• Amulett

Mjölkallergitråden - bebisar

Tibell skrev 2010-03-04 20:46:47 följande:
    Okej. Då vet jag lite mer hur jag ska gå tillväga. Med stora dottern hade vi aldrig dessa problem. Vi kunde snabbt öka mängden och vi märkte aldrig några reaktioner. Kanske kan vara så att hennes tarmar är extra känsliga ioch med mjölkallergin?!Hur har det fresten gått med provoceringen ?!
    Med sonen kunde vi också snabbt öka mängden mat rent generellt. Han slukade allt (och åt även glatt av mjölkgröten han fick nässelutslag av). Dottern däremot är betydligt mer avvaktande och det är först nu vid 7,5 månader som hon får i sig åtminstone en halv burk mat. (och hos henne har vi ju inte hittat någon allergi, även om vi inte är helt trygga med att allt är OK ...)

Nu är vi uppe på 1,5 dl mjölk. Tycker oss märka att den dag vi ökar mängden så klagar han lite på magont och vill att vi ska smörja magen (med Miniderm ...). Vi smörjer en gång och sedan klagar han inte mer. Oklart varför. Den dag vi inte ökar mängden säger han inget om magont.
    Men eftersom han ändå tar upp magont så tar jag det lite lugnt och struntar i dietistens råd om att dubblera dosen varje dag. Vi ökar varannan dag och nu gick vi t.ex från 1 dl till 1,5 dl mjölk. Ökar kanske till 2,5 dl i morgon (1,5 morgon och 1 på eftermiddag i så fall). Ost ratar han "inte gott"

Däremot har dottern fått utslag, eksem?, på baksidan lår, lite på framsidan och på vänster sida av bålen. Hon har haft lite tidigare bakpå låren med idag har det blossat upp på alla dessa ställen. Hoppas hoppas att det inte har att göra med att hon fick burken "potatis och rödspätta" idag för första gången.

Aldrig får man vara helt glad
  • Amulett
    Tibell skrev 2010-03-09 20:50:21 följande:
    Precis vad jag förklarade för honom =) Men eftersom det är jag som handlar här hemma får han helt enkelt gilla läget! Men ni tror inte stora dottern kan ha kvar sin välling då?! Annars måste vi ju tillföra kalcium på något annat sätt?!
    Hos oss slutade det "helt mjölkfria" med att maken hade kvar yoghurten till frukost. Han hade väldigt svårt att hitta ett alternativ han trivdes med. Men i övrigt har det gått jättebra. Blir kanske en chokladkaka på väg hem från jobbet, och sedan tvätta händer/mun när man kommit hem, men det är ju OK. Hemma är det ju rent!

Det går faktiskt väldigt bra att göra allt mjölkfritt när man väl har "ställt om sig" och slängt alla produkter i kyl/frys/skåp (som t.ex maizena redningarna) som innehåller mjölkprot.
  • Amulett
    em84 skrev 2010-03-10 20:23:27 följande:
    Men herregud, kan de vara så känsliga att de reagerar på kontakt? Hur vanligt är det?Vi började smörja nyligen med miniderm och hennes torra fläckar börjar bli bättre, men hon får som sagt lite nässelutslag från och till. Tycker hon får mycket i pannan!
    Sonen fick nässelutslag vid kontakt med mycket, och blev rödfnasig av att krypa på t.ex golvet på öppnaförskolan. Däremot inte på golvet hemma ... Så han reagerade helt klart på kontakt. Så vi har varit väldigt strikta med mjölk hemma för att undvika kladd, tvätta händerna, borsta tänderna/tvätta munnen om man ätit mjölk osv (han älskar att pilla i munnen på oss därav tandborstningen )
    Nu är han 2 år och det mesta verkar ha vuxit bort *håller fortfarande tummarna* Han har i alla fall klarat att äta 2,5 dl mjölk utan att reagera kraftigt.
  • Amulett
    Amulett skrev 2010-03-11 09:33:56 följande:
    Sonen fick nässelutslag vid kontakt med mycket, och blev rödfnasig av att krypa på t.ex golvet på öppnaförskolan. Däremot inte på golvet hemma ... Så han reagerade helt klart på kontakt. Så vi har varit väldigt strikta med mjölk hemma för att undvika kladd, tvätta händerna, borsta tänderna/tvätta munnen om man ätit mjölk osv (han älskar att pilla i munnen på oss därav tandborstningen )Nu är han 2 år och det mesta verkar ha vuxit bort *håller fortfarande tummarna* Han har i alla fall klarat att äta 2,5 dl mjölk utan att reagera kraftigt.
    Förtydligar vad jag menar med "mycket": synlig mjölk, gröt gav nässelutslag. "osynlig" mjölk (avtorkat, men inte rengjort bord t.ex) gav rödfnasighet/torra utslag.
  • Amulett
    Tibell skrev 2010-03-11 11:57:51 följande:
    vet ni vad tjejer!! Jag är så lycklig att jag knappt kan tänka klart! Precis varit hon läkaren. Bella hade ökat 380 g på 14 dagar!!!!! Det är vad hon ökade de första 2 månaderna!Jag blev så glad att jag nästan grät. Sköterskan såg detta så de fattade nog hur mycket vi oroat oss för detta och vilka problem vi haft!sen fick vi pratade med läkaren. och hon var fortfarande inte säker på allergin pga att blodprovet inte visade något. Då visade jag henne bilderna på eksemen. Och idag hade hon inte så mö som ett endaste litet eksem! Efter det trodde hon lite mer på mig! så vi bestämde att ett nytt pricktest ska göras om 3 månader. Skulle hon fortfarande reagera kommer vi dröja ut det med 6 månader mellan provoceringarna!!!åhh vad lättad jag är!!
    Jag är så glad för din och lilltjejens skull att jag sitter och ryser
  • Amulett
    Tibell skrev 2010-03-11 13:48:07 följande:
    Fast hon tror fortfarande inte helt på det ?! Så nu funderar jag på om hon verkligen har alla hästar i stallet. För när ALLA Bellas problem har vänt ( förstoppning, gaser, panikskrik, eksem samt extremt dåligt viktuppgång) så borde hon ju förstå. Till och med min 13 åringa lillasyster skulle kunna ställa diagnos mjölkallergi. Men denna läkare stirrar sig så blind på vad provresultaten visar att hon inte kan tänka längre än så. Sa flera gånger att det inte alltid det visar sig på blodprov men det örat lyssnade hon inte på. Suck. Strunt samma..nu behöver jag inte tjata mer i allafall. Tid till dietist är beställd och vi får Altheran på livsmedelsavvisning..eller vad det heter !!
    En del läkare är allt bra märkliga ... Men DU vet ju! Och förhoppningsvis har din sambo börjat fatta sambandet nu också? Låt henne (läkaren) leva i sin villfarelse och var nöjd över att du har fått det du behöver och att det fungerar för er.
    Sedan kan du ju, om du behöver mer hjälp och diskussion, antingen få det via dietisten (om hon/han är bra) eller så byter du läkare längre fram. Men ödsla ingen kraft på att fundera på varför läkaren gör som hon gör. Nu har du ju fått det du behöver för stunden. När ni är på banan och alla mår bra kan du ta tag i resten!
    *kram*
  • Amulett

Hej och hå. Så var då sonen uppe i drygt 3 dl mjölk. Igår 2,5 dl yoghurt+1 dl mjölk. Idag blev det "bara" 1,25 dl yoghurt+1 dl mjölk.
    Gnällig, jovars. Han är ju 2 år ... Men som en solstråle på dagis (går 3 timmar/dag).
    Pruttig också, men det har han alltid varit. Kanske något värre än vanligt, men det kom och gick lite förr också.
    Fick lite prickar på käkbenen, men de har i stort sett försvunnit.
    Sover som vi alltid velat att han ska göra Har nu sovit tre nätter i rad själv i sin egen säng. Har aldrig hänt förr!!!
    Rund mage - åhh så synd att jag inte fotade tidigare. Nu har jag ju börjat fundera över det ... Lite mage har han allt ...

Funderar på hur vi ska gå vidare. Han vägrar ost ... Och tycker att Yoggin vi köpte innehåller "skräp" (dvs små fruktbitar ...). Han äter den glatt om jag petar bort jordgubbsbitarna. Kanske försöka med nån yoplait-yoghurt istället, för den är väl helt slät om jag minns rätt.

Han ska få testa att dricka mjölk också snart (hittills har jag gömt den vanliga mjölken i nyponsoppa) ... hoppas han accepterar det. Annars vet jag inte hur det ska gå.

Funderar verkligen över hur många föräldrar till icke-allergiska barn som får lätt panik när barnet inte får i sig 5 dl mjölk på en dag ... Inte en enda är min gissning. Har inte hört ett ord om kalkbehovet från BVC, bara från dietisten.

• Amulett
    Tibell skrev 2010-03-14 18:32:29 följande:
    ååhh idag är jag såå sur på svärmor. I normala fall har vi en jätte fin relation. Vi kommer otroligt bra överens..bättre än vad jag gör med min egna mamma många gånger. Så jag tycker med andra ord väldigt mycket om henne. Men när det gäller dotterns allergi blir jag tokig. Hönan har varit riktigt riktigt fin i hyn i flera dagar..precis som bebisar ska se ut! Idag har vi varit iväg och ätit på resturang. Jag sa efter maten att vi måste vara försiktiga nu så dottern inte får i eller på sig någon mjölk. sekunden senare ser jag hur de dels låter henne gnaga på deras knogar..men värst var nog att de torkade henne om munnen med samma servett de precis andvänt till att torka av sina egna händer med ( hade ätit smörgås med smör på ) Jag höll mina tummar på att hon inte fått i sig något. 20 Min senare ser jag hur hennes ena kind började bli prickig. Drog upp tröjärmen och ser MASSA röda prickar/fläckar..likadant på mage och rygg. Beklagar mig till svärmor som fnyser och säger " hmmm ". Ni vet den där minen som egentligen betyder ( jag tror inte på dig ) visade henne eksemen och fick till svar " men hon har ju faktiskt inte fått i sig någon mjölk..det där är bara värmeutslag". Med vad tänker människan med ??!!??!??! Hur kan ett barn som sitter i body och strumpbyxor få värmeutslag ??!?! Nu ikväll har hon skrikigt sig till sömns...hon kunde knappt äta sista flaskan trots att hon var vrålhungrig för att hon hade så ont i magen! Jag har försökt förklara för svärmor hur pass känslig hon är men hon säger bara " jag tror inte ens hon är allergisk..kanske något känslig" Och nu när hon fick se det med egna ögon trodde jag verkligen hon skulle förstå. Suck. Egentligen ville jag inget med detta inlägget..ville bara skriva av mig lite ;) Så nu blir det några dagar med mildison innan det är väck..suck!Men jag kan ju komma med en glad nyhet. Stora dotterns mage har minskat REJÄLT i svullnad på nästan helt mjölkfritt..hurra!!
    Usch då. *kram*
    Du eller sambon får försöka förklara för henne att hon får kalla det vad hon vill. Er dotter är så pass "känslig" att svärmor och svärfar inte får göra som hon nu gjorde, för dottern reagerar med utslag och magont. Det är er dotter, ni bestämmer!
    Och tills det känns tryggt för er skulle jag se till att träffas hemma hos er. Motivering: ni har "sanerat" all mjölk. Sedan, när lilltjejen mår helt bra, kan ni ju testa att vara någon annanstans och kanske då vara beredda på att eksemen kommer tillbaka när hon sitter med armarna mot farmors golv eller liknande. Men då har hon ju förhoppningsvis mått så pass bra hemma så länge att det blir supertydligt att hon reagerar på nåt hon inte brukar vara utsatt för ...

Mina föräldrar tömde till slut kylskåpet på alla mjölkprodukter de dagar vi var där (efter att pappa använde Bregottkniven i leverpastejen, trots att mamma sagt att han inte fick äta Bregott när vi var där) . Fast vi måste resa och planera, så det är ju lite lättare på så sätt.
  • Amulett
    Tibell skrev 2010-03-14 20:59:49 följande:
    Amulett:  Vad roligt att höra att det fortfarande går bra! Ska hålla tummarna att det fortsätter så!Angående att få i barn 5 dl mjölk om dagen. Min stora tös dricker inte mjölk. Finns inte en chans i världen att du får i henne det..inte ens med chokladpulver i! Nu kanske det är så att hon är mjölkkänslig ( håller på att utesluta mjölk just nu ). Men jag berättade det för sjuksköterskan och hon sa att så länge barnet dricker 5 dl välling om dagen så ska det räcka ?! Det hoppas jag i allafall..annars har min dotter fått kalkbrist för längesedan =(
    Tack! Vi behöver alla tummar vi kan få

Och jag hoppas verkligen att båda dina tjejer snart mår riktigt riktigt bra!

5 dl välling motsvarar 2,5 dl mjölk (om man inte gör vällingen på t.ex mjölk istället för vatten), iaf enligt den tabell vi fick för mjölkprovokationen.
    Däremot motsvarar tydligen 1 dl barngröt 1 dl mjölk.
  • Amulett
    Tibell skrev 2010-03-14 21:13:51 följande:
    Tack *kram*Vad knasigt att sköterskan sa så till mig!?På tal om kalkbehov. Måste inte alla vi i familjen äta kalktabletter nu då om all mjölk ska bort här hemma ?! Vi är redan på god väg att få väck allt. Finns lite frysmat som innehåller mjölk kvar..men det äter jag och sambon på kvällen om barnen sover!
    Jodå. Ni behöver extra kalk allihop, om ni inte får i er det via t.ex Solhavre (tänk på att Otley har havredryck med och utan kalk så det gäller att köpa rätt sort).

Hos oss äter jag kalktabletter, maken nöjer sig med sina 3 dl yoghurt som han hållit fast vid hela tiden som enda mjölkprodukt hos oss (så han har nog fått för lite kalk) och sonen mortlar jag kalktabletter till nu när han slutat med vällingen (gjord på Profylac). Så länge de äter minst 16-18 skopor Profylac/dygn så behöver de inte kalkersättning, men sedan så. Så just nu får sonen lite för mycket kalk istället. Han äter sina yoghurtar + mjölk i provokationen + att jag ännu inte slutat mortla kalktabletten. Men jag ger honom extra ca varannan dag.

Innan jag började amma lillasyster satt vi och åt chokladkakor i smyg på kvällen. Stående böjda över diskbänken så att ev smulor inte skulle hamna i t.ex mattan/soffan i vardagsrummet ...
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar