com/page.asp?id=320. Finns nog i nån allergihylla - finns flera olika små påsar (vitt pulver).

Över färsbiffarna har vi bara hällt iMat och låtit den ta smak av kryddningen i färsbiffarna, kanske kryddat lite extra med spiskummin, oregano, basilika eller vilken kryddning vi haft i. Låt den puttra en stund så blir det krämigt. Ja, vi är nog fast i iMat-träsket
    Eller så häller du över vatten och tar vara på skyn.

Ketchup gillar han inte till korv och pasta?

Korvstroganoff återkommer regelbundet (korv, iMat, tomatpuré, oregano)
  • Amulett
    Jos skrev 2010-03-15 19:48:02 följande:
    STORT tack för peppet!Inte nog med att man precis har blivit mamma för första gången, man ska brottas med ev allergier också. Känner mig lite maktlös.Har kikat lite i bloggarna du nämnde och det behöver ju inte vara så svårt egentligen. Jag hoppas bara att det går att få igång mjölkproduktionen igen, har börjat sina lite när man inte har ammat lika mkt som förut..
    Gå tillbaka till att amma som förut du om du vill fortsätta amma. Oroa dig inte för att du har kvar lite mjölkprotein i din kropp. Visst, det tar en stund innan hon blir helt fri från mjölk, men hellre det än att du sinar. Det är ju trots allt underbart att kroppen fungerar som den gör. Låt henne äta ofta ofta ofta, lägg henne vid bröstet vid minsta gny, så kommer du snart att vara tillbaka på banan igen

Om du inte vill behöver du inte alls ge mjölkersättning. Den är bra, tycker jag, att introducera vid kanske 6 månader (eller något tidigare om man vill det) via mat och sedan som bas till välling. Men om amningen fungerar och du vill amma så skulle jag inte hålla på och strula till det med ersättning innan dess!
    Om du börjar äta mjölkfritt så kommer mängden mjölkprotein till bebisen snabbt att minska. Sedan kan det ändå ta lääääänge innan hon blir helt bra (för oss tog det 2 månader innan sonen slutade kräkas) men du har gjort allt du kan i det läget och det kommer att bli bättre allt eftersom. Och en del märker ju tydliga förbättringar bums.

Man rekommenderar ju till och med att blanda NAN/BabySemp med mjölkfri ersättning tills den mjölkfria accepteras (för barn som får ersättning alltså, så att de accepterar den nya smaken) och att då fortsätta amma medan mjölkproteinmängden långsamt minskar är ju inget konstigt alls.

Vi misstänkte mjölkallergi redan då sonen var 1,5 veckor men märkte ingen förbättring (och jag hade inte hittat stödet här då så det var såååå jobbigt att klara sig utan mjölkprodukter) så BVC tyckte jag kunde börja med mjölk igen. Har ångrat mig många många gånger. Allergin blev tydlig först vid 5,5 månader ...
  • Amulett
    mimpen skrev 2010-03-15 21:46:41 följande:
    Wienernougat. Jag hittar inte det på affärerna! Har letat som en tok på ica och snabbkollade på konsum senast. Är det någon slags ovanlig produkt eller vad??? Eller är jag bara blind?
    Fazer. vitaktig låda. Brukar ofta stå där t.ex aladdinaskar och så finns.
    Du ser den på bild här (googlade lite ...)
    http://www.matservice.se/mataffaren/sundsvall/choklad/produkt/wienernougat.aspx
  • Amulett
    Fåret Shaun skrev 2010-03-16 22:39:27 följande:
    Jag har fått höra helt mjölkfritt och vaniljsocker som man ska minska. 
    beror lite på omständigheterna. Har man gett Babysemp/NAN i 3-4-5 månader så spelar kanske inte några dagar ytterligare någon större roll (särskilt som man hela tiden minskar andelen mjölkersättning och ökar andelen mjölkfri ersättning)
    Om man har kraftiga reaktioner och inte kan göra så, eller om man går från t.ex amning (och inte kan pumpa ur och använda för att blanda med mjölkfria ersättningen), eller om inget annat har fungerat så kan man testa med att ha i vaniljsocker. Eller så testar man vaniljsocker direkt om de inte accepterar den ren, och tar till "blandningarna" som andra hand. Det får man ju känna sig för själv.
    Det är bara fler varianter för att lyckas introducera den mjölkfria ersättningen!
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar