Tibell skrev 2010-03-08 20:18:52 följande:
Vadå anledning?! klart som tusan era barn har anledning till patchtest!! Fy så sur man blir på läkare ibland! Varför gör ni inte ett eget ?! Vi ska nog göra ett nytt försök med dottern eftersom hon fortfarande har eksem som kommer och går! Tror hon har varit helt eksemfri 4-5 dagar de sista veckorna! Vi fattar ingenting här hemma!Jag har ju också mycket eksem ( lindrig atopisk eksem ) men mina lär aldrig försvinna eftersom jag är damm, kvalster och gräs allergiker. rätt svårt att undvika dessa ämnen! Och vad jag läst mig till nu på senaste tiden är att barn med atopisk eksem ( ärftligt ) har större benägenhet att utveckla allergier..är jag rätt ute!?Dottern är ju bara mjölkallergisk vad vi vet om nu. Men i mammahjärtat känns det som att vi inte riktigt är klara på allergifronten för hennes del!Vet ju själv hur ont och hur mycket det kliar när man är eksemig. Mina blossade upp idag efter kontakt med tomat..suck! Tillagad går dock bra!!
Stora pojken totalvägrar att göra patchtest och jag vill verkligen inte tvinga honom. Lille killen funderar jag på att göra nu när jag har ledig vecka så han inte är på dagis med det på ryggen.
På nåt sätt är det nåt som säger mig att det inte är nån allergi (förutom minsta sonens mjölk och soja som jag är tvärsäker på!) utan att de ÄR känsliga i magen båda två. Detta kommer ju och går nämligen och vår kost är ganska likvärdig så det känns som om det vore en allergi så skulle de vara dåliga hela tiden.
Stora sonen var ju dålig hela tiden från 1 vecka till drygt 2,5 år, sen blev han bättre till och från. När han var 3 år och 2 månader kunde vi fasa ut movicolen och han har sen inte behövt nåt på ca 2-3 månader. Nu har problemet kommit igen. Det svåra är, trots att han är så "gammal", att han pratar rätt dåligt så det är svårt att få ett svar på hur det eg är. Ibland när man frågar om han har ont i magen så säger han ja och sen 2 minuter senare nej. Ibland säger han själv att han har ont men verkar inte påverkad. Ibland känns det som om han VET att säger jag att jag har ont i magen så behöver jag inte äta mat (eftersom han haft mkt problem med magen så har vi sagt att han inte behöver äta när han har ont - givetvis - men han är väldigt dålig på att äta annars med så därför "pushar" vi honom lite när han inte har ont, så då känns det som han "kör" med det för att slippa, om ni förstår vad jag menar.
Sen är han svår för han har varit utan blöja sen han var 2 år och 10 månader men det har aldrig varit riktigt bra. Han kissar på sig ibland (det tror jag har att göra med att han inte har tid att gå på toa) men sen har det varit perioder då han bajsat på sig (vi är i en sån period nu). Han är lös i magen men inte diarré så det är INTE förstoppningsdiarré...därför verkar han ju inte vara förstoppad. Så frågan är om det är skov av något eftersom det kommer och går?? Han äter nämligen inget annat nu än han brukar göra! Mellan dessa perioder bajsar han på toa utan problem och det kommer aldrig i kalsongerna.
Nån som har barn med samma problem?
Lille sonen har vi fått tid den 26 mars för utredning av varför han blir blå och då tänkte jag även ta upp det andra. Vi ska nu till en annan doktor på annat sjukhus så jag hoppas det blir bättre.