• EL I

Mjölkallergitråden - bebisar

lillasysteryster skrev 2010-03-26 10:48:51 följande:
    Kan det vara så enkelt som magmunnen? Att det blir för fullt...Hilmer kräks ibland när han ätit en hel burk mat o sedan ålar omkring och då tänker jag att det bara åker upp. Ersättning är ju så "rinnigt" Eller är det MYCKET kräk eller bara lite burp:)
    fast han kräktes inte när han fick nutra tillsammans med 1-2 msk grötpulver det är ju inte så jättemkt tjockare direkt?!
    Samt att han kräks alltså inte bara upp nutran utan som i dag när han åt nutra kl. 7 och sen frukost kl. 8 så kräktes han bara nutra vid typ 7:30 och sen kräktes han även upp lite av frukosten  vid 8:30...

Nä det är inte mycket kräks men det konstiga är liksom att han även kräks upp lite av frukosten sen, men det är säkert så att det är så tunt.
  • EL I
    Amulett skrev 2010-03-26 14:33:14 följande:
    Mmm. Jag är inne på det själv, men maken tycker att jag är nojjig och söker fel ...
    låter som min man innan vi nu testade vete också. Men det är väl inget problem att bara ta bort yoghurten i en vecka igen? eller skulle lillkillen undra mkt vart den tog vägen då tror du

Jag tycker det är så himla svårt att veta för ibland kan ju  barn vara kinkiga utan att det är nåt konstigt men jag har alltid fått bekräftat när jag tagit bort saker att det faktiskt blivit bättre utan så jag hade också tagit bort det ett tag o testat.
  • EL I
    Amulett skrev 2010-03-26 18:35:23 följande:
    Han gråter och skriker efter den ... var helt hysterisk i morse och vägrade äta frukost när han inte fick sin yoghurt När jag frågade vad han ville ha till efterrätt efter lunchen sken han upp och sa "hallonyoghurt!!!" Hmmm. Då fick han det. Vi får väl ta ett nytt snack i kväll om hur vi ska göra. Men annars så får han väl äta nu under påsk så att maken (som är ledig från tisdag) också kan få uppleva den tidvis kinkiga killen. Är nog enda sättet att få honom att fatta att han inte är helt som vanligt ... Vi har ju fortfarande mjölkfri mat, allt mjölkfritt, och så får han mjölk "vid sidan om" - utblandat i nyponsoppa, yoghurt osv. Vid lunch åt han massor med yoghurt (bad om påfyllning två gånger!) och har inte klagat på magen en enda gång. Blir inte klok på detta!
    hihi ok
    men ni kanske kan dra ner på ypghurten så han bara får en gång om dagen, typ 1 dl o se om det blir nån skillnad?
  • EL I
    Amulett skrev 2010-03-26 19:30:00 följande:
    Ja, det är otroligt hur snabbt han förälskade sig i den Har också varit inne på att se till att hålla en liten mängd och se vad som händer. Men om inget händer då så vet vi ju inget heller ... Lutar åt att låta honom äta "fritt" i en vecka till om han inte blir sämre. Då kanske hans humör hinner variera sig också Ska dock hålla koll på hur mycket han äter och se om det finns någon koppling mellan humör, "smörja magen" och mängd. Fast helst skulle jag ta bort i en vecka och se vad som händer då ... men det känns inte som att jag kommer att få igenom (och ha stöd för det) här hemma just nu. Då skulle jag ha ett argt barn och en surmulen make varje frukost
    förstår det där. oftast måste de där äldre grabbarna se det själv för att förstå. Min man fattade ju inte alls det här med att jag tyckte sonen var kinkig och missnöjd. Han hade alltid "bra" svar när jag sa att han var ditten och datte och tyckte jag var fånig när jag ville ta bort vete också.

Nu ser han verkligen skillnaden och förstår att jag haft rätt nu märker man verkligen skillnaden. visst han var bara "lite" kinkig förut om man jämför med hur han var när han fick mjölk men han var missnöjd som han inte borde varit. nu är han glada killen och mannen har t o m börjat leka med honom vilket han aldrig gjorde förut :-P
    Så du får väl "lura" honom lite
  • EL I
    AmandaBrun skrev 2010-03-27 15:32:50 följande:
    Efter 10 dagar med Nutramigenen är min pojke nu helt bra i magen för första gången sen han föddes. Inget mer slem, inget mer blod, inget mer skrik. Önskar att jag fått tips om ev allergi tidigare, på BVC sa dom bara ordet normalt hela tiden, man får tydligen göra all research själv suck.
    Åh vad skönt att han mår bra!!!!

Håller med dig om detta. Min son är ju allergisk mot 3 saker och alla saker har jag fått "komma på" själv och kämpat med för ingen har tyckt vår son varit annat än "normal". trist men sant!
  • EL I
    Jos skrev 2010-03-27 17:58:38 följande:
    Här verkar det vara tvärtom! Minsta lilla och BVC säger att det är mjölkallergi. Så var det för mig och många av mina vänner. Efter att jag testat själv hemma hit och dit med mjölkfritt och inte. Så står det klart att hon inte är mjölkallergiker trots allt! Eksemen är borta och magen funkar kanon! Skönt att din pojke mår bra igen iaf!!
    Det är nog mer ovanligt. På de flesta ställen så är det ju bara "normalt". Å andra sidan är det ju inte så bra om "allt" är mjölkallergi heller för då blir man ju inte tagen på allvar heller när det verkligen ÄR så.

Finns det inget mellanting????
  • EL I
    Jos skrev 2010-03-27 18:16:57 följande:
    Min lilla tjej hade inga andra symtom än eksem. Då såg det ju ut som det kunde vara mjölkallergi enligt min bvc-tant..
    Tycker dock det är bättre de drar på för stora växlar än för små i detta fall. I alla fall tycker jag det som haft problem och inte fått någon direkt hjälp. Vårt första bvc som vi gick på tills stora sonen var 7 månader sa att allt var "normalt" sen flyttade vi och fick nytt bvc (det vi har nu). Hon lyssnar noga men har inte själv så mkt idéer men vet hon inte så skickar hon alltid vidare till barn.

Med tanke på de problemen vi haft och bara blivit nonchalerade så hade jag hellre velat att hon "hittade på" något så vi i alla fall kom någon vart i vårt sökande efter felet. Nu tog det mig 15 månader att själv komma på att han inte tål vete t ex. Mjölken fick jag själv kämpa för och efter ca 2 månader så fick de nog av mitt tjat och jag gick gehör.

Skönt att eksemet försvann i alla fall!! och att ni slapp greja med mjölkfritt. Alltid enklare utan!
  • EL I

Jos: förstår det då känner man ju att det var onödigt i o med att det inte var en allergi. Klart man blir ledsen och arg då.

• EL I
    Icis86 skrev 2010-03-28 16:50:29 följande:
    Min son är snart 7 månader men vi har fått utskrivet Nutra som kan ges från födseln, jag undrar - ska jag be om att få en modersersättning som är för hans älder eller är det ingen skilland ? Kan han äta upp det vi har kvar på receptet ?
    Det är inte samma sak med nutra som med "vanliga" ersättningar typ NAN/Semper där man byter vid ca 7 månaders ålder. Det finns två sorter; nutra och nutra2. Nutra från födseln är fullvärdig och ges därför till de barn som inte äter mat fullvärdigt än. Nutra2 är bara som ett tillägg och ges därför  till större barn som äter "bara" vanlig mat och har nutra som tillägg.

Min son är 15 månader och fick först nu nutra2 eftersom vi bara använder den till välling.
  • EL I
    Icis86 skrev 2010-03-29 08:54:25 följande:
    OK! För nu ger vi Lucas Nutra 4 - 5 gånger om dagen, är det för mycket för lite ? Idag ser hans matrutiner ut ungeffär såhär: Vaknar runt 04 - 06: Får Nutra Frukost runt 08 - 09: Gröt, ibland får han Nutra även här och istället för gröt lite fruktpuré Lunch runt 11.00 - 12.30 Mellanmål 14.00 - 16-30 Nutra Kvällsmat 18.00 - 19.00 Inför natten Nutra 19.00 - 20.00 sedan somnar han rint 19.30 - 20.30. . Är detta ett OK matschema ?  
    Hur gammal var han nu igen?

Tror det är alldeles utmärkt. Upp till de är minst 6 månader sägs det ju att de klarar sig på BARA ersättning/amning, sen bör man komplettera med annat också. De rekommenderar ju inte smakisar förrän 6 månader nu, det betyder ju att de anser att de klarar sig på bara ersättning/amning upp tills dess (men det märker man ju på barnet om det är hungrigt eller inte).

Det står ju lite rekommendationer på förpackningen ang hur mkt som är "normalt" sen är det ju så olika på olika barn. Min äldsta åt bara 4 ggr/dag vid ca 4-6 månaders ålder medan min minsta åt typ 6 ggr/dag.
    Så länge han verkar mätt och belåten så tycker jag det är bra.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar