• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Pokergirl skrev 2010-05-18 21:03:05 följande:
    Är risken stor att barn med mjölkallergi även reagerar på ägg? Jag är så nojjig och vill helst inte testa ägg på grund av rädslan att hon inte tål ägg heller. Vilken reaktion ger ägg? Då det gäller nutra och mat så säger jag som tidigare. Om bebisen är underviktig så toppa med nutra i välling. Men "förstör" inte maten, gör den som vanligt så det smakar mat. Ge extra ersättning om det behövs mellan målen istället. När vi startade med mat så slutade vi helt med nutra. C mår så mycket bättre nu än tidigare och hennes kräkningar har minskat helt enormt.
    Båda mina har även äggallergi och ja, eftersom ägg också är rätt vanlig allergi så finns ju risken. MEN det behöver ju inte vara så. Det sägs att risken för fler allergier om man bara har en allergi inte är så stor, men har man flera allergier så är det större risk att få/ha ännu fler. Inte så rättvist.

Ägg kan ge andnöd, vilket är viktigt att veta! Sen är det magont, eksem och hela baletten med symtom. Det varierar ju från barn till barn, men det är väl bra att veta om det är allergi eller inte innan hon kommer ut i "stora världen". Kan inte läkaren testa även för ägg? Inte säkert det visar, men är det en snabb reaktion som andnöd så brukar det nog oftast visa. Börja med att lägg lite ägg på armen (se till att hon inte får i sig)? Sen kan man även rispa lite med två RENA nål på två ställen på armen och ha ägg på ena stället för att se om det blir en reaktion inom 25 min. Hemmagjort pricktest. Blir reaktionen (kvaddel större än 5 mm och rodnad) efter ett dygn så kan de ha en sen reaktion.

Sen på större barn brukar man baka sockerkaka och ge 1x1 cm första dagen och så öka på antal kuber med sockerkaka. Viktigt är dock att det är tillagat och gärna i ugn. Rått ägg brukar ge större reaktioner!
  • Kavat
    Kavat skrev 2010-05-19 10:59:43 följande:
    Båda mina har även äggallergi och ja, eftersom ägg också är rätt vanlig allergi så finns ju risken. MEN det behöver ju inte vara så. Det sägs att risken för fler allergier om man bara har en allergi inte är så stor, men har man flera allergier så är det större risk att få/ha ännu fler. Inte så rättvist. Ägg kan ge andnöd, vilket är viktigt att veta! Sen är det magont, eksem och hela baletten med symtom. Det varierar ju från barn till barn, men det är väl bra att veta om det är allergi eller inte innan hon kommer ut i "stora världen". Kan inte läkaren testa även för ägg? Inte säkert det visar, men är det en snabb reaktion som andnöd så brukar det nog oftast visa. Börja med att lägg lite ägg på armen (se till att hon inte får i sig)? Sen kan man även rispa lite med två RENA nål på två ställen på armen och ha ägg på ena stället för att se om det blir en reaktion inom 25 min. Hemmagjort pricktest. Blir reaktionen (kvaddel större än 5 mm och rodnad) efter ett dygn så kan de ha en sen reaktion. Sen på större barn brukar man baka sockerkaka och ge 1x1 cm första dagen och så öka på antal kuber med sockerkaka. Viktigt är dock att det är tillagat och gärna i ugn. Rått ägg brukar ge större reaktioner!
    15  min skulle det stått.
  • Kavat
    Pokergirl skrev 2010-05-19 20:03:31 följande:
    K Kavat: Tack för hjälpen! Det känns verkligen inte bra att vara "hemmatestare". Vi har inte gjort något pricktest. Har inte blivit erbjudna detta och jag har faktiskt inte kommit mig för att fråga heller. Men det kanske jag borde, så jag vet i förväg. Det är något mer som C inte tål för trots mjölkfritt så har hon utslagsrosor lite överallt på kroppen. Inte ilskna utan mer upphöjda rodnader i myntstorlek.
    Självklart ska ni fråga först om ni kan få ett test. Gör man hemma är det ju inget bevis till läkaren så då gör de ju om. Men om man inte får, för läkaren så är det ett alternativ. Bättre att lägga på huden än att stoppa i munnen.

Om ni dessutom misstänker att det är något mer som hon inte tål borde ni absolut be att de testar hela födoämnespanelen!
  • Kavat
    lightfish skrev 2010-05-19 22:39:55 följande:
    Hej alla föräldrar! Jag har skrivit här innan men skriver igen; har en son född i april 09. Tidigt misstänkte vi allergi eftersom han fick prickar redan vid 6 veckors ålder. Från BVCs sida menade man på att han hade "hormonprickar" Efter måååånga långa turer hit och dit varav ett par till akuten sökte vi oss vidare från BVC och vips, vår sons symtom var visst både äggprotein- och mjölkproteinallergi. Efter en incident i julas som inte innefattade varken mjölk eller ägg där min son fick en allergichock så har jag försökt få mottagningen vi gått på att skriva ut Betapred och adrenalin utan reslutat. För en vecka sen var olyckan framme och det hela slutade med ambulans samt tung medicinering för min lilla skrutt. Han är alltså uberkänslig mot mjölprotein . Är det någon mer som har adrenalinpennor till sitt/sina barn? Och mot vad? Nu har vi ju fått det, tack vare akuten, men mitt förtroende för mottagningen vi gick på är ganska förbrukat. Hade ni gått kvar?
    Hej! Jag har inte fått några adrenalinsprutor eftersom vi aldrig haft andnöd på barnen, dock vet vi inte vad som skulle hända om han åt ägg eftersom han aldrig har ätit det själv och har en snabb reaktion.

Hade det varit mitt barn som råkat ut för liknande så hade jag nog hört mig för om det fanns någon annan kunnig i närheten. Känner du inte förtroende för dem så är det bättre att byta om ni har bra alternativ. Det är ju tyvärr inte alltid så att gräset är grönare på andra sidan. Vi bytte läkare på samma mottagning en gång och sedan till en annan mottagning när vi kände att de inte trodde på oss. Man har ju rätt att söka sig vart man vill.

I vilket fall så hade jag vänt mig till stället som ni går på och bett om att få prata med läkaren och påtalat att ni inte fick det utskrivet och berättat om ambulansfärden! De behöver få höra att de agerat fel för att kunna bättra sig.
  • Kavat
    HTF skrev 2010-05-20 19:38:06 följande:
    Hejsan, Har två små killar på 13 månader som troligtvis är mjölkallergiker.  Det har först och främst varit magen som varit deras stora bekymmer. Oftast lösa och ca 7 bajsblöjor var per dag och sömnlösa nätter. Slutade på inrådan av bvc-sköterskan med alla mjölkprodukter förutom laktosfria när de var 10 månader. Efter någon dag så märkte vi skillnad. Jag började läsa på och efter ca en timmes surfande på datorn så kom jag fram till att det troligtvis inte handlade om laktosintollerans utan mjölkallergi. (Bvc sköterskan kanske också skulle kosta på sig en timme på internett ) Vi tog bort alla mjölkprodukter och efter en vecka så var dom ju bra i magen . Efter lite mer surfande så drog jag också den slutsatsen att anledningen till att de blev bättre med laktosfria produkter var att de hade en sekundär laktosintollerans pga mjölkallergi... Har varit mjölkfria i 3 månader nu och vi har provocerat en gång och efter den gången är vi ganska säkra på att mjölken ställer till det. Tror också att de reagerar på soya. Har inte träffat någon läkare än (Förutom läkaren på BVC. Vi sa att vi trodde att de var allergiska mot mjölkprotein och då sa han -Jaha, då skriver jag en remiss till barnmot). Har remiss till barnmot. men det dröjer nog till i aug. innan vi får komma dit och nu har jag tröttnat på att vänta då jag vet mer än bvc och inte kan få någon hjälp därifrån så jag ringde VC och fick en tid imorgon till en läkare där. Har på eget initiativ (efter mer surfande...) köpt en burk med Nutramigen som de fått utav de senaste dagarna. Nu tror jag att de reagerat på den...? Trodde att det bara var dom som är SUPERkänsliga som reagerar på Nutramigen. De har fått produkter med "spår av mjölk" och en och annan ost smula har de nog fått av deras storebror och det har gått bra. Kan det vara Nutran som de reagerat på eller är det troligtvis nåt annat?? Tänkte höra med er så jag har lite koll när jag ska till läkaren i morgon
    Ja, det finns barn som inte tål Nutra, och jag har också hört att det är jättekänsliga barn. Men å andra sidan så kanske det beror på hur kroppen tolkar proteinerna för de har ju gjort om mjölkproteinerna så tanken är att det ska förvilla kroppen att inte reagera på mjölkprotein. Så det kanske är skillnad på spår i mängd om man nu inte tål proteinet i nutran heller? Spekulerar bara, så jag har alltså ingen aning. Men sen vill jag minnas att det är sojaolja i Nutran, som man som sojaallergiker brukar klara. Men det finns ju alltid undantag.
    Oavsett så kanske ni ska be om Profylac utskrivet som är gjort av kasein istället för vassle som Nutran är gjord av. Det är de två sorterna (eller en med kasein och en med vassle) man vanligtvis får testa innan man brukar få Neocate eller någon annan sort som är gjord på fria aminosyror.
  • Kavat
    denlillablå skrev 2010-05-20 20:01:00 följande:
    Hoppar in här jag med. Vår lilla flicka har alltid varait "jobbig" vid bröstet och skrikit efter en stunds amning. När vi var på kontorll när hon var 4 månader hade hon gått ner 200gram på lite över en månad. Började intensivamma för att öka mjölkproduktionen men det funkade inte alls och vi fick börja med ersättning. Efter ytterligare nån vecka fick jag oxytocinspray för att se om det kunde få fart på mjölken. Fungerade i några dagar men sedan blev det strejk igen. för ungefär 2-3 veckor sedan slutade hon amma helt, bara skrek och skrek vid bröstet. Ersättningen fungerade bra, gick upp i vikt och blev gladare och sov bättre, tills för ungefär en vecka sedan då hon plötsligt började matvägra efter att ha haft hög feber i ett dygn. Åt bara hälften så mycket som hon brukat innan och och skrek när hon inte ville ha mer. När hon börjar skrika så ålar hon sig och grimaserar. Hon blev även hård i magen och har haft svårt att bajsa ordentligt. Hade i samband med detta börjat ge henne en tesked sempers banangröt varje kväll eftersom vi testat den lite då och då innan och bvc tyckte att vi kunde öka upp mängden. Hon fick banangröten mån, tis, ons och tors förra v och från ons-tors bara skrek hon efter halva flaskan. Gjorde därför uppehåll med gröten och tyckte att det successivt blev bättre. I måndags åt hon nästan fulla portioner igen. Efter att jag pratat med bvc och de rekommenderade mig att börja med gröten igen så gav jag henne den mån och tis. Tis eftermiddag så började hon matvägra igen och igår (ons) så fick hon i sig knappt 500ml. Gav henne ingen mer gröt efter tis. Var så på bvc idag och de tror att hon kan ha mjölkproteinallergi och tycker att vi ska prova mjölkfritt en månad nu. Sedan i morse har hon ätit som vanligt igen men var hård i magen och behövde lite hjälp (massage, benrörelser) att bajsa ordentligt i förmiddags. Hon har aldrig haft utslag eller problem med magont (vad vi kunnat se i alla fall) eller andra symtom på allergi (förutom skrikande vid bröstet och viktnedgången då) och har fram till förra veckan egentligen inte haft några liknande problem som de som då uppstod. Ni som har barn med mjölkallergi, känns detta igen? Jag har vart inne på att hon kanske bara blivit försoppad av gröten, eller att det vart nåt i den som hon inte riktigt tål men bvc tror inte det, möjligtvis om det är pga mjölken då. Och det kan ju absolut bara vara ett sammanträffande att hon blev dålig när jag började ge gröten samt att hon blev bättre när jag slutade. Erfarenheter? Åsikter? Tack på förhand!
    Jätte svårt att veta. Lättaste sätter är faktiskt att utesluta och provocera, oavsett vilken mat det gäller. Alltså ta bort mjölkprotein MINST två veckor för att sedan provocera. (Ger du bara ersättning så säger de att två veckor räcker för att märka skillnad, men det finns undantag. Ammar man så är det minst en månad som gäller.

Sen därefter när ni konstaterat om det är mjölkprotein eller inte så kolla vad gröten innehåller för ingredienser och prova en och en. Vet inte vilken du gett men innehåller den t.ex banan, vete och havre, så testar ni med en sak i taget i minst 3 dagar innan ni testar med andra saker och testa inte med andra nya saker samtidigt utan bara EN ny sak.
  • Kavat
    Miralicia skrev 2010-05-20 22:12:59 följande:
    Tvärt om
    SKrev jag fel nu igen! Jag ska inte skriva mer om det. {#lang_emotions_sealed}
  • Kavat
    Miralicia skrev 2010-05-20 22:12:59 följande:
    Tvärt om
    Jag tänker att Profylac är gjort av kasein "för att det är samma som ost", men det är ju alltså Nutramigen som är gjort av kasein, som är stoppande och även det som ost är gjort av. *övertalar mig själv att skriva rätt i fortsättningen*
  • Kavat
    AmandaBrun skrev 2010-05-21 08:42:19 följande:
    Nu är jag så less på Nutran som stoppar upp min sons mage. Rapsoljan hjälper inte tt skit och jag behöver seriöst hjälp! Är katrinplommon något som kan funka, isåfall hur mkt och hur ofta? Han är snart 4 månader.
    Kan du inte testa Profylac och se om det gör skillnad?
    Nutran är ju lite stoppande och Profylac kan vara lite lösande.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar