• EL I

Mjölkallergitråden - bebisar

Tibell skrev 2010-03-04 19:46:51 följande:
    Hon är 4 månader. Och vi ger endast några skedar gröt. Det mesta vi gett är ½ portion. Nu vill hon inte ha gröten överhuvudtaget =( Jag hoppas och tror att det är precis så som du säger. Att hennes tarmar är lite för omogna för att klara gröten! Vi gör nog ett uppehåll nu. För sådana här dagar vill jag inte ha något mer!
    hur länge har ni hållt på med smakisar?
    det är ju rätt mkt att ge en halv portion till en som precis börjat. speciellt om hon har en känslig mage så ska ni nog gå mer sakta framåt. Min lille son har alltid varit stor i maten och stor i storleken men han tvärvägrade smakisar efter ett tag eftersom han har känslig mage och vi gick för fort fram. vid 6 månader fick vi backa igen och börja om... då funkade det.
  • EL I
    Tibell skrev 2010-03-04 19:59:12 följande:
    Alltså inte en halv hel portion...utan en halv smakportion =) Vi har gett gröt i en vecka nu! Som sagt..vi kommer nog göra ett uppehåll nu och låta hennes mage lugna ner sig. Hon har nog känsliga tarmar helt enkelt !! Tack för alla råd och tips
    ok

testa att koka egen gröt annars, typ på rismjöl eller nåt sånt o blanda i lite ersättningspulver för att få mer näring (hmm minns inte om du har fått recept på det eller inte). Rismjölsgröt tyckte min son mkt om i början
  • EL I
    Winglur skrev 2010-03-06 14:53:15 följande:
    Nu behöver jag lite experthjälp. ;P För ett par veckor sedan fick dottern köttbullar hemma hos mina föräldrar. Jag försökte googla och se om dom innehöll mjölk, men kunde inte hitta något, så hon fick äta ett par stycken, 7 kanske... Nu idag såg jag paketet i affären och jo, det innehöll Vasslepulver (från mjölk). Men dottern har inte reagerat alls.  Hon verkar inte ha fått ont i magen, och hon har inte kräkts, som hon gjorde förut när hon åt mjölk. Hur ska vi göra nu, jag vill ju inte proppa i henne en massa saker som innehåller mjölk, utan att vara säker på att hon fixar det. Hur ska jag göra, ska jag ge henne typ burkmat med mjölk i eller? Eller ska jag vänta tills vi fått komma till barnmottagningen för prover och prata med dom om provocering? Vi väntar på att få komma till BVC för att få en remiss till barnmottagningen, så det kan ta ett tag...
    Nu är inte jag ett jätteproffs, men med tanke på hur min son reagerat så skulle jag börja med REN mjölk men jättelite åt gången.
    Jag har fått lära mig både av egen erfarenhet men även av läkare att om man ger ett barn för mkt mjölk på en gång (när de är allergiska) så är det lätt att barnet blir förstoppat av mjölken (även om de reagerar med t ex diarré annars).
    Det är också lättare att på så sätt minska risken för kraftig reaktion. Jag skulle ta nån ml mjölk första dagen och sen öka om hon inte reagerar nästa dag.
  • EL I
    Winglur skrev 2010-03-06 19:33:48 följande:
    alltså det borde ju bli "mildare" i t ex sås eller nåt sånt, men problemet är väl att om du tar en barnmatsburk så vet du ju inte alls hur mkt det är i. Om du ger REN mjölk och bara ger typ en ml först och sedan öka så hinner du ju stoppa innan det blir för mkt. Men som sagt jag är ingen expert. Vet bara att när sonen fick det i mat den gången vi skulle provocera så blev han dålig i 2 veckor för att det blev för mkt. Hade jag gett lite varje dag i stället så hade jag ju kunnat stoppa det så han inte hade behövt bli dålig så länge, men som sagt, vänta på mer erfarna som kan svara
  • EL I
    Winglur skrev 2010-03-07 17:00:00 följande:
    alltså hur länge sen var det nuigen som du gav köttbullarna?

jag har varit med om att min son har reagerat flera dagar efter att han fått i sig mjölk...
  • EL I
    Tibell skrev 2010-03-07 21:22:06 följande:
    Dalkulla74: Ja det låter onekligen som att läkarens teori stämmer. Vi får väl smörja på och hoppas hon inte ha ont utav det iallafall! Annars tror jag nog det är att hon helt enkelt får mjölk på sig eftersom vi fortfarande använder det. Dottern hade dessutom idag snott med sig kakor ( gjorda på mjölk ) och smulat ner lite var stans. Och det räcker nog för att hennes eksem ska blossa upp. Just nu känns det som om det lättaste hade varit om vi alla blir mjölkfria. Stora dottern VÄGRAR dricka ren mjölk ändå..så hon blir nog inte ledsen. Dessutom klöks hon av både yoggi/grädde och glass ( tror det är konsistensen ?! )  Men vi måste ju kompensera för kalciumet i såfall! Aja..vi ska få tid till dietist så de kanske kan råda oss hur vi ska göra. Är ju synd om dottern ska ha massa kliande eksem om det går att lösa!Men sen har jag en fråga som egentligen inte hör hemma här..men tänkte att någon kanske har varit med om liknande. Stora dottern är och har alltid varit lite blek. Men nu de senaste dagarna har hon varit ILLRÖD om kinderna. Man ser att det är torrt och runt munnen samt hakan är hon prickig. Kinderna är inte varma utan känns precis som den vanliga huden.Vi har inte varit ute så det kan inte bero på något sådant!Vad tror ni..är det något virus hon har åkt på eller kan vi räkna med en kommande förkylning kanske ?! Ska tilläggas att hon aldrig sett ut såhär innan
    Gå in och kolla på mitt galleri så får du se hur min minsta son ser ut till och från och det har inte heller med kylan att göra...nu har han varit "ok" några veckor men innan de var han ILLRÖD i säkert 1 månads tid. VI har fortfarande inte kommit fram till varför han blir sådär. Har inte hittat något samband med mat i alla fall. Han är mjölk och soja allergisk som vi vet om i alla fall men har inga eksem av detta...
  • EL I
    Tibell skrev 2010-03-08 09:38:14 följande:
    EL I: Kollade dina bilder..stackars plutten =( Riktigt sådär ilsket röd var inte dottern. Och idag är det borta..märkligt! Aja..hon verkade inte ha jätte ont utav det..sa att det sved bara! Min kusin hade så illröda kinder när han var liten. Tillslut blev de så eksemiga att han blödde från dem =( Det visade sig att han hade äggallergi! Idag är han dock helt fri från det! Det är inte så att han reagerar på något via kontakt ?! Ni borde kanske göra ett Patchtest på honom ?!
    Nä har reagerar inte på kontakt. Vi har testat både mjölk och ägg med kontakt. Mjölk tål han ju inte så det får han inte äta. Ägg har vi uteslutit i 2 v och sedan provocerat, utan resultat. Har ju varit hos läkare med honom men läkaren tror "bara" att han är känslig, både i hud och i mage... så bara att härda ut...

Har varit i kontakt med dem i Linköping för patchtest och vad de anser om både den lille och den store pojken men de tyckte inte det fanns någon anledning till patchtest... så vi avvaktar.
  • EL I
    Tibell skrev 2010-03-08 20:18:52 följande:
    Vadå anledning?! klart som tusan era barn har anledning till patchtest!! Fy så sur man blir på läkare ibland! Varför gör ni inte ett eget ?! Vi ska nog göra ett nytt försök med dottern eftersom hon fortfarande har eksem som kommer och går! Tror hon har varit helt eksemfri 4-5 dagar de sista veckorna! Vi fattar ingenting här hemma!Jag har ju också mycket eksem ( lindrig atopisk eksem ) men mina lär aldrig försvinna eftersom jag är damm, kvalster och gräs allergiker. rätt svårt att undvika dessa ämnen! Och vad jag läst mig till nu på senaste tiden är att barn med atopisk eksem ( ärftligt ) har större benägenhet att utveckla allergier..är jag rätt ute!?Dottern är ju bara mjölkallergisk vad vi vet om nu. Men i mammahjärtat känns det som att vi inte riktigt är klara på allergifronten för hennes del!Vet ju själv hur ont och hur mycket det kliar när man är eksemig. Mina blossade upp idag efter kontakt med tomat..suck! Tillagad går dock bra!!
    Stora pojken totalvägrar att göra patchtest och jag vill verkligen inte tvinga honom. Lille killen funderar jag på att göra nu när jag har ledig vecka så han inte är på dagis med det på ryggen.

På nåt sätt är det nåt som säger mig att det inte är nån allergi (förutom minsta sonens mjölk och soja som jag är tvärsäker på!) utan att de ÄR känsliga i magen båda två. Detta kommer ju och går nämligen och vår kost är ganska likvärdig så det känns som om det vore en allergi så skulle de vara dåliga hela tiden.

Stora sonen var ju dålig hela tiden från 1 vecka till drygt 2,5 år, sen blev han bättre till och från. När han var 3 år och 2 månader kunde vi fasa ut movicolen och han har sen inte behövt nåt på ca 2-3 månader. Nu har problemet kommit igen. Det svåra är, trots att han är så "gammal", att han pratar rätt dåligt så det är svårt att få ett svar på hur det eg är. Ibland när man frågar om han har ont i magen så säger han ja och sen 2 minuter senare nej. Ibland säger han själv att han har ont men verkar inte påverkad. Ibland känns det som om han VET att säger jag att jag har ont i magen så behöver jag inte äta mat (eftersom han haft mkt problem med magen så har vi sagt att han inte behöver äta när han har ont - givetvis - men han är väldigt dålig på att äta annars med så därför "pushar" vi honom lite när han inte har ont, så då känns det som han "kör" med det för att slippa, om ni förstår vad jag menar.

Sen är han svår för han har varit utan blöja sen han var 2 år och 10 månader men det har aldrig varit riktigt bra. Han kissar på sig ibland (det tror jag har att göra med att han inte har tid att gå på toa) men sen har det varit perioder då han bajsat på sig (vi är i en sån period nu). Han är lös i magen men inte diarré så det är INTE förstoppningsdiarré...därför verkar han ju inte vara förstoppad. Så frågan är om det är skov av något eftersom det kommer och går?? Han äter nämligen inget annat nu än han brukar göra! Mellan dessa perioder bajsar han på toa utan problem och det kommer aldrig i kalsongerna.
    Nån som har barn med samma problem?

Lille sonen har vi fått tid den 26 mars för utredning av varför han blir blå och då tänkte jag även ta upp det andra. Vi ska nu till en annan doktor på annat sjukhus så jag hoppas det blir bättre.
  • EL I
    Tibell skrev 2010-03-09 16:16:23 följande:
    Nu har jag dokumenterat Bellas eksem idag! Och det visar tydligt att de kommer i samband med att hon ligger nakenfis och när jag inte tvättat händerna innan jag rört vid henne. Så idag efter 711 handtvättningar är hon riktigt bebisfin i hyn! Ända misstaget skedde vid lunchen då jag skulle kavla upp hennes tröjärm på ena sidan. Hade stunden innan gett stora dottern morötter ( med flytande margarin på ) med bara fingrarna. Idiotiskt klantigt och jag kom på mig själv i samma sekund jag gjort det. Och mycket riktigt. 10 minuter sedan hade hon eksem..enbart på den armen jag snuddat vid! Så hur ska ni nu fortsätta ?! Vi kan ju inte tvätta händerna innan vi rör vid henne ?! Nu är det inte jätte svåra och fula eksem hon får men ändå?! Ska vi plocka bort alla mjölkprodukter eller ska vi fortsätta tvätta händerna. Jag har ju själv rätt känslig hud och kommer få självspricker av det här!! Dessutom är jag senil också .. kommer säkert glömma bort mig titt som tätt;) Hur länge har man vällingmage ?!
    kan du inte testa att byta ut stora tjejens välling mot mjölkfri om ni nu vill ha vällingen kvar?
    annars kan ni inte byta ut vällingen mot något annat?
    hon är ju rätt stor nu och därför kan du kanske förklara för henne att magen blir bättre utan välling? funkade för min stora i alla fall när vi skulle ta bort vällingen.

om hon ändå inte äter rena mjölkprodukter så ärdet ju rätt lätt att ta bort mjölken från henne. t ex mjölkfritt margarin o om ni har mjölk i maten så ta ris/soja/kokos eller havremjölk. det är ju oftast svårast att ta bort synliga mjölken för så stora barn när de är vana vid det, men din tjej vill ju ändå inte ha det?
  • EL I
    Tibell skrev 2010-03-09 09:49:28 följande:
    Okej. Ja hon vägrar verkligen mjölk. De har försökt på dagis med men inte lyckats! Yoggi kan hon äta pytte pytte skedar men annars klöks hon och ser allmänt besvärad ut. Så hon äter inte så mycket sådant! Hon har ju också lite knasig mage. Den är ofta uppsvälld (vällingmage ) trots att hon snart är 3. Dessutom är hon alltid antingen förstoppad eller är lite lösare i magen! Har inte tänkt tanken på mjölkkänslighet hos henne heller!
    vår son är ju 3.5 år och har varit förstoppad sedan han var 1 vecka gammal. Han har ju levt på laxermedel som jag berättat om tidigare. Han har också "vällingmage" och han klagade inte heller på just vällingen. Däremot kom ju "klaget" vid andra tillfällen. Han blev bättre i magen när vi tog bort vällingen, trots att vi fortfarande ger mjölk men mängden mjölk blev väl mkt mindre utan välling skulle jag tro...
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar