• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Kakans skrev 2010-09-16 12:50:34 följande:
    Jo jag har väl det.. Men när alla i ens omgivning nästan tror att man är hypokondriker så börjar man väl tro det själv också mer eller mindre.. Varför har folk så svårt att tro på att en bebis kan vara komjölksallergisk??
    Det irriterar i alla fall mig väldigt mycket då jag tycker att det är en allvarlig sak om man har misstankar om att ens spädbarn är allergisk mot vad det än må vara!

Jaja.. Men tack så JÄTTE mycket för ditt svar.. Jag uppskattar svaran så enormt mycket!!!
    Ja, du, det är faktiskt rätt vanligt med mjölkproteinallergi. Men jag som har barn med en massa allergier blir ständigt ifrågasatt. Speciellt av min mamma och folk i hennes generation. Så fort hon pratat med någon som säger att oj, vad konstigt, så kan det ju inte vara så ifrågasätter min mamma barnens allergier. "Det är väl inte så farligt". Skitjobbigt! Varför ska jag behöva försvara att mina barn ska få må bra och slippa ont i magen, eksem, kräkningar och diarréer...?
    Och ändå så hamnar jag alltid i de där diskutionerna och försöker förklara och förkl!ra...

Det är så himla lätt för andra att säga att ja, men ditt barn är ju så go och mår så bra, när de ser dem en timme då och då. De är inte de som får gå runt med bebisarna på natten, smörja eksem eller ta hand om ledsna barn...

Så lita på dig själv. Mammor (och pappor) känner sina barn bäst!
  • Kavat
    tiptoe skrev 2010-09-17 19:01:08 följande:
    Kungsbacka.. finns ju en hel del apotekt här men ingen aning vilka som kan ha det.. får väl frösöka ringa alla imorgon.. Jäkla dietist som lovade ringa idag å inte gjorde det! Så nu har vi inget recept och klantiga jag märkte inte förrän det var för sent att det inte kommer räcka över helgen..
    Du kan få Profylac av mig om det kniper!! Vet dock inte vad skillnaden är i smak...? Hojta till i så fall.
  • Kavat
    tiptoe skrev 2010-09-17 20:48:09 följande:
    Tack. Vad gullig du är.. Hoppas jag kan hitta något apotek i Kungsbacka/Gbg som kan ha det hemma..
    Sist jag var på apoteket vid akuten så ringde de till övriga apotek (ja, det i stan och det i Kungsmässan) för att höra efter om det fanns inne. Så vill de så kan de vara snälla. Fast då var jag ju i och för sig inne med 3 barn (varav en skrikande en-månads bebis, så det kan ha påskyndat hjälpen något.)
  • Kavat
    tiptoe skrev 2010-09-17 21:11:58 följande:
    Bor du oxå i Kungsbacka?.. Det luriga nu är ju att alla apoteken är olika, de på Kungsmässan är samma, sen är det vid hemköp något annat och jag antar att det på sjukhuset är ett hederligt apotek Så frågan är om de är så shyssta att ringa runt nu ..
    Jo, jag var där förra veckan.

www.medstop.se/hitta-apotek/region-vast/kungsbacka

www.apotekhjartat.se/hitta-apotek-hjartat/halland/apotek_hjartat_kungsmassan_kungsbacka/

www.apoteksgruppen.se/apotek/17/

Kanske kan du maila redan nu och få svar?
  • Kavat
    JajaR skrev 2010-10-06 09:11:12 följande:
    Min son hade precis som ngn ovan , svårt att bajsa själv. Bara skrek etc. Vi kämpade som sjutton, när han sen var 7 (!) månader fick vi nutramigen och började med mjölkfrivälling....
    Det tog 2 nätter sen gick han från att äta 60 ml varannan timme och gallskrika däremellan till 260 ml mjölkfrig och sova från 19 till 03, men nu har han börjat vakna och skrika igen. Frågan är om det är hans ålder, 8 mån, som spökar, eller ngt annat.

Han har fortfarande massa eksem på hela ryggen, trots kortison.
    Han matvägrar.... äter välling och gröt men ingen mat... har verkligen provat med allt. tips?

KRam
    Vad äter han för välling och gröt. Sinlac innehåller en sojasläkting som ibland ger liknande symptom som mjölkallergi. Mjölk och soja är lika i proteinstruktur så det är vanligt att mjölkallergiker reagerar på soja (30-50 %).

Även vete och havre kan man vara allergisk mot, liksom allt annat. Men det låter ju som att han är allergisk mot något mer.
  • Kavat
    AmandaBrun skrev 2010-10-07 14:35:28 följande:
    Hej!

Har en son på 8 månader som alltid varit fruktansvärt gasig. Han vägrar totalt vanlig mat. Så han får gröt, välling och mellanmål. Väldigt mkt mjölkprodukter jag vet. Funderar nu på att prova mjölkfri gröt, han ÄLSKAR gröt.

Finns det någon gröt ni rekommenderar?
    Min tanke är inte att det blir för mycket mjölkprodukter utan att det blir alldeles för mycket vete/havre/fibrer/gluten till honom. Man bör bara ge 3 mål per dag med gröt/välling.
    För mycket fibrer ger ofta gasig mage.

Utan både sädesslag och gluten finns/fanns Sempers risgröt, men vet inte om den finns kvar? Sinlac finns också som är glutenfri.
    Enago innehåller vete/havre så där minskar du ju inte den mängden.
  • Kavat
    maravi skrev 2010-10-07 11:44:21 följande:
    Måste bara höra med er experter...är så orolig!!!

Har en son på 8v som sen födseln haft mycket bekymmer med mycket gaser och lösa slemmiga avföringar som ibland kunde gå upp till 15-20st per dag, gjorde inget annat än bytte blöjor och det var alltid bajs där.... Har dock ökat bra i vikt hitills!
    Vi har provat minifom, sempers magdroppar, örtteér, kolikmassage och ALLT möjligt.
    När han var 5v bestämde jag mig för att utesluta mjölkprotein. Efter ca 1v så mådde min lilla knådd mycket bättre, stor skillnad faktiskt!! Han sover bättre och längre stunder, orkar vara glas och bajsar något mindre.
    Nu oroar jag mig för att han fortsätter att bajsa väldigt slemmigt (har aldrig sett blod i hans bajs), bajset är annars senapsgult och ganska löst. Är det någon som vet om det kan vara på det viset vid mjölkallergi? Hur länge håller det isf i sig?? Har hållt upp med mjölk i 3-4 veckor. Han har även kvar en del utslag i ansikte, ben och bröst. Vi ska till en barnläkare den 18:e men ville ändå höra mig för om era erfarenheter

Suuuuper tack för hjälpen
    Hej! Hur luktar bajset? Fräter det? Är han röd i rumpan, får blåsor? Eksem?

Det tar 4 veckor innan all mjölk är ur hans kropp, så ge det lite tid till.
  • Kavat
    pixiewings skrev 2010-10-08 13:15:29 följande:
    Hej!

Har en kille sedan tidigare som var allergisk mot mjölkprotein (växte bort strax innan han blev 2 år) och nu har jag börjat bli lite osäker angående om hans lillebror har samma problem..
    Jag helammar och han har varit ganska kräkig sedan start men det kan ju oxå vara helt normalt MEN för en vecka sedan började vi med smakportioner av gröt och kräkningarna blev mycket värre och oftare samt att han är mer ledsen och sover sämre.
    Har även noterat ett par utslag (dock inte torreksem som Sebastian hade).
    Vad tror ni.. är det tillfälligt och kanske nåt i samband med förkylning eller är det stor risk att han har samma problem som brorsan?
    Tänkte köpa mjölkfri gröt och testa istället men jag vet inte om jag själv behöver sluta med mjölkproteinet som jag gjorde med Sebastian då jag ammade honom?

Ursäkta förvirrat inlägg men är trött efter många oroliga nätter...

Kram!
    Hej!
    Egentligen säger man att man ska sluta med mjölkprotein helt även om man ammar för att veta hur känsliga de är och sedan tillföra och provocera. Det är vanligt att man "kommer på" mjölkproteinallergi just när man börjar med smakportioner så låter inte alls otroligt om det är mjölk som ställer till det.
    Hur går det för er nu?
  • Kavat
    knoddas2010 skrev 2010-10-10 12:59:13 följande:
    Tänkte bara skriva och berätta att vi har ätit mjölkfritt i snart två veckor och min lille kille mår redan mycket bättre.
    Det tog ca 5 dagar sedan började han kunna bajsa själv igen och nu bajsar han en ibland två ggr/dag.
    Och han skriker nästan ingenting på kvällarna längre!
    Han mår såå mycket bättre nu.
    Jag är så himla lycklig!!
    Solig Härligt!
  • Kavat
    maravi skrev 2010-10-11 09:03:27 följande:
    Hej igen och tack för ditt svar, uppskattar verkligen att du gett dig tid att undra...!!

Bajset är framförallt löst (och slemmigt) och kommer i flera lass per dag, den verkar vara starkt frätande men inte så att han fått blåsor äänu iaf, jag byter alltid med detsamma för att undvika olyckor.... Luktar inte speciellt illa, jag ammar helt. Han har små bleka utslag på kinder, bröst, armar och ben. Han är inte speciellt torr men har fått två torra fläckar som ser ut som eksem på ena kinden...i övrigt så nyser han minst 10-15ggr/dag och vekar ha en del klåda i huvudregionen för han drar alltid handen över ansikte/huvud/öron.  Annars så har han ökat bra i vikt, väger just nu närmare 6kg och är precis 2 månader idag Tycker du att det låter som allergi?? Tycker som sagt att han borde blivit bättre i magen redan...men nästa vecka ska vi till en barnläkare.
    Vanligt bebisbajs från bebis som helammar fräter i regel inte, har jag fått höra och erfara om de inte är allergiska. Ok, stoppar du i dig massa vitlök som är rät starkt så kan de kabske reagera, men i stort sett inte.
    Min son som nu är 3 år hade stora blåsor de få gångerna vi missade att byta blöja omedelbart. och han är allergisk.

Utslagen brukar försvinna om det är värme eller hormonprickar... Allergiprickar/eksem blossar upp - röda - när de får i sig det de inte tål och sen blekna, men det brukar ta tid.

Klåda, han har inte eksem eller liknande bakom öronen? Där finns ju ofta små veck som mina lätt blev irreterade i. Annars så kan de ju lättare få skorv om de är mjölkallergiska, det kan ju också klia. Blir liksom som lite gulflagigt som går att pilla bort...? Det går att dränka in med olja (rapsolja) och sen manuellt "klia" bort det. Finns även något på apoteket, Borago? men det har jag aldrig testat.

Mina äldsta gick alltid bra upp i vikt och legat på +1 i vikt och normalkurvan på längs, trots allergier.

Nyser gör all bebisar tror jag för att rensa upp.

Vänta du lite till och se om han inte blir helt bra. Blir han inte det så är det väl troligast med ägg eller sojaallergi, men även havre ökar nu när de finns så många bra mjölkersättningsprodukter av havre.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar