• Tibell

Mjölkallergitråden - bebisar

Kavat skrev 2011-04-02 20:12:07 följande:
    Nu har jag läst ikapp. Har jag missat någon som vill ha svar på något, så påminn gärna.
    Goa Kavat =)

Nu ska du bara in i allergitråden och svara med ;)
  • Tibell
    Finesse skrev 2011-05-20 21:11:42 följande:
    Idag har varit en jobbig dag, som typ alla andra dagar denna vecka.. Nu har Hampus stora röda eksem på armarna, bak i benen på ryggen.. på halsen på hakan.. kring ögonen.. ja lite överallt.. mjölkfri i 17 dagar.. Han kräks å kräks å kräks..han var ingen kräkbebis innan Altheran å nu gör han inget annat.. det är inte alls roligt
    Jag tycker ni ska begära att få testa en annan ersättning. Helst neocate. Ring direkt på måndag och kolla om det finns någon möjlighet. Såhär ska ni inte behöva ha det.. Lilla killen =(
  • Tibell
    Finesse skrev 2011-05-20 21:36:22 följande:
    Ja jag tror jag ska ringa barnmottagningen så han får träffa en läkare.. det är ingen läkare som tittat på honom ännu... 
    Låter som en mycket bra idé!
    Lycka till =)
  • Tibell

Bella äter altheran fortfarande ...
    Vi märkte aldrig någon skillnad på förstoppningsproblemen.. Kanske lite Iofs.
    Däremot bajsade hon "normal" färgat bajs :)
    Ska prata med hennes läkare på måndag och höra hur hon tycker vi ska göra.. Om vi kan få mer neocate på recept.
    Nu var dessutom lactulosen slut så igår och i förrgår var hon utan. Idag bajsade hon något grönsvart kladd och luktade vedervärdigt.. Har aldrig sett en sådan äcklig gegga.. Usch
    Sorry för äckel info ;)

• Tibell
    Kavat skrev 2011-06-16 20:23:54 följande:
    Men du, ni måste ju se till att få testa Neocate ordentligt!
    Stå på dig!!!

Prata med läkaren och säg att hon blev lite bättre och att du behöver pröva en längre tid.
    Ärligt talat så vet du nog mer om allergier och om Bella vid detta laget än vad läkaren vet. Eftersom hon har sena reaktioner så behövs det ju testas minst en månad. Helst två. Det borde väl läkaren också veta?

Och så superkänslig som hon är mot mjölk så låter det helt otroligt att hon skulle tåla Althéra.

För övrigt så är det många som fått höra om barnen är multiallergiska så är det nästan dömt att misslyckas med andra ersättningar än Neocate...

Så stå på dig vännen!
    Ja vi har ju kämpat med hennes förstoppning sen hon var nästan nyfödd. Blev bättre med Altheran men aldrig bra. Läkaren tycker bara vi ska höja lactulosen hela tiden..
    När vi testade neocaten var det första gången sen hon var 2 månader hon bajsade annat än grönt klet..
    Dessutom växer knappt ungen. Väger kanske max 9 kg och är 75 lång, snart 20 månader gammal..

Ska ringa dietisten redan i morgon och kolla om hon kan göra något..
  • Tibell
    Kavat skrev 2011-06-16 20:52:52 följande:
    Ge dig inte!!!
    Jag blir så himla ledsen när jag hör hur dåligt hon har fått må, helt i onödan. Visst fick hon väl i sig något knas också när ni hade Neocate? 
    Nej, stå på dig, säg att du har fått nog, nu ska du ha Neocate till henne! Punkt slut. Hjärta
    Ja hon fick i sig glukossirap från vete som hon blir tokförstoppad av.... Vi fick ju bara testa i 14 dagar..
    Dietisten har inte ens ringt och kollat hur det gått med neocaten som hon lovade att göra.
    Och hon är helt hopplös att få tag i. Men hoppas verkligen jag lyckas imorgon!

Tack älskade du <3
  • Tibell

Sådana prickar får min dotter av minsta lilla spår av vete , alltså ex glukossirap.
    Men henne sitter mer samlat runt mun ( och MASSOR ) och upp runt ögonen

Har han ätit något nytt ? Förkyld ?

• Tibell

Bella hade fått testa kanel till frukostgröten på dagis i förra veckan och var fortfarande röd flera timmar senare när jag hämtade..
    Men hon hade inte ont av det så för hennes del berodde det nog på att det var starkt !

• Tibell

Sofy : min dotter är bla sädeslagsallergiker. Reagerar som värst på vete och havre.
    Får hon i sig större mängd ( ungefär 3 -4 bett på en smörgås ) fontänkräks hon och magen krampar. Hon får eksem , sover dåligt, får blåsor i munnen och blir totalt förstoppad.
    Men oftast räcker det med smulor för att hon ska bli dålig. Sist hon fick i sig smulor från bröd via ett smörpaket fick hon hemska utslag runt munnen, fick eksem på låren som tog 3-4 veckor innan de försvann, svullen mage och det tog 14 dagar innan hon kunde bajsa på egen hand :(

Det låter ju het klart som att din son har en allergi/känslighet för sädesslag.
    Egentligen ska det tas ett glutenprov innan man utesluter gluten/sädesslag ur kosten.. Ifall det skulle handla om en glutenintollerans istället för allergi.
    Ring hans läkare så borde ni kunna få hjälp.

• Tibell

Sofy : men lilla plutten då :/ var det första gången ni testade havre ? Eller har han ätit det ett tag ?
    Var det första gången ni provade tycker jag det låter som en solklar allergi ..
    Hur reagerar han på de andra sädesslagen ?
    Hoppas verkligen han kryar på sig snabbt

• Tibell

Sofy: men lille vännen då :/
    Är det sädesslag ni misstänker ? Får han det nu?
    Bort med det direkt isåfall. Strunta i att ni kanske inte får en gluten diagnos om det nu är det.
    Kan läkarna inte skynda på så ni får en gastroskopi snarast så får de skylla sig själva.
    Han mår ju urkasst.
    Ni kan nog inte vänta :/

• Tibell

Alvi : Släääng !! ;) är väldigt sällan en allergi växer bort så snabbt, isåfall handlar det om överkänslighet och inte allergi :/
    Och ska du provocera så provocera direkt på henne istället på dig själv. För reagerar hon går det snabbare ur hennes kropp än om det ska behöva försvinna först ur din mjölk och sedan ur henne.
    Och jag skulle aldrig våga nötter...

• Tibell

Ny tandkräm ? Finns någon som innehåller ägg. Tror det är zendium

• Tibell

Bebben86 : Håller med övriga talare här.
    Be att få testa neocate.
    Min dotter hade exakt samma problem som eran tös med bajseriet.
    Hon blev bättre på Altheran men aldrig helt bra.
    Efter 1 år!! Fick vi prova neocate och helt plötsligt kunde vi slänga lactulosen ( hon fick vuxendos som 1.5 åring ) samt all klyx som vi behövde ge henne titt som tätt..
    Så be att få prova. Det skadar inte !!
    Lycka till :)

• Tibell

Äntligen dax : men du äter alltså sädesslag och hon reagerar inte på det via amningen ?

Det kan ju ha varit gröten men kan samtidigt ha varit magsjuka.
    Hon borde ju ha reagerat lite på amningen isåfall eftersom du äter sädesslag.
    Sen har jag för mig att havremusten innehåller vete också ?!

Men angående reaktionen så kan man reagera så. Min minsta dotter gör det av ärtor och vete. Hon kräks och kräks tills det tillslut bara kommer galla.. Sen blir hon väldigt trött :(

Tyvärr måste man prova igen för att vara säker på att det inte var någon engångsgrej också.
    Men låt det ta ett bra tag till innan du gör det

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar