maravi skrev 2010-10-11 09:03:27 följande:
Hej igen och tack för ditt svar, uppskattar verkligen att du gett dig tid att undra...!!
Bajset är framförallt löst (och slemmigt) och kommer i flera lass per dag, den verkar vara starkt frätande men inte så att han fått blåsor äänu iaf, jag byter alltid med detsamma för att undvika olyckor.... Luktar inte speciellt illa, jag ammar helt. Han har små bleka utslag på kinder, bröst, armar och ben. Han är inte speciellt torr men har fått två torra fläckar som ser ut som eksem på ena kinden...i övrigt så nyser han minst 10-15ggr/dag och vekar ha en del klåda i huvudregionen för han drar alltid handen över ansikte/huvud/öron. Annars så har han ökat bra i vikt, väger just nu närmare 6kg och är precis 2 månader idag
![](https://www.familjeliv.se/Chatt/ikoner/smile1.gif)
Tycker du att det låter som allergi?? Tycker som sagt att han borde blivit bättre i magen redan...men nästa vecka ska vi till en barnläkare.
Vanligt bebisbajs från bebis som helammar fräter i regel inte, har jag fått höra och erfara om de inte är allergiska. Ok, stoppar du i dig massa vitlök som är rät starkt så kan de kabske reagera, men i stort sett inte.
Min son som nu är 3 år hade stora blåsor de få gångerna vi missade att byta blöja omedelbart. och han är allergisk.
Utslagen brukar försvinna om det är värme eller hormonprickar... Allergiprickar/eksem blossar upp - röda - när de får i sig det de inte tål och sen blekna, men det brukar ta tid.
Klåda, han har inte eksem eller liknande bakom öronen? Där finns ju ofta små veck som mina lätt blev irreterade i. Annars så kan de ju lättare få skorv om de är mjölkallergiska, det kan ju också klia. Blir liksom som lite gulflagigt som går att pilla bort...? Det går att dränka in med olja (rapsolja) och sen manuellt "klia" bort det. Finns även något på apoteket, Borago? men det har jag aldrig testat.
Mina äldsta gick alltid bra upp i vikt och legat på +1 i vikt och normalkurvan på längs, trots allergier.
Nyser gör all bebisar tror jag för att rensa upp.
Vänta du lite till och se om han inte blir helt bra. Blir han inte det så är det väl troligast med ägg eller sojaallergi, men även havre ökar nu när de finns så många bra mjölkersättningsprodukter av havre.